Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er 50/50=50%/50%

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Hvad tænker i om følgende.

Jeg og min partner ejer en virksomhed 50/50.

Han er ansat i virksomheden, og jeg er udenfor.

Indtil nu har han fået det samme i løn som jeg fik udenfor, jeg tænkte at jeg synes at han skulle tjene det samme som jeg gjorde, det gav min 50/50 følelse til at være god... Det betød han steg 7.000 mere i løn i forhold til den første lønforhandling vi havde.

Nu er der sket det - jeg er blevet arbejdsløs og får nu dagpenge...

Bør jeg sætte hans løn ned til dagpengetaksten, eller skal det være 100% til mig op til hans løn, derefter 50/50?

Ideen er at jeg skal ind i virksomheden på sigt, men det først om nogle år, firmaet skal lige boostes først.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt som om du ikke forstår forskellen på at være ansat og ejer. 

Hvis han er fuldtidsansat i firmaet, skal han da have en løn som alle andre med tilsvarende job. Kan ikke se hvorfor du mener du skal have løn når du ikke laver noget i firmaet? Hvad der så er af overskud når året er omme kan i så dele 50/50.

Mener du virkeligt helt seriøst at du tror du bare kan sætte hans løn ned ??  Du har jo ingen bestemmende magt i firmaet.  

Tilmeldt 8. Jan 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har en pointe.

Jeg har på intet tidspunkt undersøgt hvad lønnen for sådan et job er - vi aftalte i første omgang det samme som jeg fik.

Så fik jeg et andet job hvor jeg fik 7.000 mere om måneden, det fik han så også...

Derfor mit spørgsmål...

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 215
Fra  Gak og løjer Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

tror der er brug for lidt flere oplysninger.

er du ejer og han er ansat ?

kan ikke helt forstå hvad din indkomst uden for firmaet har at gøre med hvad din medejer/ansat i firmaet har med hinanden at gøre.

dette er ikke for at være kritisk, tror måske bare du har formuleret dit spørgsmål lidt forkert, eller der mangler nogle oplysninger.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kristian:
er du ejer og han er ansat ?

Det fremgår jo tydeligt af det spørgeren skriver!

"Jeg og min partner ejer en virksomhed 50/50.Han er ansat i virksomheden, og jeg er udenfor."

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Kan ikke se hvorfor du mener du skal have løn når du ikke laver noget i firmaet?

Jeg kan umiddelbart komme i ca. 1000 individuelle årsager, som ville kunne begrunde dette.
Det handler jo rigtig meget om de to personers forhold til hinanden, deres kompetencer og hvad de i øvrigt bidrager med.

Men jeg er da helt enig i, at nedsættelse af lønnen vil være en demotiverende faktor for den part, som står for virksomhedens daglige drift. Hvis partnerskabet overlever det, er der vist tale om helt særlige forhold.

Hans

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

En gammelklog betragtning er, men det ved du selvfølgelig godt, at I havde aftalt, hvad der skulle ske i tilfælde af, at du fik en anden løn. Skulle han stige, hvis du skulle stige? Måske kunne det være en anledning til en almindelig 'lønforhandling'. Det vil altid være "skævt" i en 50/50, hvis ikke man laver præcis det samme i præcis lang tid til præcis den samme løn.

Det stående spørgsmål er jo, som altid, hvem vil gerne have penge ud, når der er nogle, og hvem vil gerne spare op i firmaet. Mon ikke, I kan blive enige et sted midt-i-mellem?

God vind.

Tilmeldt 8. Jan 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Idag havde vi en god snak, og er blevet enige om noget i midt i mellem.

Men- jeg tænker- hvordan finder jeg ud af hvad "normalløn" er for en direktør af en lille firma.???

Nogen steder jeg kan ringe til?

Det bare for at finde ud af om 35.000 er højt eller lavt sat...

:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først fint i blev enige. Du kan få statistikker over løn via div fagforeninger - type Lederne og andre. 

Jeg kan sige med det samme, at 35.000 i disse statistikker vil ligge i nedre kvartil = være meget lav. Det skyldes de som angives der generelt er ansat i selskaber med ansatte og her vil direktør lønnen ligge over 50.000 kr i alle fald selv i den lave ende

Det er dog ikke det samme som at 35.000 er urimeligt i et tilfælde hvor han måske er eneste aktive ansatte og i et opstarts IVS med to ejere. Det er klart at selve titlen giver ansvar men 35.000 kunne lyde som fornuftigt ramt, forudsat han i et opstarts IVS bruger al sin arbejdskraft på at løbe det igang for alvor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

bombom76:
Det bare for at finde ud af om 35.000 er højt eller lavt sat...

Hvis selskabet ikke har råd til det, er det for højt sat.
Hvis medarbejderen er umotiveret, er det for lavt sat.

I et lille selskab må direktørlønnen afhænge af, hvad forretningsplanen, budgettet og den aktuelle likviditet dikterer. Ikke hvad man kan sammenligne med hos folk med samme titel, som er ansat i virksomheder, der har andre forudsætninger.

God vind.

Hans

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)