Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opret eget IVS eller ansat i vens ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Sehested Media ApS Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er blevet tilbudt at lave noget freelance arbejde for et firma ved siden af mit normale arbejde, men det kræver jeg fakturere dem med CVR nummer.

Dette kan jeg så gøre ved enten at oprette et firma (formegentlig IVS), men jeg har også en ven der har et firma (ApS med kun ham selv ansat) som jeg godt må fakturere, så længe det ikke giver ham mere arbejde.

Spørgsmålet er så om jeg bliver opfattet som ansat hvis jeg skal have udbetalt løn i min vens firma, og hvis jeg gør, om det så giver ham mere arbejde i hans firma når han har mig som ansat?

Håber du kan give nogle inputs? 

Blogger og holder foredrag om livet som ordblind og alle de muligheder det medbringer. Kig forbi etlivsomordblind.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er det ikke lovligt at sende faktura HVIS arbejdet rent faktisk er lønmodtager eller honorar arbejde og - at fakturere fra eget selskab kan give skat langt over 100% http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

Hvis der faktureres fra vens ApS så skal det jo have den aktivitet og du skal være lønmodtager for at få penge ud og ja - det giver da arbejde 

For at være ærligt - ER det fuldt selvstændigt så OK til at fakturere men  i det masser af fald hvor det alene er for at undgå arbejde og pligter - så find en mere ærlig partner

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen risiko ved arbejdet, eller kunne du ikke kære det som personlig (PMV) virksomhed/honorar arbejde?

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Er der nogen risiko ved arbejdet, eller kunne du ikke kære det som personlig (PMV) virksomhed/honorar arbejde?

PMV vil give samme indberetningspligt for udbetaler - men enig - personlig virksomhed er langt mindre skattefarligt for modtager

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Sehested Media ApS Skrevet kl. 06:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarende, der er et afsnit om misligholdelse af fortrolighed i den kontrakt jeg indgår med firmaet, så jeg er ikke så tryg ved at hæfte personligt med en enkeltmandsvirksomhed.

Det lyder til det er en risiko ved at starte et IVS og kun fakturere det ene firma, men hvis jeg finder andre kunder jeg kan fakturere for udført arbejde, og også annoncere konsulentydelser til andre, lyder det til det falder i den ”lovlige” kategori, er det korrekt forstået?

I forhold til den anden løsning hvor jeg bliver ansat i min vens firma, findes der en liste over minimums krav man som firma skal opfylde når man har en ansat ud over ejer?

Blogger og holder foredrag om livet som ordblind og alle de muligheder det medbringer. Kig forbi etlivsomordblind.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kører det igennem vennens aps vil betyde at vennen skal tegne lovpligtig ansvarsforsikring for medarbejder, indberetninger til skat, feriepenge og pludselig skulle lægge ryg til den risiko som Jesper ikke vil tage personligt.........

Fra København Ø
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Sehested Media ApS Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Kører det igennem vennens aps vil betyde at vennen skal tegne lovpligtig ansvarsforsikring for medarbejder, indberetninger til skat, feriepenge og pludselig skulle lægge ryg til den risiko som Jesper ikke vil tage personligt.........

Ok, nu er det Jesper (mig) der har virksomheden :) 

Blogger og holder foredrag om livet som ordblind og alle de muligheder det medbringer. Kig forbi etlivsomordblind.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Sehested Jensen:

I forhold til den anden løsning hvor jeg bliver ansat i min vens firma, findes der en liste over minimums krav man som firma skal opfylde når man har en ansat ud over ejer?

Ja dette vens firma skal så:
Være arbejdsgiverregistreret
Du skal være dækket af lovpligtig arbejdsskadeforsikring fra det firma
Firmaet kan få forpligtelser i forhold til dig hvis arbejdet er funktionærlignende f.eks - feriepenge (kan ikke afgives fra loven) ATP, sygdom mm
Skatteindberetning mm
Firmaet tager den risiko der er hvis du som deres udsendte ansatte gør noget galt som giver erstatningskrav
Klart mulig komplikation hvis selskabet gør alt dette uden selv at kunne få nogen fortjeneste ved det = pådrager sig mulige omkostninger uden at kunne have en fortjeneste på forholdet selv.

Jesper Sehested Jensen:

Mange tak for svarende, der er et afsnit om misligholdelse af fortrolighed i den kontrakt jeg indgår med firmaet, så jeg er ikke så tryg ved at hæfte personligt med en enkeltmandsvirksomhed.

Det lyder til det er en risiko ved at starte et IVS og kun fakturere det ene firma, men hvis jeg finder andre kunder jeg kan fakturere for udført arbejde, og også annoncere konsulentydelser til andre, lyder det til det falder i den ”lovlige” kategori, er det korrekt forstået?

ja hvis du kan vise du driver egentlig selvstændig virksomhed i de tilfælde og ja - flere kunder og ting som at du ikke for betalt værktøj/IT osv vil kunne gøre det lovligt men det er ikke en simpel facitliste - man kan sagtens i princip være lønmodtager mange forskellige steder  - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html som siger lidt om de mange ting der spiller ind

Uden at lyde forsimplende men - Kunne du ikke bare beslutte ikke at bryde med den fortrolighedsaftale, det er da en ret kontrollerbar risiko hvis den er korrekt udformet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)