Goddag til alle I kloge mennesker (Dette er mit jomfru-indlæg, så jeg håber, at jeg får formuleret mig præcist nok) Jeg har en virksomhed (ApS), som er kommet ok fra start, men nu har jeg en lille udfordring, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med (Jeg har prøvet Google, men uden held). Jeg har en samarbejdspartner, som godt vil betale mig et fast beløb om måneden, for at kunne gøre brug af mine kompetencer (Ren know-how, så der er ikke produkter involveret). Mit spørgsmål er i den forbindelse: Kan det bedst svare sig for mig, at hans firma aflønner mig som ansat i hans firma, eller vil det være bedre for mig, at jeg skriver ham en faktura på beløbet? (I begge tilfælde vil jeg skulle udbetale løn til mig selv fra mit eget firma, så der vil kun være forskel i størrelsen af udbetalingen) Jeg håber, at spørgsmålet giver mening, og jeg glæder mig til forhåbentlig at høre input fra jer. Med venlig hilsen Jacob |
For mig at se, giver det, det samme - spørgsmålet er så bare om han vil "bøvle" med at ansatte dig i sit firma, istedet for du blot sender ham en faktura.
Jeg ved ikke om der er noget skattemæssigt man skal forholde sig til alt efter hvad det er for noget arbejde der bliver lavet, men jeg ved at det er ganske normalt i konsulentbranchen blot at sende en faktura og derefter udbetaler løn i eget firma.
Mvh. Martin