Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af virksomhedstype nu og senere.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 02:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal til at have CVR-nr. og tænker at starte ud med enkeltmandsvirksomhed, da det til start er for at udføre småopgaver for andre virksomheder.

Omfanget er ukendt, men virksomheden vil endnu ikke få ejendele eller værdier i form af biler, materialer eller noget andet.

Men da jeg har interessen i at "udvide" de kommende år, er jeg i tvivl om hvad der kan svare sig...
- Starte enkeltmandsvirksomhed nu og senere ændre til ApS, hvis jeg overhovedet gider mere?
- Starte enkeltmandsvirksomhed nu og senere lukke, for at starte nyt ApS med andet navn?
- Starte ApS nu, trods de minimale opgaver og ingen værdi?
- Tage det fulde skridt og starte holding & ApS (Evt. bare IvS) med det samme? (Har tanker om flere brancher.)

Jeg er fuldstændig ny hvad egen virksomhed angår og altså virkelig på bar bund. (Så IvS/ApS nu, er vel ikke løsningen.)

Men interessen har jeg haft længe og nu skal det altså være.

Af samme årsag er det også min plan at få en revisor indover, uanset hvad.

Jeg forestiller mig dog at der vil være forskellige udgifter, krav, behov, regler, mv., afhængig af virksomhedstype, som kan spille en rolle?

Hvor jeg så ærligt må indrømme at jeg ingen information eller tilbud har indhentet fra hverken banker, forsikringsselskaber, revisorer, advokater eller andre.

("Ingen" er dog lige i overkanten, da jeg har læst op på virksomhedstyperne og deres krav til opstart og drift i form af startkapital, revisor og årsregnskab.)

- Undskyld romanen og på forhånd tak!
/Simon.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon P:

1Starte enkeltmandsvirksomhed nu og senere ændre til ApS, hvis jeg overhovedet gider mere?
2 Starte enkeltmandsvirksomhed nu og senere lukke, for at starte nyt ApS med andet navn?
3 Starte ApS nu, trods de minimale opgaver og ingen værdi?
4 Tage det fulde skridt og starte holding & ApS (Evt. bare IvS) med det samme? (Har tanker om flere brancher.)

Mit råd 

1 - start enkeltmands - det du sparer over bare få år vil gøre det mindst lige så billigt og ukompliceret at senere EVT skattefrit omdanne til ApS hvis ting går godt, og i mellemliggende tid, forudsat du ikke tager større risiko, være lettest og billigst for dig
2 - formentlig farligt skattemæssigt hvis du har succes i enkeltmands da der så vil kunne være goodwill og andet- så der skal du tale med revisor først inden du bare lukker og stifter nyt
3 er lidt besvaret under 1 - jeg ville vente
4 endnu mindre hvad vil du med holding med mindre du ved du skal have andre ejere ind eller mange selskaber - og du kan sagtens have flere brancher i et selskab eller enkeltmands

Som du beskriver dit projekt, absolut 1

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Simon P:

1Starte enkeltmandsvirksomhed nu og senere ændre til ApS, hvis jeg overhovedet gider mere?
2 Starte enkeltmandsvirksomhed nu og senere lukke, for at starte nyt ApS med andet navn?
3 Starte ApS nu, trods de minimale opgaver og ingen værdi?
4 Tage det fulde skridt og starte holding & ApS (Evt. bare IvS) med det samme? (Har tanker om flere brancher.)

Mit råd 

1 - start enkeltmands - det du sparer over bare få år vil gøre det mindst lige så billigt og ukompliceret at senere EVT skattefrit omdanne til ApS hvis ting går godt, og i mellemliggende tid, forudsat du ikke tager større risiko, være lettest og billigst for dig
2 - formentlig farligt skattemæssigt hvis du har succes i enkeltmands da der så vil kunne være goodwill og andet- så der skal du tale med revisor først inden du bare lukker og stifter nyt
3 er lidt besvaret under 1 - jeg ville vente
4 endnu mindre hvad vil du med holding med mindre du ved du skal have andre ejere ind eller mange selskaber - og du kan sagtens have flere brancher i et selskab eller enkeltmands

Som du beskriver dit projekt, absolut 1

vh John Hannover

Hej John, og tusinde tak for dit svar!

Jeg har faktisk lige modtaget en privatbesked fra en anden, om at du nok ville være behjælpelig. (o:
(Og undskyld til personen, at jeg lige får svaret her først... - Din besked er på vej bagefter...)

