Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS formål : både driftselskab og holding ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
hej
Jeg er ny i selskabs/iværksætter verdeen, og er ved at oprette et IVS.
Jeg har brug for 2 funktioner : at eje en anpart i et APS med flere andre ejere, samt i mindre grad at kunne ´skrive fakturaer´ for udført teknisk assistance undervisning og facilitering.
Jeg kan læse mig til, at den fine model er et holding-ivs til anparten og et datter-ivs til driften. Men jeg forventer en ret lav aktivitet i begges selskaber, så jeg vil gerne undgå det dobbelte papir-arbejde ved 2 selskaber.
Jeg er også klar over den øgede risiko ved at samle aktiviteterne i et selskab. Min vurdering er, at den simple model med et selskab (inkl. risiko) er at foretrække frem for den komplicerede model med selskaber.

Så spørgsmålet er : kan et IVS have et formål som lyder :
´Selskabets formål er at eje og vedligeholde ejerandele i andre selskaber, andre investeringer efter ledelsens skøn, samt al virksomhed som efter ledelsens skøn har forbindelse hermed.´
eller evt. :
´Selskabets formål er at eje og vedligeholde ejerandele i andre selskaber, andre investeringer efter ledelsens skøn, samt teknisk assistance, undervisning og facilitering.

... og dermed både have holding og drift i samme selskab ?

og et tillægs-spørgsmål : hvor meget ´vejer´ branchekoder i forhold til formål ?
på forhånd mange tak for alle inputs !
Frans
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan have Holding og drift sammen men har ikke taget stilling til vedtægter. Husk Holding som udgang er uden moms mens drift normalt er med
Husk ny lov der vil stille krav til opbygge kapital og omreg til ApS om 2 år og IVS er ikke bankers favorit. Stift evt ApS fra start og spar omk til revisor til omregstring https://startupadvisejh.blogspot.com/2019/02/ivs-ny-lov.html?m=1
Venlig hilsen John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Afhængigt af størrelsen på din investering i det andet selskab, så kunne det godt lyde fair at nævne konsulentarbejdet som den primære aktivitet i formålet og vælge branchekode derefter.

Som John nævner er moms et væsentligt spørgsmål i denne situation, så måske skal du ind og have vurderet hvor meget købs-moms du kan trække fra. Det gør tilsyneladende også en forskel om du fakturerer det selskab der ejes andele i.

Inden du laver den første momsafregning bør du derfor i mine øjne kontakte SKAT eller en revisor.

Og hvis den ene eller anden aktivitet vokser til et større omfang, så vil det nok være sundt at få skilt tingene.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! Tak for svar, det med en fast dato for omlægning til ApS er nyt for mig... Jeg har oprettet IVS nu (mens jeg kan, for jeg har ikke indskuddet til et ApS...) men synes ikke jeg blev spurgt om moms eller ej i proceduren... Er man automatisk Moms pligtig, hvis man ikke melder sig fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

moms skal man normalt registrere særskilt i processen - Momspligt har ikke med det at gøre - det kan man jo være uden at have meldt sig til momspligt - og så får man jo en bod, så er din aktivitet momspligtig, så skal du jo momsregistrere

Se lige øvrigt vigtige 12 pkt som ellers kan koste en tvangslukning i værste fald http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

Den faste dato for omregistreringspligt er ikke fast endnu - men forventes at være noget med April 2021 for omreg af alle eksisterende IVS som udgangspunkt (3 behandling 4/4 2019 + 2 år fra loven

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en del at sætte sig ind i, men det virker overskueligt... Tak for tippet om eboks, den skal jeg få på plads!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)