Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra IVS til Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har et IVS men overvejer at lukke det ned, og i stedet starte op som enkeltmandsvirksomhed. Primært fordi jeg ikke føler jeg har brug for beskyttelsen mod personlig hæftelse, og egentlig gerne vil stoppe med at bruge så meget tid og penge på årsrapporter. Derudover en bonus, at min økonomi ikke længere vil være offentlig.

Hvilke ulemper er der ved at gå fra IVS til enkeltmandsvirksomhed? Jeg ser umiddelbart følgende:

* Mister muligheden for at udbetale udbytte (men vinder muligheden for VSO)

* Mister beskyttelsen mod personlig hæftelse

* Sikkert nogle udgifter i forbindelse med salg af aktiver fra IVS til Enkeltmandsvirksomheden, samt udgifter til banken for ny erhvervskonto

* Andet?

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

bt4u:

Hvilke ulemper er der ved at gå fra IVS til enkeltmandsvirksomhed? Jeg ser umiddelbart følgende:

1 * Mister muligheden for at udbetale udbytte (men vinder muligheden for VSO)

2 * Mister beskyttelsen mod personlig hæftelse

3 * Sikkert nogle udgifter i forbindelse med salg af aktiver fra IVS til Enkeltmandsvirksomheden, samt udgifter til banken for ny erhvervskonto

4 * Andet?

1 den kan man ikke sige er mistet som tab - udbytte giver ikke skattelettelse da det jo kommer oveni selskabskat betalt. Det er ikke en bagdel ved enkeltmands -

2 ja - ud over bank hvor du sikkert hæfter personlig i alle fald

3 Næppe ud over at at selskabet jo skal lukkes ved erklæring - hvad jeg ikke ved om du selv kan. Derudover er det jo så blot, at aktiver sælges til korrekt værdi til dig selv som enkeltmands - og ved samlet overtagelse uden moms vil jeg mene - Omkostningen er nok mest hvis du skal bruge hjælp til at lukke og sælge aktiver over http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

4 du får den fordel, at hvis du har underskud i starten, så har du fradrag for det i personlig indkomst - og du sparer nu den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for dit IVS som du nu kan opsige + måske få bedre aftale med banken.
Du skal have alle aftale lavet på ny - kunder, leverandører og alt, skal nu have ny aftale med dig som personlig men det er laaaaaangt lettere,end hvis du skulle gå fra personligt at tage ansvar, til at have IVS 

Du kan også se de store forskelle i fordele og ulemper ved begge dele her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Super svar, tak!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

3 Næppe ud over at at selskabet jo skal lukkes ved erklæring - hvad jeg ikke ved om du selv kan. Derudover er det jo så blot, at aktiver sælges til korrekt værdi til dig selv som enkeltmands - og ved samlet overtagelse uden moms vil jeg mene - Omkostningen er nok mest hvis du skal bruge hjælp til at lukke og sælge aktiver over http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

Ej at forglemme evt. goodwill ved salg til sig selv, som kan medføre en skattebetaling i selskabet.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)