Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse freelance

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er lige begyndt at arbejde som data scout, hvor jeg tager ud for at se sport og sende statistikker tilbage til virksomheden.

Jeg er ikke ansat på kontrakt hos firmaet, men udfører i stedet et stykke arbejde og bliver betalt for hvad jeg laver, uden at der er trukket skat af det beløb jeg modtager. Jeg tænker derfor at jeg så skal se mig selv som værende freelancer, men er lidt i tvivl, så måske der er nogen her der kan give et bedre svar?

Hvis jeg, som jeg selv tror, skal se mig selv som freelancer, så er jeg lidt i tvivl om jeg kan modtage kørselsgodtgørelse eller kørselsfradrag? Jeg arbejder jo altid for det samme firma, men stedet jeg udfører arbejdet er de forskellige fodboldstadions i landet.

Håber der er nogen der kan hjælpe!

- Jonas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville mene du kan bruge kørselsfradrag da det ikke er til daglig arbejdsplads, men omvendt er jeg altid med de sager her nervøs for, at dem der ansætter dig ved at ikke at trække skat OG du selv dermed overtræder kildeskatteloven

Du skal jo i alle fald have CVR - og endeligt ikke som selskab hvor du kan rammes af skat langt over 100% hvis du faktisk er at se som ansat i skats øjne, så højst personlig virksomhed og fakturere med moms. Du kan risikere at skat vil se dig som ansat og så vil hele lønnen med momsen kunne ses som alm skattepligtig indkomst, da der jo, hvis det var behandlet som ansat, beløbet ikke ville indeholde moms.

Du vil så som jeg ser det, selv kunne få fradrag for kørsel efter nøje ført kørebog - 

Arbejdsgiver kan KUN give kørselsgodtgørelse til ansatte som udgangspunkt så de kan ikke betale og har du ikke CVR kan de heller aldrig lønne uden at indberette honorar til skat, og da det her ikke lyder som kortvarigt forhold, men som noget der gentages ret løbende, vil det som jeg ser det ikke kunne være honorar med indberetning men regulær løn med skattetræk der skal i spil. I så fald, hvis du er ansat, kan selskabet betale dig skattefri kørselsgodtgørelse efter kørebog - sammen med lønnen

læs https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-s om.html så I begge parter er klare på den oplagte risiko

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)