Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klage over (alvorlig) revisorfejl?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Venligst baer over med mig hvis jeg kom ind paa et forkert forum, jeg kunne ikke finde noget udelukkende revisor-relateret:min revisor har lavet nogle besynderlige fejl, det drejer sig ikke om regnefejl. Konsekvensen af fejlene er et indtaegtstab (omsaetningstab) paa ca. 30.000 Dkr for mig (som jeg kan bevise, da jeg havde en kunde jeg maate afstaa fra) og andre tab for andre kunder jeg ikke kunne tage ind. Revisoren paastod paa et tidspunkt, at der var noget kludder med min virksomhedsregistrering (som han havde foretaget) og at jeg maatte indstille al aktivitet (herunder maatte jeg iflg. ham ikke koebe varer ind, hellere ikke til lagerinvestering til senere salg), indtil jeg havde faaet bragt orden i dette.Problement er foelgende: revisoren paastaar han har talt med Erhversvs-og Selskabststyrelsen om dette, og at de har kraevet at der goeres A for at rette fejlen. I Erhvervs og Selsskabsstyrelsen har ingen hoert om hans henvendelse, ligesom man i styrelsen bekraefter, at min virksomhed + registrering intet fejler/mangler.Revisoren holder paa sit, han har haft disse fantom moeder med fantom mennesker derinde i Styrelsen. Jeg har aldrig faaet noget skriftligt fra min revisor (brev, rapport herom) alt er foregaaet per email i stil med: "du mangler at indsende A,B,C, god jul". Ingen i styrelsen oensker at se A,B,C, som ikke vedroerer hverken regnslabsmaessige eller lignende bogfoeringsmaessige forhold, der er tale om personlige papirer.

Hele historien er besynderlig: revisoren er partner i et anerkendt firma, som har virksomheder, der er i samme branche som mig, saa jeg blev anbefalet firmaet af den grund.Det virker dog, som om han intet kender til branchen eller til det mindste indenfor butikshandel  eller import(jeg gaetter han har kunder i andre erhvervssektorer). Alt skal han "foerst undersoege". Svarere paa de spoergsmaal jeg stillede har jeg dd stadig ikke faaet.I stedet for fandt han "problemer' med min registrering, som Erhvervs og Selskabsstyrelsen intet kender til. Dertil kommer, at jeg foerst ville kende prisen for hans honorar, foerend jeg gik i gang med ham. Dertil svarede han, at "det kunne vi tale om senere, naar han havde fundet ud af noget omkring hvad jeg spurgte om", for det indroemmede han, han ikke vidste ret meget om. Saa gik kan igang med "moeder" med skattevaesen mm; uden jeg har faaet at vide konkret hvad der kom ud af de moeder (altsaa andet end at han tog til et moede, vi ikke havde aftalt).

Saa.... nu, tre maaneder senere er status: stadig ingen rapport/mundlig aflevering af svar paa mine spoergsmaal men med 6 ugers "salgsforbud" udstedt af min revisor (som jeg blindt stolede paa, da jeg var i udlandet for at finde varer, ligesom nu og ikke kunne ringe hjem til Danmark/vente lang tid i telefonen mm) som medfoerte, at jeg maatte sige paent nej tak til en kunde, der tilboed mig at aftage varer for Dkr.30.000-40.000 op til jul. Til gengaeld modtig jeg en regning for "diverse moeder" (altsaa dem, som jeg ioevrigt ikke bad ham om, hvor han tog ud til skattevaesenet og fik forklaret noget, der ikke er specifikt for mit tilfaelde men generelt gaelder hvordan man importerer og reeksporterer varer ud af Danmark der er belagt med vinafgift).Problemet er -udover et omsaetningstab paa 30.000 Dkr- hans honorar, der er paa 4850 Dkr. Da jeg klagede over regning+forloeb (ps: og han listede afsted paa juleferie uden et ord og var selvfoelgeligt ikke til at traeffe op til den 17/12) og foreslaa han "taenkte over om han virkelig mente denne regning" tog tankearbejdet ham en hel maaned, jeg troede aldrig jeg hoerte fra ham, at han var for flov...men nej: han bekraefter, at moederner er afholdt, han "beklager hvis Selskabsstyrelsen tog fejl" (alt i mails) og per brev, det vil sige officielt faar jeg en regning paa 4850 kr + nu 73 kr i rentetilskrivning......

