Velkommen til.
Jeg har (sammen med min mand) startet en web-butik op sidste år i juni, og jeg vil tilslutte mig, at du skal køre flere ting sideløbende.
Du spurgte blandt andet til, om leverandører vil tage dig seriøs, hvis du ikke er et firma. Det er ikke mange steder hvor du kan få lov til at handle, hvis du ikke har et
CVR-nummer, også i udlandet, så det kan du lige så godt få på plads med det samme.
Du skriver noget om bøger, er det kun
import? Hvis det er fra Danmark, så skal du ansøge om at blive godkendt som boghandel (hvilket kræver bankoplysninger, CVR-nummer så vidt jeg husker), og så er der to distrubutører, der leverer stort set alle bøger fra forlagene. Du kan bestille det hele et sted, og så bliver det leveret enten af DBK, eller NBC.
Med hensyn til A-kassen, så har du måske læst den debat der har været i weekenden, men der er blevet strammet op omkring reglerne om bi-beskæftigelse, og som jeg har opfattet det, så er det blevet sværere at få en
virksomhed godkendt som dette.
Ansøgning om betaling på nettet med VISA-kort skal gå gennem
PBS, og det kan tage tid, så gå i gang i god tid her. Vi udsatte netsalget i 14 dage, fordi godkendelsen ikke var klar.
Hvis du slet ingen viden har om
regnskab, så ville jeg da vælge at få hjælp til det, jeg har en regnskabsmæssig uddannelse, men ingen praktisk erfaring og synes alligevel at jeg bruger meget tid på det. Vi har en
revisor til hjælp, og det var godt da der skulle aflægges momsregnskab, og vi får også ham til at lave vores selvangivelse.
Med hensyn til CVR-registrering om momafregning som du spørger til, så skal du jo huske, at
momsen på alle dine etableringsomkostninger kan du trække fra, også selvom du endnu ikke har en indtægt. Vores første kvartal fik vi en del
moms retur, og havde næsten ikke omsat noget. Vi startede virksomhende op 1/7 og begyndte først at sælge 13/9.
Hilsen