Hej Brian, Bent og alle der giver gode raad til mit spoergsmaal, Bent, jeg vil gerne forstaa dit indlaeg. Maaske var jeg uklar i mit indlaeg ovenfor (jeg kaemper med et fransk tastatur i sydfrankrig lige nu). Jeg vil gerne forstaa forskellen imellem dét Bent omtaler som "positivt at yde raadgivning" og bare "raadgivning" i forhold til min situtation. I november 2007 var jeg klar med indregistrering af et firma som vinimportoer (hvortil der skal soeges/indregistreres for saerlige importtilladelser og man kan vaelge/fravaelge diverse afgiftspligtige niveauer i indregistreringen). Ved hjaelp af ToldSkat og Erhvervs og Selskabsstyrelsen havde jeg faaet stykket sammen hvad jeg skulle vaelge/fravaelge. Men fordi jeg ofte er i udlandet (i Frankrig) ville jeg dels (1) have en revisor fra start, der kunne foelge med i hvad min virksomhed indberetter/forebygge fejl fra start og (2) faa indregistreret rigtigt og i overensstemmelse med mine udviklingsplaner for virksomheden fra start. Det skal tilfoejes at jeg havde alt parat: transportruter havde jeg studeret og valgt, transportoerer var valgt efter tilbudsindhentning, leverandoerer udvalgt, produktsammensaetingen paa plads, lager mm...og jeg havde allerede kunder foer jeg startede, herunder en stor bestilling fra et firma, der oenskede lukssusgavekurve til jul. For at alt skulle falde paa palds, skulle produkterne indkoebes senest 5 december, og pallerne bygges op og afsted med transportoer/saerlig pakkepost senest 10/12. Saa kommer revisoren ind i billedet: jeg er i Frankrig og sender mit forretningskoncept per email til ham, desuden droefter vi sagen telefonisk. Vores udveksling begraenser sig til at jeg forelaegger min aktivitet og baggrund, jeg havde 2 spoergsmaal: (1) hvad skal jeg opfylde af betingelser mm for at faa lov til at re-eksportere vin (det vil sige hvor skal jeg krydse af i registreringsblanketerne, tro mig, det er helt enkelt) idet mine jumebestillinger skulle sendes ud af Danmark, og (2)kan han indregistrere via elektronisk signatur for mig, saa min henvendelse naar frem hurtigere. Han svarer "ja, helt afgjort til (2)" og siger med (1) at han ikke ved dét, og skal undersoege. Jeg beder om et overslag over hvor meget det hele kommer til at koste, fordi jeg fornemmer, at han INTET kender til vinbranchen (alle de revisorer jeg havde kontaktet indtil da have vaeret meget, meget aerlige herom, og ham dér bleb jeg henvist til, fordi hans firma er revisorer for en stor dansk vinimportoer, derfor gaar jeg ud fra at han ved bare lidt. Det skal bemaerkes, at 1 ud af hver 3 flaske, der bringes ind i Danmark re-eksporteres, saa mit speorgsmaal hoerer ikke ud i periferien af hvad der er praksis for branchen. Henvendelsen er ca. midt i november.Derefter foelger 2 pinende lange uger (fordi hvis man startter virksomheden op, har kunder, skal sende afsted foer jul og arbejder fra 6 morgen til midnat foeles en arbejdsdag uden svar fra raadgiveren som en hel uge....) hvor han er meget svaer at traeffe og ikke giver meget lyd fra sig, bortset fra en lille email med "jeg skal til moede hos skatevaesenet, jeg skal tale med erhvervsstyrelsen osv.....er det OK?" og naar jeg beder om at vide hvad det kommer til at koste mig, siger han " det taler vi om senere, naar jeg ved hvad jeg kan goere for dig, det bliver i hvert fald ikke ret mange penge".Der skal indskydes en bemaerkning: han er vidende om mine pengeforhold, efter flere aars virke i udlandet til meget lave loenniveauer starter jeg op med faa penge men har et solidt koncept. Jeg har gjort ham klar, hvad jeg ahr af midler og hvor begraensede de er pt til raadgivning. Efter moederne er afholdt hoerer jeg ikke noget: ingen email, der bekraefter, at han nu har indhentet oplysninger og saerligt: ingen oplysninger. Jeg ringer til Danmark og rykker saa ofte