Kan jeg klage over hans inkompetence (der bekraeftes af Erhvervs og Selskabsstyrelsen) og hvad jeg betragter som uaerlige metoder i honorarudskrivningen (som efter min meningen syltningen af hvorvidt han mener regningen + rentetilskrivningen er et symptom paa), og i saa fald hvor og til hvem skal jeg klage?

Kan jeg naegte at betale?

Jeg har dog tabt for 30 000 Dkr + maatte ligge underdrejet indtil jeg fik mistanke til hans kompetence.Jeg mener ikke, at han oveni skal have loen for moeder, jeg iovrigt ikke kender indholdet af. Hvad han har alert paa moederne er ikke meddelt videre.

P.S. Firmaet er udadtil aerboedigt nok, til at jeg valgte at stole paa hans ord om at der var fejl i registreringen, da jeg jo var i udlandet og ikke kunne ringe hjem.

Tak for jeres hjaelp, jeg foeler mig lidt lost og forstaar ikke hvorfor han nu staedig fortsaetter med at paastaa alt er min fejl, fordi jeg ikke har indsendt A,B,C som han han iovrigt bad om 15/12/2007, det vil sige da jeg allerede havde maattet vinke farvel til mit julesalg, med andre ord, havde jeg alligevel indsendt de besynderlige ting han badd om (herunder fotokopi af mit pas, som Erhvervs og Selskabsstyrelsen bekraefter overfor  mig de slet IKKE oensker at modtage) kunne han ikke naa at rette tingene mht mit julesalg, da han tog paa ferie 17/12 og da mit julesag skulle sendes afsted ca. senest 7/12.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 22:20

Jeg forstår godt din frustration, over det nævnte forløb.
Jeg vil som udgangspunkt foreslå dig, at du meddeler revisoren at du ikke mener du skal betale for arbejde som du ikke har bedt om. Således formuleret, at du klager over den modtagne faktura ift. de modtagne ydelser. - derved kan revisoren ikke sende tilgodehavendet til inkasso.

Herefter er du nødt til at tage en dialog med revisoren omkring fakturaen, hvorved I kan forsøge at komme til enighed omkring et nedslag i den afsendte faktura. - beløbet er ud fra min mening heller ikke af en sådan størrelse, at revisoren vil kæmpe specielt meget for det.

Mht. det tabte salg, så får du aldrig erstatning for en del af dét. - men du kan naturligvis bruge det i jeres snak omkring honoraret.

Mvh. Karsten

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 10:39

Hvis jeg var dig ville jeg nok hurtigst muligt hyre en ny revisor og eventuelt en advokat og gå igennem forløbet med dem.

/Claus 

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 17:30

Enig, glem de 30K, du får aldrig erstatning, og advokater dyre. Tag det som en lærestreg.

Giv skriftligt revisoren besked på at du nægter at betale, list sagsforløbet nøgternt men klart.

Og find så en god revisor og kom op på hesten igen;-)

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 20:11

Hej Karsten,

Tak for dine gode raad, det var nok praecis den oplysning, jeg havde brug for. Mit indlaeg ovenfor er maaske uklart: faktisk tog jeg en snak med ham foerst (brevet skal jeg til nu, det er nok dne omvendte raekkefoelge der har vaeret en daarlig taktik med ham, han er for vag til at haandtere en mulighed for at goere det om) for i denne telefoniske samtale forelagde jeg punkt for punkt, dét jeg har navnt ovenfor, og spurgte om han virkelig mener at hans raadgivning svarer til dét, jeg havde bedt om.Vi aftalte saa, at han "ville tanke over det" og vende tilbage. Det har taget ham over en maaned at "taenke". Det er saa hans holden fast ved sit honorar, + holden fast ved argumenter der ikke holder (at CVR registeret har lavet fejl, kan hverken jeg eller ToldSkat finde spor af...) + at der er tillagt renter, som jeg synes er uacceptabelt. Hans fejlraadgivning som saadan havde jeg allerede afskrevet paa tabskontoen og er kommet videre, om ikke andet for at indhente det tabte, men ogsaa for at indrette mig saadan, at det ikke kan ske igen. Derfor er dit raad meget velkomment, for du har set rigtigt, jeg vil allerhelst vide, (og sover bedst om natten ved) at han IKKE KAN-oveni alt det andet- lave en inkassosag ud af et mere end uheldigt forloeb....

