Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af service arbejde udført af norsk firma i Norge, faktureret til Danmark, som så er faktureret til en andet EU land ( Ejeren af virksomheden i Norge )

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Jeg vil lige høre om der er nogen som har kendskab til følgende.

1. Vi har en kunde i EU som ejer en virksomhed i Norge.

2. Vi ( dansk virksomhed) har en service samarbejdspartner i Norge.

3. Kundens virksomhed i Norge får udført Service I norge af den Norske service virksomhed.

4. Den Norske Service virksomhed, fakturere den Danske virksomhed.

5. Den danske virksomhed fakturer til Ejeren af den Norske virksomhed.

Hvordan er det med moms?  Mig bekendt , så skal servicearbejde udført i norge altid faktureres med Moms også til danske virksomheder.

Kan vi trække den norske moms fra i dk?  Vi fakturere vores Kunde i EU uden moms, så vi står tilbage med en Norsk moms.!! 

Er der en smart løsning på dette?  VI kan desværre ikke lave det norske servide firma fakturer direkte til den norske virksomhed som har fået service. Det er et ultimativt krav at det faktureres fra Den danske virksomhed til ejeren i EU.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

bare hurtigt er det jo en momskarrusel - vent på Henrik Koudahl eller Jesper_NL feks men jeg tror der filmen knækker er i pkt 4 hvor arbejdet udføres af norsk virksomhed for norsk virksomhed og så fakturerer dansk virksomhed uden moms
Jeg er temmelig sikker på den fremgangsmåde i bruger ikke holder - men det er du jo selv opmærksom på (hvilket så også betyder I skal holde op til du ved det er OK - eller har fået korrekt moms da du jo ellers bevidst gør ting)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

bare hurtigt er det jo en momskarrusel

Nej, det er ikke umiddelbart tilfældet her.

En momskarrusel involverer en eller anden form for unddragelse af moms, og det kan jeg ikke se her. Der er ingen parter i dette setup som skal svare salgsmoms og derfor ikke noget at unddrage.

Autocon:

Hej, Jeg vil lige høre om der er nogen som har kendskab til følgende.

1. Vi har en kunde i EU som ejer en virksomhed i Norge.

2. Vi ( dansk virksomhed) har en service samarbejdspartner i Norge.

3. Kundens virksomhed i Norge får udført Service I norge af den Norske service virksomhed.

4. Den Norske Service virksomhed, fakturere den Danske virksomhed.

5. Den danske virksomhed fakturer til Ejeren af den Norske virksomhed.

Hvordan er det med moms?  Mig bekendt , så skal servicearbejde udført i norge altid faktureres med Moms også til danske virksomheder.

Kan vi trække den norske moms fra i dk?  Vi fakturere vores Kunde i EU uden moms, så vi står tilbage med en Norsk moms.!! 

Er der en smart løsning på dette?  VI kan desværre ikke lave det norske servide firma fakturer direkte til den norske virksomhed som har fået service. Det er et ultimativt krav at det faktureres fra Den danske virksomhed til ejeren i EU.

Først og fremmest så forudsætter jeg at alle involverede virksomheder er momsregistreret i deres respektive hjemlande. 2 i Norge, 1 i DK og 1 i et andet EU-Land.?

 

Der er intet i vejen med fremgangsmåden, den anvendes også af mange andre virksomheder.

For ydelser gælder ikke helt de samme regler som gælder for varer, i forhold til krydsning af landegrænser. 

 

Jeres norske samarbejdspartner skal fakturere jer uden moms og angive at reglerne om omvendt betalingspligt anvendes. Reglerne i Norge er nærmest identiske med de danske. NB: husk at angive værdien af fakturaen i rubrik C på selve momsangivelsen.

I fakturerer derefter ejeren placeret i et andet EU-land, ligeledes uden moms. Husk at listeindberette og angive beløbet i rubrik B.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
En momskarrusel involverer en eller anden form for unddragelse af moms, og det kan jeg ikke se her. Der er ingen parter i dette setup som skal svare salgsmoms og derfor ikke noget at unddrage.

tak må erkende jeg så det som, at den norske virksomhed fik udført service arbejdet af en anden norsk uden moms - men du har jo ret i at når begge er momsregistrerede (og det er jo så forudsætning) - så tabes der ikke moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, men som jeg har forstået, så SKAL den Norske service leverandør tillægge moms, på arbejde udført i Norge, selvom det er faktureret til DK.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Autocon:

Tak for svaret, men som jeg har forstået, så SKAL den Norske service leverandør tillægge moms, på arbejde udført i Norge, selvom det er faktureret til DK.

Når der er tale om en ydelse så skal de ikke, havde det været en vare som blev leveret så skulle der norsk moms på.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang tak for svaret. Kunne du evt. Henvise til noget dokumentation for Det?

På forhånd tak
Kent

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Autocon:

Endnu engang tak for svaret. Kunne du evt. Henvise til noget dokumentation for Det?

På forhånd tak
Kent

Normalvis henvises der til den norske momslovs kapitel 6. Nærmere 6-22 (2).

Den dækker det samme som den danske momslovs §16, stk. 1.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)