Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms tilbage ved køb af privat sælger

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg står i den situation, at jeg endnu ikke har fået mit momsnummer og min virksomhed endnu ikke er oprettet. Jeg skal dog bruge en konkret drift, som jeg vil købe hos en privat. Derfor lyder mit spørgsmål: kan jeg få moms tilbage i mit regnskab, når jeg har fået momsnummeret til virksomheden, da varen jeg køber af en privat er med moms?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Stirasrun:
Jeg står i den situation, at jeg endnu ikke har fået mit momsnummer og min virksomhed endnu ikke er oprettet. Jeg skal dog bruge en konkret drift, som jeg vil købe hos en privat. Derfor lyder mit spørgsmål: kan jeg få moms tilbage i mit regnskab, når jeg har fået momsnummeret til virksomheden, da varen jeg køber af en privat er med moms?

Skal lige forstå hvad du skriver? Du skriver; det du køber fra en privat er med moms. Har du fået en faktura fra den "private" med moms? 

Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Den private har betalt moms af varen

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Stirasrun:

Den private har betalt moms af varen

Skulle bare lige være sikker.

 

Men for at svare på dit spørgsmål; Hovedreglen er at man kun kan trække sin købsmoms fra såfremt selve købet (ikke tidligere køb) er med moms. Så når du som momsregistreret virksomhed køber en vare/ydelse fra en ikke-momsregistreret virksomhed er der heller ikke moms på fakturaen og dermed ikke noget grundlag at trække fra.

NB: når jeg skriver hovedreglen ovenfor, så er det fordi der er visse undtagelser når man køber og sælger brugte varer.

Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svar.

Tænker om det så kunne være bedst for virksomheden at leje  det af mig privat? Men så kan det selvfølgelig ikke afskrives. Hvor meget er afskrivningen om året? Og bestemmer jeg selv lejeprisen som privat, når jeg udlejer til firmaet? Er der forsikringer eller andre services forbundet, hvis virksomheden ejer frem for hvis man lejer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Du kan aldrig få moms tilbage du ikke har betalt vel - Køb fra privat er så naturligvis uden moms og uden momsfradrag

2 Du kan aldrig få moms retur for køb med moms inden opstart, hvis du tager det i brug eller har momsfri omsætningen inden opstart

3 Erhvervsmæssig udleje er fuld skattepligtig for dig så du får jo fuld skat af den indtægt du så vil trække fra - og der er ikke noget fradrag ved erhvervsmæssigudleje.

4 Alt virksomheden ejer bør være forsikret af virksomheden da din privat indbo ikke dækker noget virksomheden har købt

Overvej ½ time med en revisor for at få dig på rette vej og gøre ting smartest muligt uden at få en masse fejl som skat falder over

god vind med det 
John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John. Omhandler nogen af dine bøger lign. spørgsmål?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis du skal stifte Personlig virksomhed så er det http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html som siger meget om både stiftelse - køb af aktiver inden stiftelse, skat, moms og en masse andet dagligdags nyttigt - i let-læst form, enten som PFD E bog (55 kr) eller paperback og

Er det et selskab, IVS eller ApS så er det en da de to bøger her http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/09/ivs-og-aps.html som dækker helt samme bare for henholdsvis ApS eller IVS

Eller http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html som dækker det hele i en bog - ebog eller hardcover bog - men den er jo dyrere fordi den har alt

Er det rent regnskab eller fradrag, så er der også letlæste bøger der helt konkret skubber dig frem letlæst - http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html 

Du kan også bestille hjem på biblioteket ved jeg, men de er nu meget gode at have som opslagsbøger siden.

Forsat  God vind frem Smile  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)