Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbud fra AF om job m. løntilskud

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Jeg har idag modtaget et brev fra AF, der vil snakke med mig mandag angående et job med løntilskud, som jeg tror de vil tilbyde mig.

Jeg er på dagpenge med selvstændigt bierhverv, og ville jo sådan set helst have godt gang i min egen virksomhed. Men hvr står jeg mht. rettigheder på det punkt? Eftersom det jo er mandag jeg skal snakke med dem er der ikke meget tid tilat kontakte fagforeningen. Er der andre der har erfaring med den udfordring der hedder at bygge et firma op mens AF stadig betragter en som jobsøgende?

Skal lige sige at jobbet ikke er uden for mit faglige område, men det var ikke liiige en del af planen...
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:55

Dato: 3/4/2006 8:35:20 PM Forfatter:Morten Bock 

(...)  men det var ikke liiige en del af planen...

Her er du naturligvis kommet til at skrive forkert, for selvfølgelig er det dit ønske at komme i ordinært arbejde - ellers er du nemlig ikke berettiget til dagpenge. Dit selvstændige bi-erhverv kan du naturligvis køre videre, mens du passer dit nye arbejde - du kan jo kun modtage dagpenge med selvstændigt bi-erhverv, fordi du allerede har godtgjort, at du kan passe et fuldtidsjob ved siden af dit job i virksomheden.

Det er lidt en træls situation, du står i. Du er formentlig afhængig af dagpengene som en del af din "kom-i-gang-finansiering", men dagpengesystemet er ikke indrettet således, at dagpenge kan bruges til det. Derfor har du desværre ikke andre muligheder end at tage imod det tilbud, som AF giver dig - passe dit job og knokle med din virksomhed i fritiden.

Du må ikke hos AF give udtryk for, at du hellere vil satse på at banke din virksomhed op - så er du nemlig ikke dagpengeberettiget mere.

Din eneste "chance" er, at din kommende arbejdsgiver ikke kan lide dig  - og det er risikabelt at satse på den chance ved hjælpe af skuespil.

Du kan selvfølgelig også meddele, at du har besluttet dig for at være fuldtids selvstændig - men da skal du lige tjekke med din a-kasse først - måske risikerer du krav om tilbagebetaling, hvis det er åbenlyst, at du rent faktisk ikke har været til rådighed, mens du har modtaget dagpenge.

Hvor vidt det er moralsk rigtigt eller forkert at modtage supplerende dagpenge i din situation, vil jeg ikke tage stilling til her. Hvad synes du selv? - lever du op til rådighedskravet?

mvh Hans
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 09:49

Hej Morten

Det er præcis som Hans skriver, min mand har lige været igennem møllen med a-kasse og AF, det er ikke let at få virksomhed godkendt som bi-erhverv, og skal stå inde for, at det er bi-erhverv, og ikke en virksomhed, som man håber på snart bliver fuldtidsjob.

Jeg har d. 1/2 sagt mit faste job op, og supplerer nu virksomheden med vikarjobs. Fordi jeg ved hvor meget administrativt der er ved også at være tilmeldt AF, og hvor mange gange man skal til møder og skrive ansøgninger, så har jeg ikke meldt mig arbejdsløs. Det er selvfølgelig et sats, hvis jeg nu bliver syg, eller ikke kan få arbejde, men det sparer mig for en del besvær på anden måde.

Så når du er ledig, og får dagpenge, så er der ingen anden vej end at tage det job du bliver tilbudt.

Hilsen Lene

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 10:35

Hej Morten.

Ja, der er desværre ikke meget hjælp at hente fra det offentlige når det gælder opstart.

Som Hans anfører kan der ligge en moralsk forpligtelse til at gå fuldtids med firmaet, hvis det rent faktisk er det du arbejder på. Men det kan selvfølgelig skabe lavvande i kassen.

Du kan også vælge at tage til det møde med AF, og derefter møde til jobsamtale med firmaet, i bare tæer...
For en uges tid siden var der et indslag på lokal TV2 om en mand der altid gik i bare tæer. Jeg kunne ikke lade være med at overveje hvilket job han mon har.

Med venlig hilsen

Carsten O.
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 12:00

Mht. min virksomhed, så vil jeg stadig sige at den sagtens kan gå ind under bi-erhverv, da jeg ikke har nogen forpligtesler om at mit arbejde skal lave mellem 8 og 16, og jeg kan sådan set stoppe fra dag til dag, så jeg ér til rådighed for arbejdsmarkedet.

Så det ender jo nok med at jeg kommer ud i det job med løntilskud. Men hvad er mine rettigheder i det job? og hvad er lønnen monstro? Hvor længe kan virksomheden benytte løntilskud o forbindelse med mit job? og hvad sker der så når den kasse bliver smækket i?

