Hej folkens, Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med, at blive klogere på. Jeg er selvstændigt og bliver af og til sendt til Tyskland på tur (weekendture) hvor jeg har en kollega med (en ven, som også er selvstændig) Det foregår således: Arbejder weekenden over Køre hjem igen (i samme bil) Så efter jeg har modtaget ALLE pengene (både løn, diæt osv) bliver beløbet for løn, diætpenge, hoteludlæg + kilometerpenge (3,50kr pr. kilomet) osv bliver overført til min ven (til hans CVR). Men her kommer spørgsmålet: Min ven (som køre) får jo alle kørepengene, men jeg er i bilen - burde jeg ikke kunne få kørselsfradrag for dette? Vi splitter benzinen derned, og køre i samme bil - og han får alle kilometer pengene. Så han får 3,50 kr pr. kørt kilomet og jeg kan skrive det ind i min private godtgørelse som kørselsfradrag, som var jeg ansat ved en hvilken som helst virksomhed? |
Du kan kun får kørepenge for kørsel i egen bil så svaret er et klart nej. Han bør betale benzinen da han vel har kørepenge fradrag for i sin virksomhed
Du ville ikke have fradrag som ansat heller ved at køre med i en andens bil - du har jo ingen udgift - og hans fradrag for kørsel dækker jo netop, at han betaler benzinen
Går ud fra I har check på det med DU skriver fakturaen til kunden og bliver betalt - og så bliver der "overført " en masse penge til din ven. Det sker vel så ved, at han sender dig en faktura med moms. - Så du har - faktura fra kunden som indtægt - og så den faktura fra din ven med moms - som udgift i dit regnskab
vh John Hannover