jeg kan goere det uden at vaere irriterende, han er altid ude til moeder, det ender med, at jeg kan hoere sekretaeren vaere flov og blive mere og mere hjaelpsom med ar faa hold paa denne mere og mere flygtige person. Det er kalr, havde jeg haft bare 2-3 uger mere, havde jeg droppet ham, det er der bare ikke tid til nu: parat til selv at foretage min registrering, ringer en sidste gang og miraklet er sket: han kan traeffes telefonisk, han har foretaget indregistrering, han ved ikke hvor langt styrelsen er med den. I Styrelsen, naar jeg selv ringer, er de meget beroligende: det tager ca.8-10 dage, der er ingen problemer. Revisoren ser problemer allevegne: det kommer til at tage 3 uger (det vil sige for sent til at lave mit julesalg og sende det afsted), med "de offentlig instanser ved man aldrig, hvad de finder paa osv....". Jeg spoerger, om jeg i det mindste kan indkoebe mit varelager, fordi leverandoerer begynder at vaere irriteret: jeg ahr reserveret og udvalgt vin, det tager tid, for vinproducenten og mig, og vinproducenterne vil gerne saelge, og have kontanter ind i akssen foer aarets afslutning. Revisoren siger klart :"nej, det maa du ikke, du begaar en stor ulovlighed", og paa det tidspunkt faar jeg en underlig fornemmelse af, at han ikke ved noget om ret meget: hvad er der galt i, at jeg laegger penge ud og bekraefter et koeb, naar registreringen er simpel og der ikke er administrative forviklinger omkring min person, ej hellere saerlige tilladelser at indhente, indregistreringen er en formsag. Paa dette tidspunkt faar jeg en underlig fornemmelse, at han forhaler noget og hvorfor ved jeg ikke.Men jeg er sikker paa, at han traekker i langdrag. Jeg modtager brev i Danmark ca. 7/12, om at virksomheden er registreret (af revisoren) med virkning fra 1/12 som jeg havde oensket. Det vil sige, en officiel bekraeftelse paa, at min virksomhed er registreret og endda med TILBAGEVIRKENDE kraft. Paa dette tidspunkt har jeg ikke hoert fra ham i naesten to uger: jeg ringer og fortaeller om brevet og saa siger han: "Nej, du skal se bort fra det, due r ikke registreret, det passer ikke".Da jeg holder paa brevet og vil faxe det til ham siger han "lad mig ("MIG=ego'et") undersoege det. Derefter forsvinder han igen en uge, men problemet er, at eftersom brevet fra styrelsen er ankommet ca. 8/12 kan jeg hverken indkoebe eller naa at afsende pallerne, derfor, totalt modloes, beslutter jeg at begynde at arbejde for foraarssalget og holde oeje med revisoren/min indregistreringen for at lokalisere problemet: hos CVR/ToldSkat eller hos revisorfirmaet...... Saa hoerer jeg ikke fra ham andet end i en latterlig ordknap email, hvor han skriver "jeg har fundet ud af dét, erhvervsstyrelsen har lavet en alvorlig fejl, du er IKKE registreret, det skyldes at du skal indsende en fotokopi af dit pas + tilladelser fra de menneser, der udlejer lager til dig (det hele skriftligt med deres underskrift i Danmark-derefter sende det til mig og jeg skal jok faa det paa plads". Der skal her skydes ind to ting: godt nok er jeg stadigvaek fransk statsborger, selvom jeg voksede op i Danmark fra jeg var 9 aar (min mor blev dansk gift), men er du vokset op i Danmark faar du, naar du bliver 16 dit eget personnummer, og saa behandles du som en dansker, ingen ahr nogensinde bedt mig om mit pas.Jeg har vaeret tolk indenfor retsvaesen og for Rigspoliti og Kriminalpoliti (hvortil man giver tilladelse til en saerlig "clearance" der omfatter registersammenkoering mm og skal vaere straffri og pletfri i andre henseender), og jeg ahr i mit tiligere arbejde vaeret udsendt i udlandet af udnerigsministeriet eller for diverses konsulentfirma som dansk ekspert.Jeg evd derfor lidt om, hvornaar og til hvem man skal vise sit pas, og det er ikke i Danmark, ikke engang til politiet ved en eventuel