Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af 75% hus

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et hus på 102m2 med 4 værelser, som jeg har lejet ud igennem de sidste 4-5 år til samme familie. Nu er huset ledig og en mulig lejer har vist interesse. Hun er en ældre kvinde på folkepension. Hun siger, at hendes boligtilskud bliver nedsat hvis huset er størren end 75m2.  På husets 1. sal er der et værelse på omkring 20m2 som jeg godt selv kan bruge til opmagasinering mm og jeg kan sætte en lås på, så størrelsen af det udlejede areal kommer ned på omkring de 82 m2 - på den måde kan hun måske få råd til at flytte ind og denne løsning er OK med hende.

Vil det kunne lade sig gøre - eller betragtes det nu som udlejning af værelser i stedet for et hus ? og hvad med skatten ? 

Ps. Jeg bor ikke selv i huset og har aldrig boet i huset.

Mvh Frank

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre fordi de går ind og ser på den enkelte bolig via BBR.

Du kan hjælpe den potentielle lejer med at finde nøjagtigt ud af hvor stort et boligtilskud bliver ved at gå ind på

https://www.boligstoette.dk/bos-selvbetjening/beregner/basisoplysninger

med de oplysninger din potentielle lejer giver dig.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Herning
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Tak for hurtig svar.  Så jeg skal regne med, at kommunen fastsætter boligtilskudet ud fra BBR som siger 102m2 også selv om jeg kun lejer 3 værelser (ud af 4 værelser) ud til kvinden ?

Jeg har lige prøvet dit link og hun har ret - der er 1050,- i forskel per måned hvis hun lejer 82m2 istedet for 102m2. 

Hun bør også kunne få boligtilskud hvis hun lejer 3 stk værelser istedet for hele huset, eller kan hun mon ikke det ? 

Det er en underlig regel !

Men mange tak for din hjælp og tid Jørgen.

Med venlig hilsen

Frank

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du gør dig meget umage med at beskrive i lejekontrakten, som jo skal medsendes ved ansøgning om boligtilskud, at damen kun lejer 3 værelser ud af 4 og at det areal hun lejer højst udgør 82 m2, er der en mulighed for at det går igennem, hvis hendes indtægt kun er folkepensionen og måske 20-30000 mere om året i indtægt. Boligydelsen vil udgøre knap 3.800 i det nævnte tilfælde.

Det skal tydeligt nævnes at udlejer selv disponerer over 1 værelse, som er aflåst, til opbevaring af diverse indbo og at udlejer kan få adgang til værelset ved advis mindst 1 dag forinden.

Evt. send en PB med tlf.nr. så jeg kan ringe dig op hvis du vil vide mere.s 

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)