Hej Aminoer,
En semi-klassisk:
Jeg "kender en", lad os for eksemplets skylde kalde denne person "A".
"A" har nogle udfordringer med SKAT, der gerne vil se nogle penge, og "A" har modsat sig rigtigheden i dette.
Beløbet er vist på nogle hundrede tusinder kroner.
Vi skal egentligt ikke ind på hvorfor, hvordan, hvornår, hvor længe eller lign., dette er blot til eksemplet;
"A" køber en brugt bil som privatperson.
Pris/værdi: ca. 40.000
"A" skal stifte selskab i forbindelse med udbudte ydelser.
I forbindelse med dette selskabs aktiviteter, skal bilen benyttes
(men skal sideløbende også bruges privat)
1)
"A" vil gerne beskytte sin bil, og tænker
"Hvis jeg ejer bilen privat, kommer SKAT jo sikkert og inddrager den (gør udlæg)"
og efterfølgende
2)
"hvis bilen er ejet af selskabet, kan SKAT ikke umiddelbart inddrage den"
3)
Da "A" nogle gange tænker lidt kryptiske tanker, og frem i tiden, popper en tanke op om, at hvis "A" opretter - for eksemplets skyld - et udenlandsk (EU) holding - der efterfølgende opretter filial(holding/samme formål, og billigere end et IVS/ApS i årlige omkostninger) i DK, der, stadigt i DK, opretter et drift IVS/ApS, og at denne filial eller filialens driftsselskab ejer bilen, så bliver det sværere/umuligt for SKAT at inddrage bilen...
Så langt, så "godt"...
"A" søger derefter rådgivning hos et professionelt selskabsrådgivningsfirma/selskab med internationale forbindelser, hvor ordene falder:
"Selvom SKAT mener, "A" har gæld til SKAT, inddrager SKAT ikke bilen - det har han ikke set før",
og
"Selvom bilen er ejet af et selskab - det være sig DK IVS/ApS/filial, eller et udenlandsk, har SKAT alligevel mulighed for at kunne inddrage (gøre udlæg i) ejeranddelene til selskabet, uanset om det er DK eller udenlandsk (EU) selskab/filial - hvis de altså ville, for at hente nogle af deres penge hjem"
hmm...
Så er det, at jeg på vegne af "A" lige vil høre en second opinion her på Amino, da "A" synes, det lyder lidt skævt/forkert, at SKAT ikke inddrager en bil (gør udlæg) som delbetaling af den gæld, SKAT mener at have til gode.
- og vil det overhovedet hjælpe "A" at have bilen i et af nævnte selskabers eje?
Derfor, kære Aminoer, spørger jeg nu - hvad er jeres profesionelle inputs, erfaringer, etc. vedr. dette?
Tak for forhånd,