Det ville selvfølgelig være udemærket hvis et job kan give fred med a-kassen, og så kan jeg gå fuld tid med mit eget firma når tiden er rigtig til det spring.

Tak for jeres råd og input. Nu må jeg så se hvad det er for noget de vil tilbyde mig i morgen. kan jo være det ikke er så slemt endda. :-)
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:19

Lønnen er normalløn - du får ikke nedsat løn af den grund. Det offentlige giver bare et tilskud til lønnen, så virksomheden slipper lidt billigere ved at sluse dig ind på arbejdsmarkedet. Jeg synes at jeg har hørt, at det er 6 måneder, at der ydes tilskud. Herefter skal arbejdsgiveren selv betale lønnen. Men det påvirker som sagt ikke din løn.

Hvad din normalløn så er, ved jeg ikke. Det afhænger jo af branche og meget andet, men det ved du nok selv.

Hilsen Jakob
Tilmeldt 29. Jan 06
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 13:13

Hej Morten,

Jeg har lige sagt mit faste job op, er er nå også "selvstændig med bierhverv".
Reglerne er meget klare: for at du kan modtage dagpenge, skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det vil sige, at når du får penge fra din a-kasse, er du forpligtet til at tage imod jobbet.

Billigt trick: Drik en øl lige inden jobsamtalen så du lugter, så vil du helt sikkert ikke få jobbet.
Tilmeldt 2. Feb 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:04

Jaaahh, man har vel også sit gode ry at værne om ! Så det med øllen kan vist ikke anbefales.

Med venlig hilsen
Brian Johansen
Fra Odder
Tilmeldt 29. Apr 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:07

Hej Morten

Mht. lønnen får du den løn du kan forhandle dig frem til, dog min. overenskomstmæssig minimumsløn. Virksomheden får et beløb retur, så det åpvirker ikke din løn.

Det du skal være klar over er at tiden i et løntilskudsjob tæller med som dagpengeperiode og du derfor ved at gå fra tilskudsjob til tilskudsjob kan ende med at miste retten til dagpenge, selvom du rent faktisk har arbejdet i hele din ledighedsperiode !!

Mht. at drive virksomhed ved siden af "normalt" job mener jeg du skal se det fra den positive side at du har mulighed for at lade din egen virksomhed vokse støt og roligt.  Desuden kan der jo komme nogle kontakter gennem dit nye job, som du kan have gavn af ?

Som skatteyder kan jeg kun anbefale at du kommer ud af leidghedskøen og ind i folden sammen vi andre skatteydere, så jeg kan blive sat lidt ned i skat ;-)

Pøj pøj med samtalen.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 16:43
Der er ikkenoget jeg hellere ville, end komme ud af dagpenge systemet, men jeg har en husleje der skal betales :-)

Jeg har lige talt med et firma som jeg laver en del freelance ofr i øjeblikket, og de har faktisk tilbudt at ansætte mig med løntilskud, således at jeg kan fortsætte mit arbejde hos dem, og samtidig gøre AF glade. Samtidig udvikler dette firma faktisk et produkt der rent teknisk benytter sig af mange af de ting jeg gerne vil udvikle til mit eget produkt, så det kunne måske give mig en fordel at få noget af deres knowhow ind i mit eget firma.

På den anden side vil den ansættelse måske ikke føre til noget længerevarende, og så står jeg måske snart overfor AF igen. Hvis jeg tager imod tilbudet fra AF, så vil jeg tro at det er et mere langsigtet tilbud, men med et mere projekt orienteret job, med korte udviklingsprojekter.

Jeg sidder lige pt. med følgende tanke:
Hvis jeg nu "sælger" min idé til det firma jeg arbejder freelance for lige i øjeblikket, og de så siger OK til at ansætte mig med løntilskud for at 1: Færdiggøre det projekt vi har igang lige nu, 2: Udvikle mit produkt. Det vil jo så betyde at de investerer i min idé, med det formål at tjene det færdige produkt.

Kan det lade sig gøre at lave en ansættelses aftale, hvor man deler rettighederne til et produkt? Det ville jo være dumt at forære dem mit forarbejde, og så bagefter sidde med en alm. månedsløn mens de malker penge ud af mit produkt.

Jeg ser nogle fordele ved denne fremgangsmetode i at de som sagt har en vis erfaring med at udvikle services der benytter de teknikker som jeg selv vil anvende, samt at jeg er sikret noget tid uden at skulle tænke for meget over a-kasse, til at udvikle min idé.

Håber I har nogle gode inputs.
Side 1 ud af 3 (29 indlæg)