Hej Hans og Nick.
Man kan ikke rigtig tale om gennemsnit for PPC priser. Men lad os dele den i 2 - en AdWords og en "købe textlinks på sites".
AdWords. Glem alt om gennemsnit og udregning af gennemsnit. Her drejer det sig om konkurrencen indenfor den givne branche, hvilke netværk man vælger, hvordan kampagnen bygges, hvordan kampagnen performer, osv. osv. Den finansielle branche har på visse søgeord f.eks klikpriser på $30 + og indenfor consumer electronics kan du ryge ned på $0,10 per klik.
Købelinks. Du kan vælge at kontakte specifikke sites direkte og her vil de sikkert give dig nogle "halv-rigtige" statistikker over unikke besøgende, pageviews, bla. bla. bla. og udfra disse kræve en CPM pris (Cost per thousand impressions), en CPA (Cost per action) eller en CPC pris. Derudover hvis du har et lidt større budget, så findes der netværks som tilbyder eksponering på et range af sites. Problemet ved disse netværk er at det er meget få, hvor du desideret kan udvælge konkrete sites.
Der var f.eks en artikel i 24 timer for nogle uger siden omkring banner annoncering via netværk, hvor bla. Bilka lå på et "skid mig i munden og jeg brækker det hele tilbage i din røv" site.... Not so cool.
Hvis du vil lave lidt hjemme business, så find selv de sites du vil lege med og kontakt dem direkte. Evt. leg lidt med Placement Targeting i AdWords.
Hvis du er lidt mere seriøs omkring det, vil jeg anbefale et mediebureau med en online afdeling. Deres cut er oftest mellem 7-10% af dit samlede budget.
Held og lykke.
Søren J