Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lov/regler, bil privat/selskab - hvor gør SKAT udlæg?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 15
Indlæg ialt: 9
Fra  kommer... Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

En semi-klassisk:
Jeg "kender en", lad os for eksemplets skylde kalde denne person "A".

"A" har nogle udfordringer med SKAT, der gerne vil se nogle penge, og "A" har modsat sig rigtigheden i dette.
Beløbet er vist på nogle hundrede tusinder kroner.
Vi skal egentligt ikke ind på hvorfor, hvordan, hvornår, hvor længe eller lign., dette er blot til eksemplet;


"A" køber en brugt bil som privatperson.
Pris/værdi: ca. 40.000

"A" skal stifte selskab i forbindelse med udbudte ydelser.
I forbindelse med  dette selskabs aktiviteter, skal bilen benyttes
(men skal sideløbende også bruges privat)


1)
"A" vil gerne beskytte sin bil, og tænker
"Hvis jeg ejer bilen privat, kommer SKAT jo sikkert og inddrager den (gør udlæg)"
og efterfølgende

2)
"hvis bilen er ejet af selskabet, kan SKAT ikke umiddelbart inddrage den"

3)
Da "A" nogle gange tænker lidt kryptiske tanker, og frem i tiden, popper en tanke op om, at hvis "A" opretter - for eksemplets skyld - et udenlandsk (EU) holding - der efterfølgende opretter filial(holding/samme formål, og billigere end et IVS/ApS i årlige omkostninger) i DK, der, stadigt i DK, opretter et drift IVS/ApS, og at denne filial eller filialens driftsselskab  ejer bilen, så bliver det sværere/umuligt for SKAT at inddrage bilen...

Så langt, så "godt"...


"A" søger derefter rådgivning hos et professionelt selskabsrådgivningsfirma/selskab med internationale forbindelser, hvor ordene falder:
"Selvom SKAT mener, "A" har gæld til SKAT, inddrager SKAT ikke bilen - det har han ikke set før",
og
"Selvom bilen er ejet af et selskab - det være sig DK IVS/ApS/filial, eller et udenlandsk, har SKAT alligevel mulighed for at kunne inddrage (gøre udlæg i) ejeranddelene til selskabet, uanset om det er DK eller udenlandsk (EU) selskab/filial - hvis de altså ville, for at hente nogle af deres penge hjem"


hmm...

Så er det, at jeg på vegne af "A" lige vil høre en second opinion her på Amino, da "A" synes, det lyder lidt skævt/forkert, at SKAT ikke inddrager en bil (gør udlæg) som delbetaling af den gæld, SKAT mener at have til gode.
 - og vil det overhovedet hjælpe "A" at have bilen i et af nævnte selskabers eje?


Derfor, kære Aminoer, spørger jeg nu - hvad er jeres profesionelle inputs, erfaringer, etc. vedr. dette?

Tak for forhånd,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat kan naturligvis altid gøre udlæg i ejerandele som A ejer - i alle selskaber alt det de vil (eller ofte ikke vil) helt som de kan gøre det direkte i bilen

A skulle måske finde en løsning med skat og komme godt videre og ikke bruge kræfter på udenlandske selskaber og danske filialer og kæmpe med at finde en bank der vil være med i udlandet og jeg skal gi dig skal jeg

Formentlig gør skat ikke udlæg i en billig bil - men det kan jo ikke garanteres - lige så lidt som det kan garanteres de ikke gør udlæg i anparter. 

Hvis A har gravet et hul i forhold til skat, og synes det er vanskeligt at komme op, så er det første A skal gøre, nok at holde op med at grave hullet dybere - uanset om A er enig eller uenig med skat om hullets størrelse - det er i så fald en retslig afgørelse og ikke noget med bare at grave nye huller

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i Johns betragtninger.

Husk i øvrigt også, at hvis bilen ejes af selskabet, men står til rådighed for A, så er A skattepligtig af værdi af fri bil. 

Tilmeldt 20. Jul 15
Indlæg ialt: 9
Fra  kommer... Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer begge for hurtige og ligefremme svar :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)