Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

rejser udgifter i Dk og i EU med Dinero

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 14
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

jeg har et par spørgsmål angående hvilken konto  jeg skal vælge når jeg bogføre mine rejseudgifter i Dk og i EU med Dinero. Jeg har en enkelmandsfirma og rejser for at besøge kunder og for at deltage i messer i Dk og i EU (primært Tyskland).

1- restaurant i Dk (+ 24 timer rejse) jeg spiser alene uden kunder/leverandør er det kontoen 4120? 

2- hotel i DK konto 4040 Hotel, personale, fuldt fradrag ?

3- restaurand i DK sammen med en af mine kunder (jeg betaler) er det konto 4140 "Representation, restuarant, forretningforbindelser, delvis fradrag". Kan jeg fradrag alt mad (det som jeg har spist og min kunde har spist) eller kun det som min kunde har spist?

4- mad og hotel i EU når jeg rejser alene for at besøge kunder.  Skal jeg bruge kontoen 4220 Repræsentation,diverse. Og jeg skriver hele beløbet (også med Eu moms) som udgifter. JEg ved godt at jeg må ikke lave momsfradrag fra EU moms, og jeg vil ikke få refunderet Moms fra Tyskland. Det er alt for kompliceret synes jeg. Er det frivilligt det at hvis man vil få Moms refunderet fra EU, ikke? 

5- transport i EU. I Tyskland er det normal moms i toget, metro, taxa...Hvilken konto skal jeg bruge? Også 4220. Og jeg skrive hele beløbet som udgifter i dinero, ikke?

Tak for hjælpen,

Mvh

Marta

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Med alle de konti - må du hellere høre deres support (har ikke tid i alle fald at logge ind og checke dem)
Du kan dog her se præcis hvad du kan trække fra - for bespisning dig selv alene (fuldt fradrag (i danmark kun kvart moms) og - dig selv med en kunde (hvor I så begge skal på konto med kun kvart fradrag)

Hotel har du fuldt fradrag for ( I Danmark dog kun kvart moms hvis morgenmad er inklusiv)

Jeg mener du selv skal regulere dit skatteresultat, med mindre du bruger Dinero skattepakken - selv om du bruger konto med begrænset fradrag - det er så bare så du eller din revisor ved det

På billedet ser du hvordan du har fradrag 

Husk at dokumenter messer og alt andet godt - betalte indgange/katalog osv - og lige så hvem du spiser med og hvorfor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 14
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak John,

jeg vil tjekke med Amino det med alle de konti. 

Det hjælper meget med dette skema for fradrag som du har sent tak. 

Og jeg tror godt at jeg vil bruge Dinero skattepakken i år for at regulere min skatteresultat, så det er nemmere.

Dokumentation fra messe og alt andet har jeg godt.

Mvh

Marta

Tilmeldt 30. Jan 14
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

fra nu af tror jeg at jeg vil bruge rejsefradrag ifølge Skat satser.

Det er nemmere, især når man rejser meget i EU og har mange kviteringer fra Rst i Eur....

Jeg har læst Skat hjemmeside og som jeg forstår må jeg godt for eksempel:

- en tur i Tykland for at besøge kunder, med 2 overnatniger, må jeg vælge at fradrag de faktiske udgifter fra hotellerne og jeg gemmer fakturaer fra hotellerne.Jeg synes logi satser er ikke høj nok med kun 219 dkk i 2019. I samme tur må jeg fradrag diæter ifølge satserne i stedet for alle de kviteringer fra Rest. og tank stationer hvor jeg køber mad og drikkelse. Max per dag er 509 dkk (2019) men hvis jeg betaler morgenmad sammen med hotel faktura, må jeg max fradrag 432,65 dkk. ? (det er med 15% reduktion. Er det godt forstået?

Det er noget om 25% for småfornødenheder som jeg ikke helt forstår.....og jeg er i tvivl om de 432,65 skal reduceres 25% når jeg er selvstændig og det bliver kun 324,48 for diæterne som dækker frokost og aftensmad.

