Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan min med-direktør forlade firmaet uden problemer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg har en virksomhed med en ven og denne må nu forlade skuden pga personlige årsager.
Jeg er nervøs for hvad dette måtte have af implikationer? Kan man bare opsige sit hverv som direktør inde på virk.dk og så er det det? Eller er der andre ting man skal være opmærksom på?
Vi har også en forpagtningsaftale med 3. part. kan man selv bare ændre i den kontrakt, når nu kontrakten er udfærdiget af en advokat i første omgang. Kan vi bare slette hans navn, så kun mit står tilbage? Det er vel stadig en gældende kontrakt, selvom der er blevet lavet en ændring af ikke-advokater.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvad jeres virksomhedspolitikker og procedure er, men som udgangspunkt hvis han har brug for tid væk kan i godt skifte direktør. Kan ikke huske om dette kræver bestyrelsesmøde. Hvis han vil helt ud af firmaet og har anparter/andele/aktier ville du skulle købe ham ud til en realistisk/fair pris som i aftaler inbyrdes (medmindre i har investore eller andet i virksomheden som kan påvirke denne salgspris).

Men i bund og grund kommer det helt an på kontrakten hvordan jeres EXIT-Strategi er, hvis der er tale om at komme helt ud af firmaet. Hvis det kun er direktør, kan i udpege dig som direktør i ejerkredsen/bestyrelsen.

EDIT: Jeg er ikke advokat, dette er blot min personlige opfattelse af lovgivningen som den er blevet forklaret for mig ved opstart af eget firma for 1.5 år siden.

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

William3:
Hej alle,

Jeg har en virksomhed med en ven og denne må nu forlade skuden pga personlige årsager.
Jeg er nervøs for hvad dette måtte have af implikationer? Kan man bare opsige sit hverv som direktør inde på virk.dk og så er det det? Eller er der andre ting man skal være opmærksom på?
Vi har også en forpagtningsaftale med 3. part. kan man selv bare ændre i den kontrakt, når nu kontrakten er udfærdiget af en advokat i første omgang. Kan vi bare slette hans navn, så kun mit står tilbage? Det er vel stadig en gældende kontrakt, selvom der er blevet lavet en ændring af ikke-advokater.
På forhånd mange tak for hjælpen.

en "hvadfor en virksomhed"?  Et I/S - så kan han jo ikke bare forsvinde hvis du så er alene tilbage. Er det IVS eller ApS så kan han forsvinde om direktør ved at afmelde i virk.dk og så skal I se om ikke vedtægter - tegningsret og andet så skal ændres, efter afholdelse af generalforsamling og upload til virk.dk

Hvad forpagtningskontrakt angår så, Nej I kan ikke slette eller ændre noget i en kontrakt, men OM den så er udformet, så den nu fratrådte direktør var af betydning for kontrakten, eller om personen bare skrev under, fordi der var 2 der SKULLE skrive under dengang, mens der fremover måske kun er EN, ja så er det formenlig ikke af betydning, da den jo så er med firmaet - jeres IVS eller ApS men, for at vide det, skal man læse hele kontrakten

Den der fratræder, skal gøre det fuldt = holde op i firmaet så det ikke bare er på skrømt for dagpenge eller andet og - checke at denne ikke i f.eks. bank har skrevet under på noget, som giver personlig hæftelse, uanset man træder af.

Husk, hvis personen også er ejer, så skal´hans anparter jo sælges - f.eks til der og så skal:


Ejerbog på selskabets adresse ændres

Ejerregister legale ejere ændes

Ejerretister relle ejere ændres

Om ejerregistre: https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/ejerregistre.html 

Informer banken som får det automatisk men det er godt at I er aktive og informerer

Overvej at lade ex Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk løbe tingene igennem så I ikke kommer galt af sted

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej William 3

Tag kontakt til den advokat, der bistod jer med etablering af virksomheden og kontrakten.

Han kender jer og jeres virksomhed.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)