Nu antager du så til gengæld at folk altid trykker på adwords og ikke vil trykke på de organiske resultater - og sådan hænger verden ikke sammen.
>> Nej det gør jeg ikke. Der er tre grupper besøgende: dem der kun vælger organisk, dem der kun vælger ppc/adWords og dem der vælger begge dele
Derudover er vi mange som efterhånden er reklameresistente og der skal ingen tvivl være om at vi trykker ikke på de betalte reklamer med mindre de organiske søgninger ikke returnere noget brugbart.
>> Jamen det er da et godt argument for at SE-Optimere, men der har jo ikke noget med den gruppe der foretrækker adwords annoncerne at gør.
Eksempel:
Du sælger sodavand - dit site er slet ikke søgemaskineoptimeret.
Du betaler 2500 kr om måneden for at få besøgende på ordet sodavand i adwords.
Du får 2% besøgende på sodavand organisk da du ligger på side 8 og de sidste 98% har du betalt for via adwords.
Du søgemaskineoptimere nu dit website.
Du får nu 65% besøgende (som bestemt ikke er et urealistisk tal) på organiske søgninger og derudover betaler du stadig 2500 kr om måneden og får her 35% besøgende ind.
Resultatet i eksemplet er altså at du fortsat betaler 2500 kr om måneden på at hente folk ind via Adwords - Men nu får du alle de organiske besøgende som simpel søgemaskine optimering kan give og dermed har du 3 dobblet dine besøgstal.
>> Endnu et godt argument for at SE-Optimere
Men du kan også vælge at sige at det oprindelige besøgstal var det du ønskede og dermed kan du så skrue dit adwords budget ned til en tredjedel.
>> Men hvorfor fanden skulle man gøre det hvis adWords annoncerne giver overskud???? Fordi man er studerende og ikke må få for stort overskud pga. SU?
Og jeg vil egentlig sige at hvis du henter mere end 50% af dine besøgende på adwords så skal du nok overveje om din side ikke kan søgemaskineoptimeres yderligere.
>> Så du mener at hvis man ligger nummer 3 på et søgeord, så er siden ikke ordentligt optimeret? Faktum er jo at jeg ligger på nummer 3 spotten, og alligevel får 50% flere ind på annoncen. Hvilken plads skal jeg op på for at den er søgeoptimeret ordentligt!
Derudover så er der 1 (til 3) link typisk over de organiske resultater - men de betalte links ude i højre side på google skal du nok ikke regne med falder i øjnene som det første for en typisk søgemaskinebruger.
>> Jeg er sådan set græsk-katolsk overfor om de ser dem som det første. Det jeg kan konstatere er at folk klikker på dem alligevel og en del af disse ender med at købe. Og det er det der er det væsentlige, ikke om de ser det som det første.
Så nej du skal ikke bare kaste dig over adwords hvis ikke du har fundamentet iorden - Adwords skal bruges strategisk til at hente besøgende ind der hvor det giver bedst outcome
>> Hvad mener du med "fundamentet i orden"? adWords kan med fordel bruges der hvor det positivt outcome, ikke nødvendigvis bedst outcome.
og det gør det ikke nødvendigvis ved bare at starte en adwords kampagne.
>> Jeg har aldrig sagt at man "bare skal starte en adwords kampagne". En adWords kampagne bør optimeres så man ikke taber penge på den. Det vil fx. sige at holde øje med om folk køber (nok) på de søgeord man betaler for.
Endeligt vil jeg gerne pointere at jeg ikke siger man skal lægge adwords på hylden - jeg siger at fundamentet skal være iorden for at lave en adwords kampagne ellers skyder du i blinde og dine udgifter vil være derefter i forhold til det outcome du får - Det kan godt betale sig at prioritere anderledes.
>> Hvis du med fundament også mener grundlæggende kendskab til adWords optimering så er vi enige. Vil man ikke afsætte den nødvendige tid (eller ressourcer iøvrigt) kan man komme til at tabe penge på adWords det er klart.