Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellige skattespørgsmål...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :
1. Går et skatteår fra 1 Januar til 1 Januar, eller 1 Marts til 1 Marts? Hvis jeg fx skal melde indkomsten for enmandsvirksomhed (ikke moms-registreret) for 2018, skal jeg så melde beløbet fra 1 marts 2018- 1 marts 2019, eller beløbet fra 1 Januar 2018 - 1 Januar 2019?

1.1 Og er det samme datoer for at melde udenlandsindkomst?


2. Jeg overvejer at åbne en udenlandsk bank konto til en ikke moms-regstreret virksomhed i Tyskland pga banken tilbyder langt bedre online funktioner og andre fordele, er der nogle fordele eller ulemper ved at modtage indkomsten i en Tysk konto fremfor at åbne en ny Dansk konto til virksomheden? Al omsætning kommer fra uden for Danmark.

3. På trods af at have læst om moms har jeg stadig svært ved at forstå hvordan det fungere i praksis. Er det rigtigt at hvis jeg fx tager 2000 kr for en konsultation, skal betale fx 500 kr I moms, og at så ved enden af året modtager disse 500 kr tilbage i Moms?

Og er det på samme måde med lønsumsafgift?

4. Hvis jeg starter en virksomhed hvor jeg tilbyder fx personlige konsultationer og ydelser. Og jeg ved siden af vælger at skrive en bog om netop samme emne og udgive denne, kan jeg så få fradrag for de udgifter jeg bruger på denne bog, bl.a rettelser, bog design og marketing? Sådan som jeg forstår det burde jeg kunne dette, da bogen jo er direkte forbundet til min indkomst i form af konsultationer, er dette korrekte forstået?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tager spørgsmål 3 om moms.

Når du skriver en faktura hvor du skal ende med en indtægt på 2.000 kr, så hedder det 2.000 kr excl. moms + 25% moms = 2.500 inkl. moms, som er det kunden betaler dig.

Med mindre din kunde har meget lang betalingsfrist så kommer du til at have moms-penge på din bankkonto et stykke tid.

Virksomheden har enten kvartals-afregning eller halvårsafregning, så momsen 'afregnes' f.eks. pr 31/3 og så er der en betalingsfrist før du skal sende de 500 kr til SKAT.

Man kan sige at moms er en skat som virksomhederne opkræver på vegne af staten. Hvis køberen har momsfradrag, så trækker de 500 kr i deres momsregnskab og staten får netto ingenting. Sælger du derimod til f.eks. en privatperson, så får staten momsen som indtægt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

1 og 1.1. kalenderår

2 nej det kan jeg ikke se - er du dansk momsregistreret skal du have nemKonto tilknytning - ellers kan du vel tilmed undvære - hvis du aldrig skal have penge fra myndigheder og tilsvarende - Normalt er det ikke helt let at bo i DK og få konto i D men det lyder som du har løst det

3 nej - først og fremmest Hvis du er momspligtig og du tager 2000 for en konsultation inkl moms - så er moms 400 kr (1.600 + 25% = 2000) men hvis du tager 1600 så går de 400 kr til moms og betales af din kunde. Det du får retur er købsmoms fra ting du som momsregistreret køber med dansk moms. Lønsumsafgift kan du læse om her og er jo heller ikke noget du får retur https://johnhannover.blogspot.com/2018/12/lnsumsafgift.html 

4 ja - du har fradrag for konkrete udgifter ved at skabe indtægter - det skal du blot kunne vis/sandsynliggøre overfor skat - visse ting giver ikke fuldt fradrag - repræsentation - gaver mm - men konkrete udgifter reducerer overskud og nedsætter dermed skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, 

Så i begge tilfælde, udenlandsindkomst og virksomhedsindkomst er det kalenderåret altså 1 Januar til 1 Januar der gør sig gældende?

Og forstår jeg rigtigt at det du siger er at der ikke er nogle ulemper ved at have en Udenlandsk konto hvor man modtager betalingerne?

Tilmeldt 16. Mar 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

larsbo99:

Tak John, 

Så i begge tilfælde, udenlandsindkomst og virksomhedsindkomst er det kalenderåret altså 1 Januar til 1 Januar der gør sig gældende?

Og forstår jeg rigtigt at det du siger er at der ikke er nogle ulemper ved at have en Udenlandsk konto hvor man modtager betalingerne?

ja det er det når vi taler personlig indkomst og virksomhedsindkomst  modsat selskabsindkomst og -

Der er ikke som sådan skatte eller tilsvarende problem - så kan du let få det du ønsker i udlandet - og har du dansk momsregistrering - og dermed kan få den lovpligtig nemKonto tilknytning af dit danske CVR til den udenlandske konto - så er det vel fint nok

Normalt er det vel lettest at få til at fungere med dansk bank - dansk nemKonto - Nets autobetalinger osv - men du skriver du har fundet noget bedre i udlandet og så er der som ikke flere problemer i det  -bare kør på så

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)