Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål på falderebet til Regnskab 2.0

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære amino’er 

Jeg er i gang med Regnskab 2.0 til virk.dk (ved godt, det er en postgang forsinket, men har fået frist til den 20. juni uden repressalier).

Nuvel, vi kommer ud med et beskedent underskud i 2017, da vi har investeret massivt i udvikling (ny hjemmeside, nye produkter etc.) I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe med:

1: Når vi ikke skal betale selskabsskat (da der ikke er noget at betale skat af), hvordan forholder det sig så med repræsentationsudgifterne, som vi jo normalt beskatter med 75%? De er meget små, men skal vi gøre noget bestemt ved dem ved underskud, som vi ikke har prøvet før?

2: Noter til Regnskab 2.0: Der er krav om noter til beregning af selskabsskat og personaleomkostninger og ellers ikke andet, vel? I så fald skal jeg vel blot lave en note for personaleomkostninger og ikke en for skat, der der jo ikke er i dette år, ikke sandt?

3: Er der noget andet, jeg skal huske i Regnskab 2.0 i forbindelse med et underskud, ud over at notere det i resultatopgørelsen og i ledelsespåtegningen? 

På forhånd mange tak for jeres altid gode og kloge hjælp :)

/Lasse

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg nærmere bestemt mener omkring repræsentation er, om der skal ske mere fra ”Ordinært resultat før skat” til ”Årets resultat”, eller om disse to tal er de samme, når der er underskud i foretagendet.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har jo ikke fuldt fradrag for repræsentation.
Man skal omregne sit resultat før skat til et "skattepligtig resultat".

Du siger i har underskud.
Eks. Resultat før skat -1.000 kr.
Repræsentation 75% af beløbet for repræsentation (lægges til resultat før skat) 75% af 500 kr. = 375
(Måske i har regnskabsmæssige afskrivninger?, Skattemæssige afskrivninger? Renter fra SKAT?)

Nu har man så -1000 + 375 kr. = -625 kr. i underskud i skattemæssigt resultat. 

2.
Korrekt med personaleomkostningsnote. Så skal du også have en note for antal beskæftigede. 

Tag et kig i ÅRL https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=175792#id509c1fa3-d695-4fdf-971f-fba73c5cea72 -
Jeg tænker at du er i regnskabsklasse B. 

Der noter som er "nice-to-have" i et årsregnskab, som f.eks. en note på skatten. 
Evt. skal du også lave en udskudt skat beregning og aktivere udskudt skat.

Husk også at du skal have en resultatdisponering.

Husk også at du skal indberette selvangivelse til SKAT

Uden at være grov, lyder det ikke til at du har 100% styr på det :) 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik

Tak for rigtigt godt svar. Og du har helt ret: Jeg har ikke 100% styr på det. Det er jo sådan set derfor jeg spørger ;-)

Bemærk, at jeg spørger til Regnskab 2.0 og altså til forskellen mellem det ordinære resultat og årets resultat. I det ordinære resultat er afskrivninger medtaget (lagt til).

Super svar med repræsentation: 75% af alle disse udgifter skal trækkes fra underskudet, så "årets resultat" bliver mindre end det "ordinære resultat". Det skal jeg vel også lave en note på, ikke sandt?

Super med note om antal beskæftigede - troede nu egentligt det var noget virk selv fandt ud af via eIndkomst. Men en sådan får jeg lavet.

Angående resultatdisponering: Er det ikke blot at overføre resultatet til næste år (2018)? 

Jeg er klar over den med SKAT, men mange tak for at minde mig om det.

1000 tak for din fine hjælp...! :)

/Lasse

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Og helt rigtigt: Vi er i regnskabsklasse B. 

Lasse

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal sådan set lave dit regnskab i regnskab 2.0 ned til "resultat før skat". 
Så tager du det resultat før skat og skal omregne det til et skattepligtigt resultat, da der f.eks. er forskel på regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger (hvis du har aktiver der afskrives på i dit regnskab), der er også ting der ikke er fradrag for skattemæssigt, som f.eks. renter til skat, eller de 75% i repræsentation.

Du er ikke helt med på det jeg skriver, kan jeg se ud fra dit svar. 

Forskellen mellem det ordnære resultat og resultat før skat er ikke afskrivningerne. Dem har du længere oppe, inden du når resultat af ordinær primær drift.

Resultatdisponering er det nederste, hvor du efter resultatopgørelsen skal fordele resultatet til udbytte, overført resultat m.v.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal tage dit resultat før skat og opstille i et særskilt excel ark, hvor du opgører din skattepligtige indkomst.

Her skal du lave skattemæssige reguleringer (korrigere for 75 % af repræsentation, tilbageføre regnskabsmæssige afskrivninger og i stedet føre skattemæssige afskrivninger m.fl.). Har du stadig et negativt skattemæssige resultat, så skal du blot skrive 0 i skat på dit årsregnskab i rengskab 2.0.

Har du i stedet et overskud, skal du beregne en skat på 22 % af dit skatteoverskud, som du indsætter i regnskab 2.0, samt skyldigt under passiverne, kortifristet gæld.

Lad være med at bøvle med udskudt skatteaktiv. Du kan formegentligt ikke finde ud af det og det er ikke et krav efter klasse B.

Så har du et skattemæssigt underskud, så taster du 0,- og lader årets resultat være = resultat før skat.

For god ordens skyld, så find en checkliste til regnskaber (se diverse revisorer's hjemmesider), eller tag oversigten i bogen "Indsigt i årsregnskabsloven" fra EY (kapitel 30 mener jeg den er i). Oversigten er rigtig god til, at give indtryk af hvilke note krav man er omfattet af.

Resultatdisponering fremgår i resultatopgørelsen for klasse B under resultat før skat og viser blot hvordan årets resultat overføres til egenkapitalen fx overført til overført resultat, udbytte, hensættelse på diverse reserver (fx IVS reserve) mv.

Er du i tvivl så find et lignende regnskab (lavet af en af de større revisionshuse) og sørg for du har de samme ting med.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

lasseconsulting:
Super svar med repræsentation: 75% af alle disse udgifter skal trækkes fra underskudet, så "årets resultat" bliver mindre end det "ordinære resultat
nej 75% af repræsentation ØGER dit resultat = formindsker dit underkud til skat

hvad med at høre ex frederik hvad han skal have for at løbe hele regnskabet igennem og lave indrapportering. Der kan være masser af andre issues

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Det var nu også det, jeg mente: "...underskudet, så "årets resultat" bliver mindre end det "ordinære resultat".

Hvis det ordinære resultat er -1000 kroner, og repræsentationsudgifter og skattemæssigt afskrivninger er 200 kroner, så er årets resultat -800, og dermed MINDRE end det ordinære. 

Men jeg tror, vi er på samme side

Tak..!

/Lasse

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Iøvrigt god pointe med at få revisor. Kan du anbefale en, som er mere rådgiver end bogholder og som kan træde til ved lidt mere komplekse ting? Vi bogfører alt selv i dag og føler, at vi med vores simple forretning fint kan stå for bogføringen selv med hjælp fra Dineros (vores regnskabssytem) folk. 


Tak for altid gode svar :)

/Lasse

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)