Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nu med Norsk Momsnummer - krav til faktura?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

Vi sælger til daglig til Norge. Nu har vi så fået et norsk momsnummer igennem en norsk momsrepræsentant, så vi kan sælge med norsk moms / mva.

Jeg tænkte at jeg lige ville lave en test-faktura og få vores norsk momsrepræsentant til at godkende så alle oplysninger er med. 

De godkendte den fint

MEN

GLS - som vi bruger til at sende til Norge er ikke glade....

GLS mener at vores norske momsrepræsentant skal stå som FAKTURAMODTAGER på ALLE fakturaer?

Det giver bare ikke mening. Vi har vores norske MVA nummer i footeren på vores fakturaer, men nu vil GLS så også have at de fremgår som fakturamodtager. Overfor vores kunde vil det jo se fuldstændigt skørt ud at det er vores norske samarbejdspartner og ikke dem der står som fakturamodtager?

Nogen der kan give lidt indput her?

Tak :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare henvise til de norske regler for indholdet til en faktura.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt op ad bakke, for den venlige mand hos GLS pointerede at han havde arbejdet med export / forsendelser til Norge i 26 år og sådan havde det altid været...

så hvad skal man stille op med det?

1) Vi har norsk momsnummer (mva)

2) VI opkræver norsk moms fra kunden

3) Vi afregner norsk moms med skattevæsenet i Norge

Men GLS mener at det er vores norske momsrepræsentant der skal stå som fakturamodtager....

Har du evt. tilfældigvis et link til en side der beskriver reglerne? Så kan jeg jo sende det til GLS.

Tak :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:

for den venlige mand hos GLS pointerede at han havde arbejdet med export / forsendelser til Norge i 26 år og sådan havde det altid været...

så hvad skal man stille op med det?

Den type kloge mennesker er altid vanskelige at have med at gøre.  Gå til en af de store internationale revisionsfirmaer og få deres moms ekspert til at lave en skrivelse til GLS.  Alternativt få gratis råd hos Eksportrådets toldteknikere, de vil med sikkerhed også kunne hjælpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Men GLS mener at det er vores norske momsrepræsentant der skal stå som fakturamodtager.
svært at forstå hvis ikke der ligger en eller anden misforståelse. De kan umuligt mene, at det ikke er jeres kunde der skal stå som fakturamodtager? Kan den norske momsrep ikke fremtage reglerne for faktura i Norge - og give til GLS - og ellers, kan du ikke ringe til en helt anden afd. i GLS og få fat i en der har lidt mere forståelse - og få svar fra den person?
ellers eksportrådet som også må kunne svare gratis

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Den type kloge mennesker er altid vanskelige at have med at gøre.  Gå til en af de store internationale revisionsfirmaer og få deres moms ekspert til at lave en skrivelse til GLS.

Det kunne jeg jo gøre, men helt ærligt så kan det ikke være rigtigt / nødvendigt. 

Jeg nægter at tro på at GLS har ret, og at ALLE andre der her i DK sender til Norge og har fået norsk MVA nummer, også skriver deres norske repræsentant på som faktura modtager..... Det giver simpelthen ikke mening.... i hvert fald ikke i mit hoved. Det er jo ren volapyk for mine kunder hvis der står et helt andet navn på som fakturamodtager,,,,

Jeg kan fint forstå at den norske momsrepræsentant skal fremgå af fakturaen, og at vores norske MVA nummer også skal fremgå. Men det gør den jo også allerede - præcist i henhold til de anvisninger vi har fået af momsrepræsentanten!

Mystisk

Frustrerende.

Men tak for svaret - det kan jo være det er der vi ender - omend jeg så forudser at det bliver dyrt... :/

Hilsen Morten

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Det kunne jeg jo gøre, men helt ærligt så kan det ikke være rigtigt / nødvendigt. 

Vi er da slet ikke uenig ;-)  Men sådanne skranke paver kan være vanskelige at have med at gøre. 

Hvorfor spørger du så ikke bare hos det norske toldvæsen? eller som nævnt eksportrådet - begge er jo gratis at spørge.

Held og lykke

Ravn

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
De kan umuligt mene, at det ikke er jeres kunde der skal stå som fakturamodtager?

Det var hvad han blev ved med at gentage. Selvom jeg meget specifikt prøvede at fremhæve det ulogiske i sådan et set-up

Cookie - John Hannover:
Kan den norske momsrep ikke fremtage reglerne for faktura i Norge

Det har de jo sådan set gjort, for det er disse regler vi har fulgt da vi opdaterede vores faktura-skabelon for de salg der vedrører Norge. Men jeg har ikke sendt dokumentet til GLS

Cookie - John Hannover:
kan du ikke ringe til en helt anden afd. i GLS og få fat i en der har lidt mere forståelse - og få svar fra den person?

Det tror jeg ikke... Det er deres eksportafdeling jeg snakkede med, og den første jeg snakkede med videresendte mig til pågældende person der skulle være eksperten på området......

Jeg tænker at GLS må være gal på den, og ikke helt have styr på sine procedurer. Men det undrer mig også, for vi kan ikke være det eneste danske firma med norsk momsnummer, der bruger GLS til at sende til Norge..... Og jeg nægter at tro på at noget som helst firma i Danmark ville skrive sin norske momsrepræsentant på som Fakturamodtager..... ???

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Kravene til en norsk faktura fremgår nedenfor:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/rutiner-regnskap-og-kassasystem/gode-rutiner-for-daglig-drift/inntekter/.

Inden du smider nogle tusinde kroner ud på et revisionshus så spørg den erfarne gls-mand hvor det fremgår at det er repræsentanten navn der skal stå som fakturamodtager......

Tak Henrik, men linket fortæller bare ikke noget om den specifikke situation med os som udenlandsk firma der sælger via momsrepræsentant... Desværre.

Det er nok bedre at bede om deres dokumentation, og så håbe på at jeg får et bedre svar end det jeg fik i telefonen som lød noget ala "sådan har vi gjort det i de 20+ år jeg har været her"

Hilsen Morten

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)