id-kontrol, det primaere dokument er sygesikringsbevis og skal boelgerne staa meget hoejt er det opholdstilladelsen (den er jeg kun blevet bedt om en gang, i 20 aar, det var paskontrollen i Kastrup, ved hjemkomsten fra at vaere udsendt i Afrika, det maa vaere rimeligt nok, men aldrig vil en dansk offentlig instans bede om pas, naar man har personnummer, og det har jeg og er skatteborger i DK). Derfor er mon konklusion: enten er revisoren (1) dybt inkompetent i saa fald har han faaet svar helt henne i skoven, fordi han har ikke vist at redegoere for min sag, han vel beskrevet mig som "en EU-borger" det betyder i fagsproget uden tilknytning til Danmark, og saa gaar der panik i mors'dreng over at han indregistrerer en farlig udlaending med sin elektroniske signatur....Da det lyder for langt ude for mig er jeg endt med at mene at (2) han har syltet min registrering og toerrer den af paa Erhvervsstyrelsen, eneste problem er brevet fra Styrelsen til mig, der kalrt beviser at Styrelsen ahr arbejdet hurtigt og effektivt, eller (3) han forstaar ikke hvad han laver,d erfor skal han ustandseligt paa studietur hos ToldSkat og det virker urealistisk naar revisoren er "partner" det vil sige har dog noget/meget erfaring, eller (4) nogen har bedt ham sylte sagen.....det sidste er en underlig mistanke, jeg faar, naar jeg ser, at der er to slags korrespondance fra ham: A.Den officielle, fakturaerne og firmaets blad paa dyrt, glittende papir og B. "styrelsen har lavet fejl", "send kopi af dit pas til mig" per email.Spaltningen i stilen for korrespondancen afsloerer efter min mening, at der er ting, hans firma/chefer staar ved (fakturaer) og ting han goer for egen regning og ikke vil haenges op paa officielt "forhalingerne". Derfor mener, jeg, at hans overordnede/dem der styrer firmaet bakker hans honorar op uden at kende til hans forhalingsteknikker. Spoergsmaaler er hvorfor roegsloeret og hvorfor forhalingerne i forhold til min virksomhedsstart? Naar han havde foretaget indregistreringen, var det efter et itnernt moede paa firmaet, hvor alle partners blev enige om at tage mig ind som kunde + vaere revisor/ansvarlig for min moms mm. uden at kraeve garantier, (sim jeg er parat til at stille) da der er tale om smaa beloeb -for dem-i starten. Saa kaere Brian og kaere Bent Zimmermann, i forhold til denne traad vil jeg gerne vide: hvornaar der der tale om "aktiv" raadgivning fra revisorens side i forloebet: naar han griber ind og siger stop for min virksomhed? Naar han skriver i emails, at Styrelsen ahr "lavet fejl og jeg kan kun beklage at styrelsen har lavet fejl, men det er ikke min (revisor's-fejl, det er din fejl, fordi du ikke har indsendt fotokopi af dit pas"? Jeg understreger: ved talrige opkald (paniske opkald) til de venlig medarbejdere i ToldSkat og Ervervsstyrelen: INGEN DERINDE vil se mit pas!!!!! Til gengaeld har jeg faaet at vide, at revisoren har lavet en fejl i min registrering, han har indregistreret mig som emballageafgiftspligtigt i forhold til en importoer, der omhaelder/aftapper vin og det goer jeg ikke, hvilket er noeje praeciseret i det koncept jeg skriftligt har fremendt til ham. Derfor, en gang til, tak til alle, der bidrager her til at loese min situation: brevet mht til honorarer et jeg evd at skrive og forstaar helt 100 %, hvad I har forklaret. Med hensyn til omsaetningstabet havde jeg i foerste omgang lagt bag mig, jeg vil bare gerne vide, hvorvidt der er lidt/ingenting at goere ved de ca. 35.000 Dkr. (ordremodtagelse) fra er firma, der bestilte julegavekurve til noeglemedarbejdere. Hvis jeg kan laegge omsaetningstabet bag mig og taenke fremdad, er der dog et problem, der er maere vaesentligt for fremtiden: vinproducenten, jeg var i forhandling med er kanonsur, han foeler sig "narret" og tror, jeg lyver.Jeg havde ikke lagt billet ind paa