Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man bruge kilometersatser istedet for faktiske udgifter på gulpladebil der kører 100% erhverv? OST-tilladelse (Flextrafik) erhvervsm.personbefordring.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej! Kære venner!

Jeg er selvstændig vognmand og kører under OST-tilladelsen for Flextrafik (Movia). Enkeltmandsfirmaet er UDEN virksomhedsskateordnig.
Bilen er registreret i mit firma og jeg er både firmaets ejer og chauffør og der er ingen ansatte. Selve bilen er købt kontant med momsen men uden registreringsafgift (gule plader).Firmaet er lønsum registreret. Der køres 100% erhverv. Det er Flextrafiken der betaler for kørslen.

Mit spørgsmål er:

- Må jeg trække udgifterne til erhvervsmæssig kørsel fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige
indkomst istedet for de faktiske udgifter? Altså alle udgifter til bilen inklusiv afskrivning som kørselsgodtgørelsen?

Som udgangspunktet tager jeg denne regel:
https://tax.dk/skat/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm

Min revisor siger at jeg ikke må gøre det men hun er ikke sikkert. Hun siger at der kun må trækkes de faktiske udgifter og satserne må kun anvendes hvis bilen er på hvide plader. Er det korrekt?

Tak for svarene!


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Med alt jeg ved, er satserne for statens takst jo helt afhængige af at du EJER bilen selv privat (har købt den med moms selv) og gør du ikke det kan du aldrig bruge statens takster men alene alm regnskabmæssige udgifter 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svaret John!

Ud fra dit svar kan jeg se at det vil være best for mig at bruge en hvidpladebil. Der jeg kører erhverv ca. 120k km om året så kan jeg lave en kæmpe kørselsfradrag. Hvad synes du? Vil det være en optimal løsning for mig?

På forhåndt tak! Og tak for din indsats på forumet, dine indlæg er altid meget informative og brugbare!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg ikke vove endeligt svar på men jo flere erhvervskm og jo færre privat - jo mere oplagt er hvidplade bil med skat af fri bil - alle kørselsgodtgørelsesreglere 60 dage osv er overholdt

Papegøje kan være endnu bedre

I selskabsform må kørepenge ikke stå i et misforhold til lønnen = ikke erstatte løn som stadigt så skal være en helt reel løn (som jo bla. Skal give tid til både arbejdet og køre 120.000 km om året tidsmæssigt inden for den reelle løn) 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)