Saa mange tak for dit raad med brevet og inkassoen,

Mvh

Netmousen

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 20:18

Hej Claus,

Tak for dit raad. Hyre en ny revisor er stensikkert noget af det foerste jeg goer, det med advokaten er jeg ikke saa lun paa: der loeber hurtigt mere honorar paa end jeg kan faa igen, hvis han selv kender til et godt forsvar, jeg frygter at blive den lille i dette spil, og lige nu skal jeg foerst og fremmest taenke paa at indhente to maaneders tabt salgsfortjeneste...

Er der nogen her paa dette forum, der har erfaring for hvorvidt saadan et forloeb kan munde ud i at faa erstatning? Jeg mener, rejse krav kan man altid, jeg frygter at bruge tid paa noget jura, der ikke munder ud i noget. ( men jeg kan bevise tabet af omsaetning ved en brevveksling og ordreafgivelse, der er tidsstemplet/ stammer fra foer revisorens "salgsforbud")

Hvis nogen allerede har haft heldet med sig, vil jeg gerne vide mere om det....

Tak til dig Claus,

MVH

Netmousen

Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 20:25

Hej Thomas1974,

Ja, det er sandt, de 30 K havde jeg allerde afskrevet, det er revisorens honorar, jeg fik tvaers i halsen. Men laerestregen spekulerer jeg stadig paa, i sidste ende drejer det sig om ikke at stole paa nogen og tredobbeltchecke alt (revisoren var mit dobbeltcheck paa, at jeg i CVR havde faaet oplysninger, der var forskellige).

Ellers vil jeg gerne sige tak til alle her, der har svaret og tak, til dem, der holder gang i dette forum, for jeres svar har vaeret til meget stor hjaelp.

mvh,

Netmousen

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 00:26

Hej Netmousen.

Problemet ved de kære rådgivere er at du sjældent kan få dækket dit "potentielle" tab for deres hovedløse fejltagelser.

Det du kan gøre i denne sag er at smide bolden over på hans halvdel, ved at gøre følgende.

I brevet skriver du følgende at du ikke har til hensigt at betale regningen på kr beløbet ej heller kan anderkende renterne som udgør kr 79 grundet :

Du har ikke modtaget en timeopgørelse over forbrugt tid, samt de møder der er blevet holdt mellem revisor og offentlig instands ej heller modtaget  mødereferat med de pågældende personer. Det du gerne skulle få ud af det her er enten at: han aflevere et udførligt referat som han højest sandsynelig ikke har eller at du har nogle folk at gå på klingen med deres råd. Kan han ikke forelægge et referat kan du afvise kravet med at du ikke har fået leveret varen, herved kan han ikke gøre sit krav gældende som gældende. 

dbh

Brian Knudsen 

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 14:11

Det koster som regel ikke noget at spørge en advokat til råds første gang. De fleste byer har et erhvervsråd hvor lokale advokater er medlemmer og tilbyder iværksættere en gratis samtale. Selvfølgelig satser de på at få dig som kunde senere hen - men det kan jo også være fornuftigt nok.

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:08

Brian Knudsen:

Hej Netmousen.

Problemet ved de kære rådgivere er at du sjældent kan få dækket dit "potentielle" tab for deres hovedløse fejltagelser.

dbh

Brian Knudsen 

Det er så ikke rigtigt. En stor del af min funktion overfor mine kunder (revisorer) er at sikre at de ikke i deres rådgivning kommer ud i erstatningssager. I den konkrete sag er jeg helt enig med Carsten. Revisoren vil næppe kunne anses erstatningspådragende for dit omsætningstab: Fordi der alene kan blive tale om erstatning når revisoren positivt har ydet rådgivning, eller har overset væsentlige rådgivnignsområder med det resultat at kunden er blevert påført et tab. Her taler vi om rådgivning. Et omsætningstab er noget andet og der taler vi civilt søgsmål. Derimod mener jeg også som de øvrige at du har gode muligheder for at få betalt og skyldigt honorar til den pågældende tilbage.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)