Hej Aminoer! Jeg har lige et spørgsmål omkring brug af billeder på hjemmesider. Jeg er igang med et nyt projekt der omhandler sport, hvor jeg nok hen ad vejen vil skulle bruge sider af spillere, stadions, klublogoer osv. Er det noget man ALTID skal spørge om at bruge, eller er der steder på nettet hvor man frit kan bruge billeder fra? I forlængelse af dette, kan det betale sig at lave en fast aftale med fotobureauer?
|
Hej,
Hvis du vælger at bruge materiale som du finder på internettet, skal du som hovedregel spørge indehaveren af rettighederne. (sørg for at evt. accept på skrift) Det er så kedeligt at lave en flot side med logoer og billedmateriale fra f.eks. FCK og så ringer Don Ø og truer med bål og brand fordi du bruger deres ting. Resultatet bliver næsten altid, hvis man overtræder ophavsretten at materialet omgående skal fjernes. Dertil kan der komme et lille efterspil fra en advokat. Har ikke prøvet at stå i den situation, men har været på den anden side af "skærmen" hvor den virksomhed jeg arbejdede i, oplevede at deres design blev anvendt af andre.
Når man har brugt mange penge og mandetimer på at lave et design, beskytte sit varemærke og lave billedmateriale, så er det jo lidt skidt at andre bare snupper det de synes de skal bruge, uden at betale.
Der findes selvfølgelig sites som stiller fotos m.v. til rådighed royalty-free. Prøv at google det, så finder du dem.
Hvis du ønsker billedmateriale af høj kvalitet, eller med bestemte typer indhold, så tag kontakt til flere foto- eller reklamebureauer for at høre priser. Uanset hvilken løsning du vælger, så sørg for at have sikret dig at du har ret til at anvende materialet. Så er din r.. fri.
Held og lykke med projektet.