Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i IVS eller APS ejet af en anden: Kørepenge samt lejeindtægt for kontor.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ideen er, at få en af bror/datter/far/ven til at oprette et IVS eller APS, som jeg så skal være ansat i.

 

Det vil være konsulentarbejde, hvor jeg har et kontor i mit hjem og kører i egen bil ud til kunder 2-3 gange om ugen.

Kundebesøg vil typisk være opfølgning / præsentation / aflevering, og det reelle arbejde foregå i hjemmet.

 

Spørgsmålene er:

Kan jeg leje værelset, hvor kontoret er, ud til  et IVS/APS, så det er en driftsudgift der, og jeg bliver beskattet af indtægten som kapitalindkomst?

Værelset 7 m2 er et ud af fem (hhv. 7, 7, 12, 18, 24 m2) i huset med total areal på 165 m2.

Kan jeg få skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel fra hjemmet/kontoret til kunder?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er der ikke forskel på om det er dig eller din familie som ejer selskabet.

Du kan godt leje et kontor ind, hvis det kun anvendes erhvervsmæssigt. Du vil ikke blive beskattet som kapitalindkomst men som personlig indkomst af lejeindtægten.

Du kan også få skattefri kørselgodtgørelse, hvis erhvervsmæssige kilometer kørt i egen privat bil.

Tilmeldt 18. Feb 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil blive personligt beskattet af lejen hvis du ejer det hus du taler om - erhversleje er = personskat uden fradrag. Forudsat du kan vise, at værelse alene bruges erhvervsmæssigt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html kan du bruge % af skatter på huset samt forbrug som udgift/fradrag

Du har ret til kørselsgodtgørelse når du bruger egen bil ud til kunder mm og fører meget nøje kørebog (skarpe dokumentationskrav for selvstændige der kontrollerer sig selv https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html  En forudsætning er dog, at du har en helt reel løn samtidigt - da man ikke må erstatte eller nedsætte løn for at få kørepenge, så en reel løn samtidigt og du kan få kørselsgodtgørelse skattefrit

Nu ved jeg ikke hvorfor det er en anden i familien der skal stifte - og måske stå som direktør, men hvis det er for at undgå problemer med f.eks dagpenge - konkurrenceklausuler - RKI eller konkurskarantæne, så er der en masse andet du lige skal have i tankerne - men ellers skal du bare have klart, at du som nær familie vil skulle sikre, at alle aftaler osv sker med "armslængde" = er sådan som ejeren også ville have lavet dem med en ren 3. part

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for svar.

Ikke noget "lyssky" som sådan - Jeg er fleksjobber, og må så vidt jeg kan se ikke selv eje hverken IVS eller APS, sådan som reglerne er nu.

mvh

Bo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

LonerDK:

Hej John,

tak for svar.

Ikke noget "lyssky" som sådan - Jeg er fleksjobber, og må så vidt jeg kan se ikke selv eje hverken IVS eller APS, sådan som reglerne er nu.

mvh

Bo

  helt fint - der er ingen problemer i det formentlig - men om du så kan kombinere f.eks en reel løn med kørepenge og samtidigt flex job ved jeg ikke (du kan jo checke med jobcenter om der er regler for dig)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er planen at spørge dem - har bare dårlige erfaringer med at få dem til at tage stilling til ting, der ikke er hverdagskost.
Så vil gerne være så godt rustet til en dialog med dem som muligt.

Tak igen 🙂

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hedder stråmænd på dansk

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

LonerDK:

Hej John,

tak for svar.

Ikke noget "lyssky" som sådan - Jeg er fleksjobber, og må så vidt jeg kan se ikke selv eje hverken IVS eller APS, sådan som reglerne er nu.

mvh

Bo

Jeg ved ikke med selskab, men jeg kendte en pige, der var flexjobber "hos sig selv". Som altså var selvstændig. Behøver det være et IVS eller APS? Måske kan det også lade sig gøre som enkeltmandsvirksomhed

Tilmeldt 18. Feb 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input.

Det har sandsynligvis været på den gamle ordning, eller også har hun været 'ejer', før hun blev fleksjobber.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)