Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mad Webshop - Hvornår må pengene trækkes fra kundens konto?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 5
Fra  Frohns IT-Service Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej på Amino :)

Jeg har søgt og søgt, men kan umildbart ikke lige finde det det jeg leder efter.

En webshop som sælger mad ud af huset - altså folk bestiller fx. 20 stk. smørrebrød til et givent tidspunkt - Kunden afhenter selv på firmaets adresse.

Hvornår må firmaet trække pengene?

Efter min overbevisning, må firmaet hæve pengene når de har sendt en mail ud til kunden, og oplyser at ordren er klar til afhentning.



Ift. fortrydelsesret, så har jeg fundet ud af at - i henhold til "Lov om visse forbrugeraftaler § 17 stk. 1 jf. § 9 stk. 2 nr. 2a" er køb af mad ud af huset ikke omfattet fortrydelsesretten.

Nogen der ved det - evt. med et link hvor det står klokkeklart :)

Mvh Jimmy - Og god weekend ;)
Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke fortrydelsesret når det handler om mad eller medicin.

Jeg ville trække pengene når de bliver afhentet eller som du selv siger, sendt en mail ud.

Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 5
Fra  Frohns IT-Service Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Grunden til jeg spørger, er jo at "leverandøren" ønsker at sikre sig sine penge :)

Det kan jo være at "Frk. Jensen" bestiller 20 stykker smørrebrød, men aldrig dukker op.

Jeg ville blot være sikker på at der ikke var noget "lovgivning" der sagde at man IKKE måtte hæve, før kunden havde hentet maden
Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudbetaling er i orden, hvis den erhvervsdrivende har en ”saglig og rimelig grund”, og der er indgået en klar aftale med forbrugeren om forudbetaling.

En saglig og rimelig grund kan være:

1) Hvis der er tale om et bestillingskøb, hvor varen fremstilles specielt til kunden, eller 

2) Hvis der er en fast og velbegrundet tradition i branchen for at kræve forudbetaling.

Forudbetaling skal være aftalt. Det vil sige kunden aktivt skal sætte et flueben eller lignede løsning på din hjemmeside.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/betalingstjenesteloven/betalingsaftaler-og-abonnementer/forudbetaling/

---

Det er almindeligt i branchen at opkræve reservationsgebyr eller depositum.

Det er ligeledes almindeligt at kræve kompensation ved afbestilling.

Nu er mad ud af huset ikke nævnt direkte, men det må kunne ligestilles med selskabsarrangementer:

https://www.horesta.dk/din-virksomhed/erhvervsjura/afbestilling/selskaber/

https://www.horesta.dk/media/1934/hvad-man-boer-vide.pdf 

Tilmeldt 15. Feb 19
Indlæg ialt: 5
Fra  Frohns IT-Service Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)