På Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk. Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)
Jeg vil gerne prøve at hjælpe, hvis du ikke har fået hjælp endnu. :)
Det jeg ville gøre, er at oprette 2 nye konti under vareforbrug (lad os sige 2070 og 2072) 2070 skulle hedde Varelager primo 2072 skulle hedde Varelager ultimo
Ingen af disse skulle trække moms. Så vil jeg når året er omme, og jeg har talt varelageret op til 10.000 kr. bogføre således: Debet : Varelager (aktiver) Kredit : Varelager ultimo (resultatopgørelsen)
Så har du de 10.000 kr., som et aktiv og 10.000 kr. mindre (som indtægt) i vareforbrug. Det ville nok være lettest at lave i kassekladden.
Så når du laver en kredit postering, så bliver dit vareforbrug mindre.
Eks. Du har vareforbrug for 15.000 kr. (som står i debet) Nu laver du en kreditpostering på Varelager ultimo på 10.000 kr. Så har du altså 15.000 kr. i debet og 10.000 kr. i kredit. Hvilket vil betyde at summen giver 5.000 kr. i debet (som udgift af vareforbrug, fordi du stadig har de 10.000 kr. på lager)
Varelager primo er til når du så starter næste år. Så fører du de 10.000 kr. (som står debet på aktiver) tilbage. Ved at sige:
D: Varelager primo (konto 2070 f.eks.) K: Varelager (under aktiver)