Jeg har idag modtaget et brev fra AF, der vil snakke med mig mandag angående et job med løntilskud, som jeg tror de vil tilbyde mig. Jeg er på dagpenge med selvstændigt bierhverv, og ville jo sådan set helst have godt gang i min egen virksomhed. Men hvr står jeg mht. rettigheder på det punkt? Eftersom det jo er mandag jeg skal snakke med dem er der ikke meget tid tilat kontakte fagforeningen. Er der andre der har erfaring med den udfordring der hedder at bygge et firma op mens AF stadig betragter en som jobsøgende? Skal lige sige at jobbet ikke er uden for mit faglige område, men det var ikke liiige en del af planen... |
Dato: 3/4/2006 8:35:20 PM Forfatter:Morten Bock(...) men det var ikke liiige en del af planen...Her er du naturligvis kommet til at skrive forkert, for selvfølgelig er det dit ønske at komme i ordinært arbejde - ellers er du nemlig ikke berettiget til dagpenge. Dit selvstændige bi-erhverv kan du naturligvis køre videre, mens du passer dit nye arbejde - du kan jo kun modtage dagpenge med selvstændigt bi-erhverv, fordi du allerede har godtgjort, at du kan passe et fuldtidsjob ved siden af dit job i virksomheden.Det er lidt en træls situation, du står i. Du er formentlig afhængig af dagpengene som en del af din "kom-i-gang-finansiering", men dagpengesystemet er ikke indrettet således, at dagpenge kan bruges til det. Derfor har du desværre ikke andre muligheder end at tage imod det tilbud, som AF giver dig - passe dit job og knokle med din virksomhed i fritiden.Du må ikke hos AF give udtryk for, at du hellere vil satse på at banke din virksomhed op - så er du nemlig ikke dagpengeberettiget mere.Din eneste "chance" er, at din kommende arbejdsgiver ikke kan lide dig - og det er risikabelt at satse på den chance ved hjælpe af skuespil.Du kan selvfølgelig også meddele, at du har besluttet dig for at være fuldtids selvstændig - men da skal du lige tjekke med din a-kasse først - måske risikerer du krav om tilbagebetaling, hvis det er åbenlyst, at du rent faktisk ikke har været til rådighed, mens du har modtaget dagpenge.Hvor vidt det er moralsk rigtigt eller forkert at modtage supplerende dagpenge i din situation, vil jeg ikke tage stilling til her. Hvad synes du selv? - lever du op til rådighedskravet?mvh Hans