Hej, Venligst baer over med mig hvis jeg kom ind paa et forkert forum, jeg kunne ikke finde noget udelukkende revisor-relateret:min revisor har lavet nogle besynderlige fejl, det drejer sig ikke om regnefejl. Konsekvensen af fejlene er et indtaegtstab (omsaetningstab) paa ca. 30.000 Dkr for mig (som jeg kan bevise, da jeg havde en kunde jeg maate afstaa fra) og andre tab for andre kunder jeg ikke kunne tage ind. Revisoren paastod paa et tidspunkt, at der var noget kludder med min virksomhedsregistrering (som han havde foretaget) og at jeg maatte indstille al aktivitet (herunder maatte jeg iflg. ham ikke koebe varer ind, hellere ikke til lagerinvestering til senere salg), indtil jeg havde faaet bragt orden i dette.Problement er foelgende: revisoren paastaar han har talt med Erhversvs-og Selskabststyrelsen om dette, og at de har kraevet at der goeres A for at rette fejlen. I Erhvervs og Selsskabsstyrelsen har ingen hoert om hans henvendelse, ligesom man i styrelsen bekraefter, at min virksomhed + registrering intet fejler/mangler.Revisoren holder paa sit, han har haft disse fantom moeder med fantom mennesker derinde i Styrelsen. Jeg har aldrig faaet noget skriftligt fra min revisor (brev, rapport herom) alt er foregaaet per email i stil med: "du mangler at indsende A,B,C, god jul". Ingen i styrelsen oensker at se A,B,C, som ikke vedroerer hverken regnslabsmaessige eller lignende bogfoeringsmaessige forhold, der er tale om personlige papirer. Hele historien er besynderlig: revisoren er partner i et anerkendt firma, som har virksomheder, der er i samme branche som mig, saa jeg blev anbefalet firmaet af den grund.Det virker dog, som om han intet kender til branchen eller til det mindste indenfor butikshandel eller import(jeg gaetter han har kunder i andre erhvervssektorer). Alt skal han "foerst undersoege". Svarere paa de spoergsmaal jeg stillede har jeg dd stadig ikke faaet.I stedet for fandt han "problemer' med min registrering, som Erhvervs og Selskabsstyrelsen intet kender til. Dertil kommer, at jeg foerst ville kende prisen for hans honorar, foerend jeg gik i gang med ham. Dertil svarede han, at "det kunne vi tale om senere, naar han havde fundet ud af noget omkring hvad jeg spurgte om", for det indroemmede han, han ikke vidste ret meget om. Saa gik kan igang med "moeder" med skattevaesen mm; uden jeg har faaet at vide konkret hvad der kom ud af de moeder (altsaa andet end at han tog til et moede, vi ikke havde aftalt). Saa.... nu, tre maaneder senere er status: stadig ingen rapport/mundlig aflevering af svar paa mine spoergsmaal men med 6 ugers "salgsforbud" udstedt af min revisor (som jeg blindt stolede paa, da jeg var i udlandet for at finde varer, ligesom nu og ikke kunne ringe hjem til Danmark/vente lang tid i telefonen mm) som medfoerte, at jeg maatte sige paent nej tak til en kunde, der tilboed mig at aftage varer for Dkr.30.000-40.000 op til jul. Til gengaeld modtig jeg en regning for "diverse moeder" (altsaa dem, som jeg ioevrigt ikke bad ham om, hvor han tog ud til skattevaesenet og fik forklaret noget, der ikke er specifikt for mit tilfaelde men generelt gaelder hvordan man importerer og reeksporterer varer ud af Danmark der er belagt med vinafgift).Problemet er -udover et omsaetningstab paa 30.000 Dkr- hans honorar, der er paa 4850 Dkr. Da jeg klagede over regning+forloeb (ps: og han listede afsted paa juleferie uden et ord og var selvfoelgeligt ikke til at traeffe op til den 17/12) og foreslaa han "taenkte over om han virkelig mente denne regning" tog tankearbejdet ham en hel maaned, jeg troede aldrig jeg hoerte fra ham, at han var for flov...men nej: han bekraefter, at moederner er afholdt, han "beklager hvis Selskabsstyrelsen tog fejl" (alt i mails) og per brev, det vil sige officielt faar jeg en regning paa 4850 kr + nu 73 kr i rentetilskrivning...... Kan jeg klage over hans inkompetence (der bekraeftes af Erhvervs og Selskabsstyrelsen) og hvad jeg betragter som uaerlige metoder i honorarudskrivningen (som efter min meningen syltningen af hvorvidt han mener regningen + rentetilskrivningen er et symptom paa), og i saa fald hvor og til hvem skal jeg klage? Kan jeg naegte at betale? Jeg har dog tabt for 30 000 Dkr + maatte ligge underdrejet indtil jeg fik mistanke til hans kompetence.Jeg mener ikke, at han oveni skal have loen for moeder, jeg iovrigt ikke kender indholdet af. Hvad han har alert paa moederne er ikke meddelt videre. P.S. Firmaet er udadtil aerboedigt nok, til at jeg valgte at stole paa hans ord om at der var fejl i registreringen, da jeg jo var i udlandet og ikke kunne ringe hjem. Tak for jeres hjaelp, jeg foeler mig lidt lost og forstaar ikke hvorfor han nu staedig fortsaetter med at paastaa alt er min fejl, fordi jeg ikke har indsendt A,B,C som han han iovrigt bad om 15/12/2007, det vil sige da jeg allerede havde maattet vinke farvel til mit julesalg, med andre ord, havde jeg alligevel indsendt de besynderlige ting han badd om (herunder fotokopi af mit pas, som Erhvervs og Selskabsstyrelsen bekraefter overfor mig de slet IKKE oensker at modtage) kunne han ikke naa at rette tingene mht mit julesalg, da han tog paa ferie 17/12 og da mit julesag skulle sendes afsted ca. senest 7/12. |
Jeg forstår godt din frustration, over det nævnte forløb.
Jeg vil som udgangspunkt foreslå dig, at du meddeler revisoren at du ikke mener du skal betale for arbejde som du ikke har bedt om. Således formuleret, at du klager over den modtagne faktura ift. de modtagne ydelser. - derved kan revisoren ikke sende tilgodehavendet til inkasso.
Herefter er du nødt til at tage en dialog med revisoren omkring fakturaen, hvorved I kan forsøge at komme til enighed omkring et nedslag i den afsendte faktura. - beløbet er ud fra min mening heller ikke af en sådan størrelse, at revisoren vil kæmpe specielt meget for det.
Mht. det tabte salg, så får du aldrig erstatning for en del af dét. - men du kan naturligvis bruge det i jeres snak omkring honoraret.
Mvh. Karsten