at han skulle afstaa fra at saelg til anden side: jeg var i forhandling med han om at faa eneafatle i Danmark for hans vine, som der er nogle saerlige produkter ibmandt,e r pt ikke qelges i DK. Nu vil han overhovedet ikke hoere tale om eneaftaler og behandler mid som den vaerste idiot, han kunne have med at goere. Jeg ahr arbejdet i et helt aar paa at opbygge et godt navn hos producenten og handelskammeret i den egn, hvorfra jeg virker i Frankrig, og herude paa landet blandt vinproducenterne loeber rygterne hurtigt. Via denne indregistreringsfadaese fremstaar det danske marked som et uninteressant marked, hvortil han har besluttet (meget naivt, men det er hans problem) at han ikke vil eksportere til, det er den meget uheldige side af fransk mentalitet, lunten er kort ude paa landet, meget kort, og saa kommer alle agressioner og forudindtagetheder, der bevirker, at mange producenter foretraekker at vinen/produktionen raadner op, at deres bedrift gaar ned(det er frugteligt barnagtigt, men det er saadan) fremfor at saelge til nogen, de har set sig sur paa. Det er hvad revisoren har skadet mig med, langt mere end de 30.000 Dkr. Perspektivet herfor er, at 30.000 Dkr.i Frankrig udgoer maanedsloen for fultidsarbejde til 5 personer og producenten er en sammenslutning af 90 producenter, der daarligt har noget at leve af.Derfor er vreden paa et MEGET HOEJT niveau. Hvis du kan forklare lidt naermere Bent, hvordan defineres "aktiv indgriben fra revisorens side" og hvornaar er en revisor ansvarlig for et problem opstaaet ved hans fejlbeskeder (i mit tilfaelde var beskeden (1) stop al indkoeb og alt salg indtil han har bragt forholdene i orden ved hjalp af et fotokopi af mit pas og (2)at Styrelsen har lavet en ugyldig virksomhedsregistrering). Jeg er meget interesseret i at forstaa situationen, om ikke andet, for bedre at bedoemme hvornaar det kan betale sig eller ej at faa raadgivning (idet risikoen jo er en fejlraadgivning, som ikke aabner op for erstatninger i tilfaelde af oekonomisk tab eller tab af omdoemme). Her er tabet af omdoemme et problem i den region, hvor jeg virker. I forhold til fransk lov, ville revisoren have et stort problem, idet jeg tror, at de fleste revisorer i Frankrig ville sikre sig paa alle led og kanter ved at meddele SKRIFTLIGT og per anbefaet brev, at saafremt man ikke indsender A,B,C, inden dato XX saa advarer de om at man kan lide et omsaetningstab og de inviterer til, at man ringer eller tropper op indenfor tidsrum X-W med sagen. Min revisor i Danmark sendte beskeden uden at forkalre hvem slulle have fotokopien af passet, henviste til Styrelsen havde lavet fejl, selvom Styrelsen bekraeftede skriftligt at registreringen avr OK, og luskede saa afsted paa juleferie uden at oenske god jul og uden at sige, han gik paa juleferie. Uden at meddele hvor meget han have arbejdet for og hvad timesatsen var, udne at aftale et rammebeloeb eller lave et overslag, sendte hans firma saa en faktura i januar, uden at han bekymrede sig om at skrive nogle ord ved eller tage kontakt for at hoere hvordan det gaar med registreringen. Idag mener jeg ikke bare at han er inkompetent, han har ogsaa loejet, spoergsmaaler er hvorfor: for at daekke over sine fejl/sin inkompetence overfor de andre partners i firmaet eller fordi han syltede sagen med min registrering, eller fordi han af grunde, jeg ikke forstaar, maalbevdist ville forhale min registrering? Og i forhold til dette, kan jeg goere et krav gaeldende overfor hans firma, naar jeg kan bevise, at han har fejlinformeret mig om at: FEJL 1: virksomheden var registreret, registreringen er i overensstemmelse med min aktivitet, men han paastaar virksomheden ikke eksisterer FEJL 2/ siden aendrer han det til, at godt nok eksisterer virksomheden, men den optraadte ikke i CVR's elektroniske database, da han