Umiddelbart er jeg også mest tilhænger af første løsning og altså bare komme i gang.
Netop da jeg ingen udgifter eller risici får (udover de normale til bl. a. bank og forsikring) og at Enkeltmandsvirksomhed senere kan ændres eller selskab startes.
Nu ser jeg dog at jeg kun nævnte ApS i de første tre løsning, hvor IvS egentlig også skulle være nævnt i nr. 2 og 3.
Så jeg ved ikke om det vil ændre på din anbefaling?

En anden ting jeg heller ikke fik nævnt, er valg af virksomhedsnavn.
For jeg har nogle gode som jeg ikke vil "spilde", men også nogle jeg godt kan "platte væk".
Det var lidt det jeg prøvede at mene, da jeg nævnte "tanker om flere brancher".
"Mekanikeren" dur jo f. eks. nok ikke helt til at udføre det som "Rengøringsmanden" burde lave.
(Det er selvfølgelig nok bare et spørgsmål om at vælge et mere "åbent" virksomhedsnavn.)

Deraf kom 4. løsning med Holdingselskab lidt på bane, selvom det i sin tid nok bare var en "sjov og forvildet" tanke om at gøre noget meget småt, til noget kæmpe stort.
Men af hvad jeg læser mig til (eller hvert fald forstår), virker det nu også til at Holdingselskaber har større fordele og mere sikkerhed?
Jeg er så bare rigtig meget i tvivl om udgifterne deri, da jeg tænker at der må være samme udgifter i hvert selskab?
... og jeg har umiddelbart ingen planer om at få flere ejere. - Nok bare samarbejdspartnere, men hvem ved om der kommer investorer?

Fra Søborg
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan egentlig også lige indskyde at jeg pt. går frivilligt hjemme på 6. uge, hvis det skulle gøre en forskel.

Anskaffelsen af CVR-nr., er så også for at komme lidt i gang igen, men uden at skulle tvinge mig til at være lønslave på 37 timer fra day-one. Confused

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Holding KAN give sikkerhed ved at overskud kan flyttes - men driver du noget med større risiko og JA hvert selskab koster 

Om holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

om omkostninger ved selskaber http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

Du kan sagtens være mekaniker og rengøring i samme firma - MEN - om det så er klogt og om du kan få overskud at leve for, hvis ikke du har et meget klart mål og plan, det er tvivlsomt. At blive selvstændig, fordi man tror det er meget lettere end at skulle gå på arbejde 37 timer om ugen, er stærkt tvivlsomt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Holding KAN give sikkerhed ved at overskud kan flyttes - men driver du noget med større risiko og JA hvert selskab koster 

Om holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

om omkostninger ved selskaber http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

Du kan sagtens være mekaniker og rengøring i samme firma - MEN - om det så er klogt og om du kan få overskud at leve for, hvis ikke du har et meget klart mål og plan, det er tvivlsomt. At blive selvstændig, fordi man tror det er meget lettere end at skulle gå på arbejde 37 timer om ugen, er stærkt tvivlsomt

vh John Hannover

Du skal have tusinde tak for links! - Dem vil jeg klart kigge nærmere på.
Men som jeg forstår dig, er Holding nærmest kun hvis man er flere ejere og/eller driver noget større, hvor indtægterne også kan bære det.
For jeg tænkte nok at hvert selskab ville ende med samme udgifter og det bare ville doble sig op.

Klogt er det nok ikke, men jeg husker bare noget om at virksomhedens navn heller ikke må være vildledende.
Så derfor har jeg hele tiden tænkt på at have virksomhed for hver branche.

Jeg siger ikke at være selvstændig er en leg eller dans på røde roser, da man må kæmpe sig til tops.
Gudskelov har jeg bare ikke store planer, andet end at jeg bare skal have lidt at rive i.

Jeg tænker dog at starte ud med f. eks. 3 timers reel arbejde man-tors, er bedre end at starte med 8 timer man-fre. (o:
Specielt nu efter 6 ugers absolut ingenting og at jeg lige kommer fra en stilling med +50 timers uger.
Nu havde jeg bare lyst til at prøve det der "ferie" som folk i 4 år har forsøgt at presse mig til at prøve.

Men nu er det godt nok godnat, efter at have været vågen i en 27 timer og stadig er i fuld gang med udskiftning af webhotel på adskillige domæner.
Jeg vender nok lige tilbage i mere frisk tilstand, når jeg har læst det hele igen da jeg sikker har overset eller misforstået noget.

Indtil videre, tusinde tak for svar og information! Yes

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)