Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for valg af firma navn

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

så er jeg en af de mange der ikke rigtig fatter de regler for valg af firma navn. Har søgt her på siden men er desværre ikke rigtig blevet klogere derfor denne tråd

Min kone ønsker at oprette en enkeltmandsfirma, ud fra den kreative blomster hobby facebook side hun har haft.

Hendes firma navn består af 2 danske ord, som fint beskriver det arbejdsområde hun vil være i. Lad os kalde den xxxxxxyyyy. Jeg har tjekket at www. domænet og det er ledig. Men tjekker jeg på cvr registeret findes der 2 firmaer idag, den enden kaldet xxxxxxyyyy v/privat personens navn, den anden har kaldt sig. xxxxxx&yyyy.

Firma xxxxxxyyyy v/privat personens navn, har godt nok registeret sig i dette navn, men bruger ud af til et bynavn efterfulgt af blomster, altså zzzzzzzblomster.dk. Både hjemmeside osv og reklamer m.m.

Firma xxxxxx&yyyy. bruger navnet til butikken, og har også registeret www.xxxxxx&yyyy.dk domænet. 

Begge firma har fysiske butikker, og bruger kun deres www. adresser som kontakt oplysnings side.

Mit spørgsmål er så må jeg min kone bruge navnet, altså rent xxxxxxyyyy. www domænet er ledig, og vi har bestilt det for en sikkerhedsskyld. Hun vil sælge mest over nettet, men vil også havde en fysisk butik der har begrænset åbningstider. Geofrafisk er der 70-100km til de to andre butikker. jeg har også søgt på lidt forskellige ophavsret sider, og umildbart er navnet ikke registeret/beskyttet. 

Håber der er nogen der forstår mine spørgsmål og evt kan hjælpe mig videre. 

på forhånd tak

mvh Pold

Tilmeldt 9. Feb 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan finde lidt information omkring det herinde: https://www.startupsvar.dk/virksomhedensnavn

De skriver følgende:

Samme navn som andre

Man kan, under visse omstændigheder, også tillade sig at bruge samme navn som et andet firma, blot I ikke sælger den samme type vare. Vil du fx hedde Advice Pro og sælge regnskabsanalyser, og der allerede findes et firma af samme navn, der sælger elektroniske komponenter, kan du også godt få lov at bruge Advice Pro.

Du skal dog overveje om det er smart at hedde det samme som et andet firma, f. eks. har de nok taget domænenavnet, og det er vigtigt selv at eje dette. Derudover sender det ofte et dårligt signal til omverdenen hvis du fra start af "snylter" på andres varemærke.

Er navnet, du ønsker, et registret varemærke, fx McDonald, skal du holde dig fra det.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)