checkede elektronisk FEJL 3: siden aendrer han det til, at virksomheden ikke BURDE eksistere, da Erhvervs og Selskabsstyrelsen har lavet en STOR fejl: de har ikke bedt om fotokopi af mit pas.Passet skal bruges til at berettige mit lejemaal af lageret;, med henblik paa lagerkontrol.Problemet er bare: jeg bruger ikke lager, varerne (stoerre partier) afsendes direkte fra producenten til kunden!!!!! Der er ikke noget lager, og der er intet paa lager, men efter hans mening ahr Styrelsen lavet en fejl, ikk bedt om mit pas, naar Styrelsen og Toldskat iovrigt IKKE vil se mit pas FEJL4: han har indregistreret mig for en emballageafgift jeg skal fritages for (men nu er pligtigt registreret for at skulle betale).Denne fejl alene berettiger iflg. ToldSkat,at jeg fyrer ham. Han har aldrig rettet fejlene: jeg har selv faaet det hele paa plads -med henblik paa at begynde at saelge-ved at bypasse ham.Han har ikke ved noget tidspunkt, hverken inden han fremsender honroarkravet eller da jeg tog samtalen op med ham om det, spurgt om problemet var loest og om jeg kunne begynde at saelge, eller om han skulle goere noget mere.....Saa efter min mening, optrader han, som én, der ved han har lavet en fejl og gemmer sig ind i busken, hvorfra han dog er modig nok til at staa fast ved sit bytte, honoraret. Jeg skal loebe meget staerkt og saelge mange hundreder af vinflasker for at betale hans regning, og vinproducenterne skal presses yderligere ned i pris til under produktionsomkostninger for at indhente saadan en fadaese, som set indefra et kontor i omegnen af Koebenhavn bare daekker til et par sider i det dyre kundeblad paa glittet papir, som revisionsvirksomheden sender per post til sine kunder for at meddele, at X (smilende farvefoto) er blevet partner og at revisionsfirmaet nu koerer efter de nyeste evalueringsprocedurer fra det verdenskendte revisionsfirma Z og altsaa er top, topgearet til (internationalt) at raadgive praecis DIN virksomhed..... Saa naegte at betale honoraret og brevet har jeg paa plads, kan jeg goere andet med hensyn til fejlregistreringen for emballageafgift, med hensyn til blokering af indkoeb, og med hensyn til blokering af mit salg? Er der nogen, der kan regne ud, om revisoren ahr vaeret i god tro, naar han sagde, jeg ikke matte starte (jeg mener efterhaanden nej) og kan det indvirke paa et eventuelt erstatningskrav? Jeg mener, var han bare dum,ville jeg glemme det med det samme, men der er noget mere, det ville vaere rart maaske at faa kastet lys over....Naar nu registreringen kom paa plads hurtigt og effektivt i Styrelsen, hvorfor har han forhalet min lancering? Fordi han glemte at checke, at jeg avr registreret? I saa fald, kunne jeg lige have naaet dét, da jeg endelig fik kontakt med ham ca. 10/12. Hvorfor sagde han da, at han skulle lige checke om dét jeg sagde var sandt( at jeg avr registreret) hvorefter han mang dage senere vender og siger, at jeg tager fejl? Hvorfor kunne han ikke bare "noejes med" at Eerhvervs og Selskabsstyrelsen havde registreret mig og sendt brev ùed stamoplysninger og det hele? Hvorfor skulle han anullere Erhvervs og Selskabsstyrelsen og Toldskat? Jeg mener, havde jeg ikke taget haand om dét i januar, ville jeg ikke have indberettet afgift eller moms (0 afgift skal jo indberettes) eftersom jeg troede jeg ikke "eksisterede" iflg. hans udsagn -aldrig skriftligt- derfor begyndte jeg at naere mistanke til hvorvidt han reelt handler i god tro. Har han handlet i god tro? Hvis nej, kan jeg goere noget? Hvis ja, kan jeg goere noget (for saa er han altsaa -i god tro- staedig, indtil det skader hans kunde....) Netmouse |
Aaaa jeg har lavet en meningsforstyrrende indtastningsfejl: i tredie afsnit, anden saetning, der skal staa : tro mig, det er IKKE helt enkelt, jeg glemte IKKE, det laver om paa hele meningen...
netmouse