Hej Amino Jeg har netop haft en opgave, hvor jeg indretter udstillingshuse. Her har jeg indrettet huset, og købt al inventar, som ejeren af huset så lejer af mig i en 6 måneders periode. Jeg har i Dinero bogført produkterne, som varekøb, men er nu kommet i tvivl om det er korrekt?. Jeg får varerne tilbage om 6 måneder, og de har jo så været brugt i 6 måneder, og derved ikke nye. Skal de tælles med, når jeg skal optælle varelager ved årsskiftet?. En del af produkterne, vil jeg formentlig skrotte efter periodens udløb, mens andre vil kunne sælges til en meget lav pris. Er lidt i tvivl om, hvordan jeg forholder mig til dette i forhold til mit regnskab?. Håber i kan hjælpe mig |
Jeg vil mene du skal bogføre det som køb af et aktiv med en afskrivningsprofil på. De kan så være afskrevet over kort tid eller over lang tid. Hvis du så ender med at sælge dem senere så flyttes de fra aktivposten over til vareforbrug til den værdi de har på faktureringstidspunktet og du laver da en faktura som planlagt. Sælges det under den værdi aktivet har på det tidspunkt så sælges de med tab.