Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse, uden egen bil.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg kører ud og udføre et stykke arbejde.
Bilen jeg køre i, står ikke i mit eget navn, dog står jeg for alle udgifter.
Kan jeg stadigt få en kørselsgodtgørelse på de 3,56 kr./km

Synes umiddelbart ikke jeg kan finde noget hvor det står sort på hvidt,
så hvis der er nogle der har et link eller lign. til lovgivning ville det være dejligt.

Rigtig god weekend,

Mvh.
Thomas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det forudsætter at du er ejer selv - Betaler du en anden så kan det jo så være leje MEN den der lejer ud til dig er så skattepligtig af lejen da det jo så er udlejning af bil til erhverv.

Du kan evt føre nøje kørebog - og modtage bilen fyldt med benzin - ganske som var det en lejebil, og så fylde den op igen når du afleverer den og så håbe skat godkender, at benzinforbruget passer godt med forbrug til det antal km du kørte iflg kørebogen. OM de godkender tør jeg ikke sige, men det burde de vel
Det er vel i princip også blot benzin du betaler for ellers ER det jo reel leje hvis du også betaler afskrivning på bilen og noget til reparationer og hvad ved jeg

Kørselsgodtgørelse er KUN egen (husstandens fælles evt) bil

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt skal bilen være din (husstandens) bil og registreret hertil.

Men jeg har i et par skattesager oplevet, at såfremt et kunne dokumenteres, at køb af bil og alle løbende udgifter hertil var blevet betalt af vedkommende, så kunne vi godt bruge den høje takst på trods af at bilen var registreret i andens navn (eksempelvis forældre).

Alternativt kan du blive registreret som sekundær bruger/ejer af bilen, og så er alt godt.

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det helt afgørende er at bilen betales og indgår fra ens privat økonomi ganske enkelt - Ikke af registrering - Den skal udgiftmæssigt indgå i ens private økonomi eller i fælles husstandens  som i køb og alle udgifter bliver betalt af den der skal have fradraget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svar!

Bare lige for at skære det ud i pap.
Nu giver jeg lige et eksempel.

Min bil er gået i stykker, og jeg har fået tilbudt at låne mine forældres ene bil det næste års tid, så jeg kan fortsætte mit arbejde.

Lad os sige de betaler 400,- i forsikring og 1200,- i afbetaling.
Hvis jeg overføre 1600,- til dem hver måned, er det så nok til at jeg kan få kørselgodtgørelsen?

Mvh.
Thomas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Fugla:
Mange tak for svar!

Bare lige for at skære det ud i pap.
Nu giver jeg lige et eksempel.

Min bil er gået i stykker, og jeg har fået tilbudt at låne mine forældres ene bil det næste års tid, så jeg kan fortsætte mit arbejde.

Lad os sige de betaler 400,- i forsikring og 1200,- i afbetaling.
Hvis jeg overføre 1600,- til dem hver måned, er det så nok til at jeg kan få kørselgodtgørelsen?

Mvh.
Thomas

Generelt Nej hvis ikke du bor samme med forældrene og har fælles økonomi (og så skulle du jo ikke betale som du taler om, så gjorde du det allerede) .

Dine forældre vil som udgangspunkt klart blive beskattet af indtægten - med mulighed for fradrag for udgiften (næppe for afdrag) men så er  den jo lige langt helt enkelt eller koster dem mere end det giver,

Det vil svare til at leje en bil og det giver IKKE kørsesfradrag efter statens takst det kræver klart at bilen er DIN og at den indgår hel i din personlig økonomi (evt sammen med samlever)

Evt lån penge af dine forældre til en billig brugt bil og køb og betal den selv - det er 


vh John Hannover


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Leje af bil hos et biludlejningsfirma giver det Ikke ret til kørselsgodtgørelse, hvis betingelserne iøvrigt er opfyldt derfor?

Jo, det gør det. Mon der vil være forskel, hvis man betalte en reel leje til forældrene? Her er jeg enig i at det ikke er nok bare at betale forældrenes faste udgift. Her må der også ses på hvad kørselsgodtgørelse også dækker over, slitage mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Leje af bil hos et biludlejningsfirma giver det Ikke ret til kørselsgodtgørelse, hvis betingelserne iøvrigt er opfyldt derfor?

Jo, det gør det. Mon der vil være forskel, hvis man betalte en reel leje til forældrene? Her er jeg enig i at det ikke er nok bare at betale forældrenes faste udgift. Her må der også ses på hvad kørselsgodtgørelse også dækker over, slitage mv.

det dobbelt i problemet er vel - at forældrene bliver skattepligtige af indtægten - og den her skal dække afdrag som vel aldrig kommer med som udgift i alm forældreudlejning osv - Jeg tror ikke på den overhovedet er værd at forfølge - netop som du skriver-  slitage - pludesligt nedbrud osv. I alle fald vil forældre jo risikere at rode med hvad må trækkes fra og hvad er erhvervsudlejning af bil, og er tanken at betale hvad det koster - så køb en ældre brugt sag

jeg er altid bange for de her spørgsmål for ofte kommer netop noget med - Bliv skrevet op som medejer - og betal en leje osv - og vi "nørder" kan godt nørde løs, men så læses tråden om 2 år af andre med andre øjne og så bliver det - BARE bliv skrevet med som ejer  - eller betal xxx

Reglen er ret klar - bilen skal være ens egen i den bemærkelse at hele driften af den indgår i ens husholding - og HVIS nogen så vil vove sig ud i leje af mors bil og regne med at kunne betale div (for egen regning vel) for så at opnå en indtægt ved at trække kørsel fra, så be my guest - men det er ikke noget jeg vil råde til

Køb bilen - lej bilen fuldt privat for egne penge - men ikke alt det andet rod - (:) )

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi bliver ikke uenige. Bemærkningen gik mere på dit udsagn om at "leje" af en bil ikke giver ret til kørselsgodtgørelse.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)