Som jeg forstår fra Skat hjemmesiden er det ikke nødvendigt at dokumenter diæterne med kvitteringerne, ikke? Så jeg må godt smide alle de små papir og ikke gemme dem de næste 5 år hjemme. 

Og angående momsen fra hotellerne i Tyskland, hvis alt i alt efter 1 år er momsen fra alle de hoteller som er en del af mine udgifter lavere end 50 Eur, må jeg godt fradrag alle momserne som udgifter, ikke? . Fordi hvis det drejer sig om mindre end 50 Euro per år får man ikke lov til momsrefusion.

Mange tak!

Mvh

Marta

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke sikker på jeg hænger med i alt men - håber det
Ja du må gerne tage hotel efter regning og så kun bruge statens takst for kost - sørg for at hotel tager morgenmad for sig men ellers ser det korrekt ud også

25% til småfornødenheder kan personlig virk. ikke bruge - heller ikke når de beregner faktiske udgifter-   det er for ansatte (og dermed ejer af selskaber) som jeg husker det og har noteret det.

Bruges diæter skal der blot dokumenteres rejsetid og formål

Ja 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 14
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John,

Jeg havde lige ringet til SKAT for en time siden, før jeg læst dit svar.  

Den person som har snakket med mig fra SKAT har sagt til mig at jeg må ikke bruge rejsegodtgørelse diæter fradrag fordi jeg ikke er lønmodtager. Han sagde at det var kun til lønmodtagere.... og ikke til en som mig som ejer en enkelmandsfirma ;-(

Han sagde at jeg skal bruge de faktiske udgifter....og trækker dem fra. 

Så nu er jeg meget forvirret fordi når jeg læser i forskellige kilder og også på skat hjemmesiden, og som du svarer til mig, troede jeg godt at jeg må.

Er det måske ikke muligt hvis man har en enkelmandsfirma? Og kun hvis man har en IVS eller en APS....?

Mvh

Marta

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke tid at dykke i dybden men mig bekendt må du i høj grad anvende diæter som personlig virksomhed. Her får du dem som fradrag - som skatteregulering - og ikke som en udbetalt løn - Eneste du ikke må som jeg ved det, er 25% fradrag - men her må du trække faktiske udgifter fra

Andre der vil dykke lidt ned og svare?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 14
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

har lige ringet igen til SKAT og nu snakket med en anden medarbejder som siger at det er helt OK at anvende diæter som personlig virksomhed og bruger dem som skatteregulering.

Og at man må godt kombinere de faktiske dokumenteret udgifter med de udokumenterede. No problem at bruge kvitteringer for hotelophold og satser for diætter i sammen tour.

Så det var godt at dobbletjekke igen. Men det er lidt træls at når man ringer til SKAT for at få lidt hjælp, få man ikke altid det samme svar....Det er meget forvirrende.

Jeg håber at denne debat vil hjælpe til andre som sidder hjemme og har nogle spørgmsål om dette emne.

Tak for hjælpen igen John,

Mvh

Marta

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal aldrig ringe til skat - kun skrive- De er som sådan ikke rustet til rådgivning og man får ofte spurgt forkert. Kan personlig virksomhed tage skattefrie diæter som løn bliver det måske opfattet som og så er det nej - det skal være som skatteregulering og bogføres ikke som en udgift og udbetales via personlig virksomhed (må ikke ligge som en udgift og så bare udbetales som alle andre faktiske udgifter men bør være skatteregulering) 

Eneste du ikke må bruge er 25% fradraget i personlig virksomhed - 

altid brug kommunikation når du spørger skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær også lige OBS på, at hvis der fx. indgår morgenmad i hotelregningen, så skal diætsatsen reduceres med 15 %. Tilsvarende skal hhv. frokost og aftensmad reduceres med 30 % pr. måltid.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2242214

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)