Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret...hvor går grænsen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg laver DIY og vil gerne sælge noget af det jeg laver, men nogle gange bruger jeg forskellige ting jeg køber og nu er jeg i tvivl hvor grænsen går til ophavsret,

F.eks.

jeg køber en pose fyrfadslys og sætter en citat i bunden af den, så når stearinen er gennemsigtig kan man se den citat.

Kan jeg sælge det, selvom jeg bruger almindelige fyrfadslys?

Hvad med brug af vaser, glas osv. ?

....Hvor går grænsen?

Ja...undskyld hvis spørgsmålet er dumt. Jeg vil bare gerne være 100% sikker på det :)

Fra København
Tilmeldt 22. Apr 13
Indlæg ialt: 17
Fra  Erhvervsjuridisk Retshjælp Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina,

Et fyrfadslys med et citat i bunden vil formegentlig ikke betegnes som et kunsterisk værk, hvorved jeg ikke vil mene at dit DIY projekt påvirkes af ophavsretten.

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Lukas!

Jeg har tænkt over at selv lave mine fyrfadslys for et sikkerhedes skyld...det kunne også være sjovt :) 

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være ophavsret på citater.

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Sam!

Jeg bruger mine egen citater, så det er ikke noget problem :) 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dog skal du være sikker på at dit produkt ikke kan "eksplodere"

Man har set fyrfadslys som eksploderer når al stearinen er er brugt, der opstår en kæmpe flamme,
som kan antænde andre objekter i nærheden, som f.eks. gardiner.

Hvis du har lagt et stykke papir i bunden af fyrfadslyset, har du ændret produktets design, og derfor skal det testes og godkendes af myndighederne inden du må sælge det.
Du risikerer en stor erstatningssag, hvis et af dine citatlys brænder et hus eller lejlighed ned.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jan, for dit svar.

Det havde jeg ikke tænkt på, så tak for at du skrev det. Jeg holder nok bare til de beton projekter jeg er i gang med at planlægge og så andre DIY :) 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Umildbart skal du nok ikke tænke det store over ophavsret eller designrettigheder, hvis det er fyrfadslys eller lignende, som du vil lave. De er nemlig ikke beskyttet, det kan vaser, glas mm dog være, så der skal man ud i en vurdering fra design til design.

For at komme problemer med brændrisiko mm til livs, kunne du overvejer, at få trykt evt citater i bunden af fyrfadslyset, alternativt få det trykt rundt om lyset på selve den metalskål, som de kommer i. 

Det er dog et svært marked at gå ind i, da der er meget hård priskrig på fyrfadslys, som er et mass production produkt, hvilket betyder, at du skal op i nogle store produktioner, før det nogensinde bliver rentabelt...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)