Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

løsarbejdere, sygdom og graviditet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg har en lille takeaway mad forretning, jeg laver selv maden og tager mig af salget men har en pige/kvinde/dame til at hjælpe mig nogle timer om ugen når nødvendigt hvis hun kan. VI har lavet en ansættelseskontrakt som gør det klart at der er ingen garanti for arbejdstimer og vi betaler ikke løn under sygdom. VI har talt om dette før ansættelsen og det var en helt klar aftale, både mundtlig og i kontrakten.

Nu er hun gået til kommunen for at få dagpenge for nogle dages sygdom, og kommunen forlanger nu at jeg skal betale for det. Jeg føler ikke jeg har nogen rettigheder, de har bare sendt en regning og truet med foged og hvad ved jeg hvis jeg ikke bare betaler. Kan det virkeligt være rigtigt, når vi har en helt klar aftale? I så fald er jeg nødt til at afskedige hende ok ikke ansætte nogen, og simpelthen holde min lille forretning på et niveau jeg skal kan overkomme.

Hvad hvis hun blev gravid? Er vi så tvunget til at betale løn i månedsvis ?

Jeg ønsker ikke at være en gnier/nærigrøv, men jeg har endnu ikke været i gang et år og har meget lidt overskud. I forhold til de timer jeg bruger tjener jeg selv langt langt under mindsteløn . som i 50-60 kr i timen.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karoline,

Du skriver, at hun kun hjælper nogle timer om ugen. Se her hvilket minimumskrav, der SKAL være opfyldt, før sygedagpenge skal udbetales fra arbejdsgiver:

"Beskæftigelseskravet i forhold til arbejdsgiver (SDP § 30)
Som lønmodtager har du som hovedregel fra 1. fraværsdag ret til sygedagpenge i 30 kalenderdage betalt af arbejdsgiveren. (OBS: Afhængig af din overenskomst kan der være forskelle her. Nogle har ret til fuld løn, andre har ret til sygeløn m.v.). Forudsætningen er, at du har haft uafbrudt ansættelse hos den pågældende arbejdsgiver i mindst 8 uger forud for sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 74 timer. 
Reglen omfatter personer i enhver form for beskæftigelse, herunder også personer ansat med løntilskud."

Hvis hun ikke har været ved dig i mindst 8 uger eller arbejdet 74 timer indenfor de 8 uger, så kan du bare afvise kommunens krav. Så må de finde juraen frem.

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Tak for dit svar - men 74 timer i 8 uger er kun halvanden time om dagen. Det er jo ingenting? 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

karoline2019:

Hej Flemming,

Tak for dit svar - men 74 timer i 8 uger er kun halvanden time om dagen. Det er jo ingenting? 

Det er rigtigt, at det er ingenting, men du skriver selv, at det er nogle timer om ugen - så derfor tænkte jeg det var dækkende.
Men i det tilfælde, at hun ikke er funktionær og du ikke er omfattet af overenskomst, så må dette kunne svare dig: https://ka.dk/arbejdsgiver-abc/sygdom/

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)