Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til køb af egen lejlighed i eget firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg står overfor følgende, som jeg håber I kan hjælpe med. Jeg ejer to lejligheder privat og overvejer nu, at bruge overskuddet fra mit IVS til at købe en af dem ind i firmaet, da jeg umiddelbart mener det bedst kan betale sig, at eje den der, eftersom jeg personligt får skattefri gevinst af salget, samtidig med, at jeg ikke skal betale så meget skat i mit firma, da en del af overskuddet vil blive brugt til købet. Spørgsmålet er, om der er noget jeg skal tænke over i den forbindelse og om jeg må sætte prisen højere end markedsværdi, da det selvfølgelig giver mig mere ud skattefrit

(lejer lejligheden ud til 3. person i øjeblikket, hvilket vil fortsætte, så det har ikke noget med udleje at gøre)

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Søg noget ordentlig rådgivning inden du kaster dig ud i det. Der er flere problemstillinger i det, som du skriver.

Før det første, du kan ikke frit sætte prisen. Handel mellem dig og dit selskab skal ske på markedsvilkår (arms-længde). Altså hvad kan lejligheden sælges for til tredjemand. Det er ikke nok, bare at få en ejendomsmægler til at skrive et tal og så bruge det.

For det andet, køb af lejligheden vil ikke nedbringe dit overskud. Du køber et aktiv, som går i balancen. Det er kun driften af ejendommen, som rammer din resultatopgørelse. Da det er udlejning til beboelse, kan du ikke afskrive skattemæssigt på den.

For det tredje, så er salget kun skattefrit for dig personligt, hvis du selv har haft reel bopæl i lejligheden, mens du har ejet den. Proforma flytninger eller hurtig ind- og udflytning er ikke nok, til at det bliver skattefrit.

For det fjerde, hvis lejligheden på et tidspunkt skal benyttes af dig eller nærmeste familie, så er der faste bestemmelser for, hvad lejen skal fastsættes til. Hvis den faktiske leje er lavere, vil du blive personligt skattepligtig af forskellen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

glants:
eftersom jeg personligt får skattefri gevinst af salget, samtidig med, at jeg ikke skal betale så meget skat i mit firma, da en del af overskuddet vil blive brugt til købet.
en del af overskuddet bliver lavet om fra penge til værdi af ejendom og giver jo ikke fradrag - og prisen skal du ved intern nærforbunden handel være 100% sikker på holder skattemæssigt = du bør meget klart få vurderingsberetning fra revisor. Ser nu Oles svar - og det er jo perfekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres feedback, det er brugbart. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)