Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny direktør i IVS med 50% ejerskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jan 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har et IVS firma, som jeg startede i 2015. Hele vejen har jeg haft en kammerat, som har hjulpet mig med udviklingen og driften af virksomheden. Det var på daværende tidspunkt ikke muligt, at han blev medejer af virksomheden.

Nu er situationen så den, at han er blevet ansat i virksomheden som direktør, til en lavere løn end hvad man måske kan forvente. Jeg vil gerne give ham halvdelen af virksomheden, men han har ikke penge til at betale for andelen. Hans fastholdelse i virksomheden er forretningskritisk, og jeg kan ikke se, at virksomheden kan fortsætte uden ham.

Egenkapitalen i virksomheden er vel på mellem 500.000 og 1 million (jeg har ikke lavet årsregnskab endnu for 2017).

Kan jeg bare indsætte ham som ejer på virk.dk? (ja jeg tænker jo nej, så derfor skriver jeg her :) ).

Kan det overhovedet lade sig gøre, at han få halvdelen af virksomheden uden at skulle betale noget?

Jeg har prøvet at kigge rundt i nogle andre tråde, men jeg synes ikke, at jeg kan finde svar på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Uffe 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Korte svar er nej. Han kan ikke uden det koster ham noget få andel - og det vil være ulovligt for dig bare at indskrive ham - for så har du givet ham en stor løn uden skat
Hvis selskabets værdi er 1 mio og han skal have halvdelen, så vil de 500.000 kr på den ene eller anden led, skulle udløse skat ganske som anden løn

Ellers ville det være sorte penge ganske enkelt. Du bør dog få vurderet om selskabets værdi er det ene eller andet så du ved hvad skatten kan være

Ellers må du jo sætte hans direktør løn op, der er jo penge til det og så kan han jo overtage aktier

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:44

Kunne man måske bruge skattefri succesion, hvor modtager overtager halvdelen af anparterne?
https://tax.dk/jv/cb/C_B_2_13_2.htm

Så kunne der måske være noget med, at han så ikke har betalt for at få dem. Det kunne man måske løse ved at lave forskellige aktierklasser, således at den nye ejer ikke kan få udbytte, før den gamle har fået x antal kroner.

Tilmeldt 23. Jan 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:15

Hej begge

Tak for gode svar. Hvis jeg nu skal finde ud af, hvordan det skal gøres, er det så en statsautoriseret revisor eller en advokat, jeg skal have fat i?

Hilsen Uffe

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:34

Vil mene at begge vil kunne hjælpe dig. Og også en registreret revisor.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)