Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU cvr nr. og DK cvr. nr. findes ikke - hvad gør jeg

Side 1 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde og leverandør. På leverandør faktura er anført VAT NO.: XX 12345678910 og CVR. nr.: DK 12 34 78 56.

Jeg har købt lidt ( 3 - 4 fakturaer) af leverandørsiden. Nu skal jeg til at lave en faktura den anden vej og vil validere numrene:

Via vies XX12345678910: Nej, momsnummeret er ugyldigt for grænseoverskridende transaktioner inden for EU!

CVR.dk DK 12 34 78 56: "Din søgning gav desværre intet resultat!.

Hvad gør jeg nu, med de varer jeg har modtaget og dem jeg har sendt?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Jeg har en kunde og leverandør. På leverandør faktura er anført VAT NO.: XX 12345678910 og CVR. nr.: DK 12 34 78 56.

Jeg har købt lidt ( 3 - 4 fakturaer) af leverandørsiden. Nu skal jeg til at lave en faktura den anden vej og vil validere numrene:

Via vies XX12345678910: Nej, momsnummeret er ugyldigt for grænseoverskridende transaktioner inden for EU!

CVR.dk DK 12 34 78 56: "Din søgning gav desværre intet resultat!.

Hvad gør jeg nu, med de varer jeg har modtaget og dem jeg har sendt?

Få din leverandør/kunde til at fremsende/oplyse et gyldigt momsnummer, det kan kun gå for langsomt! 

 

I en salgssituation er det dit ansvar; at din kunde har et gyldigt momsnummer. Konsekvensen er at du kan risikere at skulle afregne momsen, og derudover er der risiko for bøde m.v. for ikke at følge momslovgivningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
I en salgssituation er det dit ansvar; at din kunde har et gyldigt momsnummer. Konsekvensen er at du kan risikere at skulle afregne momsen, og derudover er der risiko for bøde m.v. for ikke at følge momslovgivningen.

ikke helt med - hvis kundens nr angives med DK foran som du skriver - og du slår denne op i CVR også - bør det vel alt andet lig være en dansk kunde og så har man vel ikke pligt til at checke momsnummer ved køb og salg - men ER det en EU så er det klart, at den er gal hvis der ikke er momsnummer

Er det dansk eller EU . og hvilket land?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Få din leverandør/kunde til at fremsende/oplyse et gyldigt momsnummer, det kan kun gå for langsomt! 

Mener du dermed: De fakturaer jeg har modtaget, hvor "han" er leverandør? Jeg har modtaget 3.

Og skal nu lave en til "ham" hvor jeg er leverandør. Derfor validerede jeg lige. Den er ikke  lavet endnu, da jeg opdagede dette

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Cookie - John Hannover:
ikke helt med - hvis kundens nr angives med DK foran som du skriver - og du slår denne op i CVR også - bør det vel alt andet lig være en dansk kunde og så har man vel ikke pligt til at checke momsnummer ved køb og salg - men ER det en EU så er det klart, at den er gal hvis der ikke er momsnummer

Der er på de fakturaer jeg har modtaget tidligere, 3 stk., anført både CVR. NR. DK 12345678 og et andet EU-lands CVR. NR. 1234567891.

Jeg har adspurgt, telefonisk og fik svaret: "På grund af regler i det andet EU-land, så var det lettere at oprette et CVR. NR. i DK".

Men uanset hvilket nummer jeg indtaster, får jeg de svar, som er anført i trådstarten.

Mht. mit varekøb, hvor han er leverandør, så det vel ham der er på den gale side, når CVR. NR. rene ikke fungere.

Mht. mit varesalg, så skal jeg naturligvis opkræve moms, da der ikke er et EU CVR. NR. at henvise til?

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Er det dansk eller EU . og hvilket land?

Der er anført begge, både DK og PL

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du leverer til PL så er det klart du har haft pligt til at kontrollere momsnummer inden du leverede med reverse charge, og så er der ikke skygge af tvivl om du skal have det på plads, da du ellers jo kan hænge på momsen hvis du sendte reverse charge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
I en salgssituation er det dit ansvar; at din kunde har et gyldigt momsnummer. Konsekvensen er at du kan risikere at skulle afregne momsen, og derudover er der risiko for bøde m.v. for ikke at følge momslovgivningen.

ikke helt med - hvis kundens nr angives med DK foran som du skriver - og du slår denne op i CVR også - bør det vel alt andet lig være en dansk kunde og så har man vel ikke pligt til at checke momsnummer ved køb og salg - men ER det en EU så er det klart, at den er gal hvis der ikke er momsnummer

Er det dansk eller EU . og hvilket land?

vh John Hannover

Man kan ikke bare lukke øjnene når man ser et dansk cvr-nummer. Hvis man ved (eller burde vide) at et oplyst dansk cvr-nummer ikke er et gyldigt momsnummer har man et problem i forhold til opgørelse af ens købsmoms. Man kan ikke fradrage et beløb som ikke er gyldigt opkrævet.

I forhold til et salg, så må man ikke mod bedre vidende medvirke til forkert anvendelse af momsloven. Og det gør man i de tilfælde hvor kundedetaljerne man skriver på sin faktura ikke er korrekte.

 

Grænseoverskridende handel - der giver det sig selv.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
hvis du leverer til PL

Hej John

Har ikke leveret endnu, da varerne først skal hjem fra leverandøren. Derfor havde jeg tid til at checke.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Jesper_nl:
Få din leverandør/kunde til at fremsende/oplyse et gyldigt momsnummer, det kan kun gå for langsomt! 

Mener du dermed: De fakturaer jeg har modtaget, hvor "han" er leverandør? Jeg har modtaget 3.

Og skal nu lave en til "ham" hvor jeg er leverandør. Derfor validerede jeg lige. Den er ikke  lavet endnu, da jeg opdagede dette

Ja, du skal have et korrekt momsnummer på dine leverandørfakturaer! Særligt i denne situation når du har kendskab til det måske er forkert!

 

Du kan ikke få fradrag i din købsmoms når momsen ikke er opkrævet korrekt. 

Side 1 ud af 5 (44 indlæg)