Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indhent skriftlig tilladelse til brug af billeder online

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber denne tråd er oprettet i den rigtige kategori Smile

Mangler hjælp til hvordan man skriver/indhenter skriftlig tilladelse til brug af billeder i forbindelse med hjemmeside og digital markedsføring.

Sagen er at vi har fået taget billeder af vores behandlinger, produkter og klinik med modeller (en kvinde, en mand og deres datter på 5 år) til brug på vores hjemmeside og skal bruges i forbindelse med markedesføring online. Vi skal have underskrevet et stykke papir, hvor der gives tilladelse til, at vi må bruge billederne efterfølgende.

Hvad skal der specifikt stå og findes en skabelon et sted?

Det er et par gode venner vi har brugt, men ønsker at få udfyldt et stykke papir, så der er rene linier.

På forhånd tak 😊

/Panadda

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du søger på "modelkontrakt" på google, kan du finde flere gratis skabeloner.

Da der er tale om en kontrakt/aftale, kan modellerne ikke senere benytte GDPR til at annullere, da der er afgørelse fra Datatilsynet, der klart definerer at en modelkontrakt ikke er et samtykke i GDPR forstand.

En simpel underskrevet kontrakt, der klart beskriver aftalen, er derfor nok.

Tilmeldt 21. Dec 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften.

Mange tak for svar.

Havde slet ikke overvejet at et samtykke ift GDPR og billeder kunne tilbagetrækkes, men det giver jo meget god mening.

Jeg hyrede en fotograf til opgaven, men brugte mine egne modeller i den her sammenhæng.

Kan jeg, en behandler, udfylde en modelkontrak som fotograf gør det. Det er jo ikke just samme branche/erhverv vi bevæger os i 😊

Virker lidt svær at forklare.

Ret mig lige hvis jeg har misforstået dig 👍

/Panadda

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 03:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja du kan godt lave en modelkontrakt. Du skal dog være opmærksom på at det som udgangspunkt er fotografen, der har ophavsret til billederne, hvis denne ret ikke er overdraget til dig.

Tilmeldt 21. Dec 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Angående ophavsret kan jeg vel bruge dem til markedsføring, some og hjemmeside, som de er købt og betalt for?

Har kunne læse mig til, at billeder typisk koster det dobbelte, hvis fotograf skal afskrive sig sin ophavsret til billederne (timepris).

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har brugsret i det omfang det er aftalt. Når det kommer til billeder, tekster etc., er det vigtigt med klare aftaler på skrift.

Mange fotografer har et afsnit om ophavsret i deres handelsbetingelser, som beskriver hvad det reelt er man køber.

Er du i tvivl, så tag en snak med fotografen. Gerne via email, så du har det på skrift.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)