Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparts selskab, hvordan?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminio folket.

Jeg er i den situation at jeg ejer et anpartsselskab sammen med min bror. Selskabet blev oprettet i 1999, af vores far som dengang gav os hver i sær 50 %. Selskabet er et tømmer firma, hvor min bror aldrig har været inde over firmaet, og være bosat i København de sidste 14 år (firmaet ligger på Fyn)

Firmaet ejer ejendommen, hvor tidligere værksted og beboelse er, som jeg nu har bygget om til lejligheder og lejer ud. Jeg skal nu overtage hans anparter, da han ingen interesse har i virksomheden, og heller ikke bidrager til selskabet. Han er indforstået med at overdrage anparten til mig for 1 kr. men min revisor har opgjort selskabet med en egenkapital på cirka 1.000.000. kr.

Mit spørgsmål er nu om vi kan komme uden om beskatning hvis han sælger den til mig for 1 kr. og kan min bror blive ”straffet” hvis skat opdager det, eller er det kun mig der bliver beskattet.

Jeg har ikke 500.000 kr. som jeg skulle give min bror hvis jeg skulle købe anparten af ham, og samtidig er vi begge enige om at han ikke ”fortjener” nogen penge, da det er mig der har sørget for den kapital firmaet har nu.

Ejendommen er det primære aktiv, og min advokat har derfor luftet muligheden for at jeg kan få lavet en lavere vurdering af ejendommen, for at bringe regnskabet tætter på 0, hvor vi så kan lavet overdragelsen skattemæssigt korrekt. Men pga. fremtidige investeringer ønsker jeg ikke at svække likviditeten

Jeg håber der er en her inde det kan komme med en løsning eller noget input, da det er en situation vi alle gerne vil have løst hurtigst muligt, så vi kan få et normalt familie forhold i stedet for et forhold hvor der er penge imellem. På forhånd tak

 

 

 

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmushjn:

revisor har opgjort selskabet med en egenkapital på cirka 1.000.000. kr.

Mit spørgsmål er nu om vi kan komme uden om beskatning hvis han sælger den til mig for 1 kr. og kan min bror blive ”straffet” hvis skat opdager det, eller er det kun mig der bliver beskatte

det mener jeg klart man må sige nej til. I er nær familie og dermed skal der afregnes efter armslængde princip "korrekt" pris. Og ja der vil være straf for andet - (gaveafgift mm) Der er vel også risiko for svindel med skat af aktieindkomst, som du her får som 0 men eller skulle have haft.

Jeg kan ikke sige i hvilket omfang brormand rammes af den evt manglende skat af hans aktiefortjeneste fiktivt - og hvem der straffes hvis gaveafgift er i spil- men når du har en revisor der har opgjort ting for dig - så hør denne. Det vil i mine øjne ikke handle om hvorvidt bror eller du straffes men alene om at gøre noget hvor ingen straffes og jo kan tabe en masse penge

At du ikke har 500.000 kr at betale, har ikke meget med det at gøre. Her må du jo enten på lånemarkedet, eller bror må give dig et lån, som du så langsomt betaler tilbage - Jeg har ikke brugt tid på overvejelse, om det må være rentefrit her mellem jer - det må revisor lige svare på. På den måde kan han få 1 kr  upfront og resten som lån, som kan ligge til sen betaling for den sags skyld. 

Det er mange penge - og firmaets fremtid kan være på spil - Du har en revisor til at opgøre og denne kan meget bedre, under ansvar, svare dig konkret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Søskende er skattemæssigt ikke nærtstående i denne sammenhæng.

Derudover er jeg enig. Det er svært at begrunde en salgspris på 1 kr. Ingen tvivl om at SKAT ikke ville kunne se en forretningsmæssig begrundelse for dette og en så lav pris vil indeholde et gaveelement. Her beskattet som alm indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Søskende er skattemæssigt ikke nærtstående i denne sammenhæng.

Derudover er jeg enig. Det er svært at begrunde en salgspris på 1 kr. Ingen tvivl om at SKAT ikke ville kunne se en forretningsmæssig begrundelse for dette og en så lav pris vil indeholde et gaveelement. Her beskattet som alm indkomst.

super tak - således rettet og noteret :) Er det så korrekt, at - regnet som op fra en selv - er forældre, bedsteforældre, oldeforældre etc., og ned fra en selv børn, børnebørn, oldebørn - nærstående parter i disse sammenhæng - mens søskende mm så er sidelinje og ikke nærstående i den sammenhæng?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

👍

Tilmeldt 6. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John.

Jeg har overvejet muligheden med et lån til min bror, og så han får pengene når der økonomi til at betale ham. Men er det ikke korrekt at han skal betale skat af hele beløbet (500.000) kr. i det år vi laver et gældsbrev hvis vi bruger den løsning? Det er min bror ikke interesseret i hvis han først får pengene om 5-10 år.

Jeg er stadig studerende, så det vi være umuligt at for mig at optage et lån på 500.000 kr. når jeg er på SU

En anden overvejelse er at skat var ved at indgive konkurs begærring for et års tid siden, pga. en gammel skattegæld på 300.000 kr. som skulle betales inden 8 dage. På daværende tidspunkt var virksomheden insolvent, og derfor håbede jeg på at jeg kunne have overtaget min brors anparter til 1 kr. på det tidspunkt, men processen trak ud, og min bror ønskede en revisors ord for hvad det var værd, og så står vi nu et år efter med dette regnskab

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Husker nok ikke tråden helt - men hvis din bror låner dig 500.000 kr så udløser det lån ingen skat - hverken når det gives eller når det betaler tilbage til ham.
MEN køber du hans anparter for 500.000 kr ja så er der skat af fortjenesten - uanset du betaler - altså låner pengene af ham

Gå til en revisor for rådgivning - også i lyset af det med gammel skattegæld

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis I bare overdrager anparterne for 1 kr., så kan SKAT komme efter din bror, og beskatte ham af den fortjeneste, som han "burde have haft".

Du skriver, at det er dig der driver virksomheden, men samtidig skriver du også, at du er studerende. Jeg går derfor ud fra, at du ikke er fuldtidsbeskæftiget i virksomheden? Det vil ellers give en mulighed for skattemæssig succession, så I i hvert fald kunne undgå at din bror bliver beskattet.

Hvis du sender mig virksomhedens CVR-nr. eller årsrapport i en personlig besked, vil jeg gerne uden beregning kigge på, om der er muligheder for at komme hensigtsmæssigt videre. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan der ikke bare laves et gældsbrev til broren hvor det nedbringes med årlige gaver?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Kan der ikke bare laves et gældsbrev til broren hvor det nedbringes med årlige gaver?

Som der er nævnt ovenfor; en bror er ikke nærtstående og kan derfor ikke få en gave uden at skulle afregne afgift

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)