Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af APS - Andet selskabskapital?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

IværksætterAnders:
Jeg indskyder de her 30.000 kontant i selskabet og et midlertidig "ekstra" indskud på 20-25.000 kr. og kan hermed stifte APS med 50.000 i kapital. All right
ja

IværksætterAnders:
Selskabet er stiftet og nu køber selskabet mit aktiv som jeg ellers ejede personligt. Så nu ejer selskabet aktivet som har værdi af 40.000, hvor i mod jeg privat modtager 20.000 kr for købet (midlertidig indskud er nu kommet retur).
nej - selskabet kan da ikke købe noget af dig som det tager som en værdi af 40.000 hvis det kun betaler 20.000? 

IværksætterAnders:
De 30.000 kroner som er det oprindelig indskud står der stadig kontant, + aktivitet med værdi til 40.000 (blev købt for 20.000 kr.) = 70.000 kr selskabs kapital.
og dermed jo nej - det køber af dig til den værdi aktivet har - hverken mere eller mindre og du SKAL underbygge den med priser fra andre på tilsvarende for :

IværksætterAnders:
kan selskabet værdiansætte aktivet til 40.000 kr. (nutidens markedspris) som de ellers købte for 20.000, også selvom jeg kan underbygge værdien med lignende priser på samme aktiv?
nej

Det var ikke en opfordring til den type kreativitet-  det kræver korrekte værdier ellers kan alt forkastes og beskattes og og og

Hvis det selskabet køber af dig har en værdi du kan sandsynliggøre på 20.000 så er det prisen - og du SKAL sandsyliggøre for ikke at kunne få en del problem. OM du så selv beskattes af salget af aktivet for 20.000 ? Nej ikke hvis det er personligt og det ikke har indgået i personlig virksomhed tidligere, for så kan du både beskattes af de 20.000 (or whatever) + en goodwill for overførte kunder osv

Tror altså du skal bruge lidt penge på en helt konkret vurdering af en revisor og gode råd

vh John H

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 01:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm... Så skal jeg egentlig bare indskyde et midlertidige indskud på tilsvarende værdi som det privatejede aktiv (40.000) udover de 30.000 i forevejen.

Ganske enkelt er der nu 70.000 i cool cash hvor jeg kan oprette mit aps, som jeg så herefter køber mit personlig aktiv for værdien af 40.000 



Så 40.000 kr ryger nu i min private lomme (det midlertidige indskud tilbage), og siden det var et personligt aktiv ville det ikke blive beskattet, hvilket er perfekt.

I selskabet er der nu 30.000 kontant og 40.000 i aktiv = 70.000 selskabskapital 

Er jeg helt hjernedød?Big SmileSkype-BigSmileSkype-Smile

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 03:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du virker hjernedød!

Hvorfor bliver du ved med at cirkle om de 70 t.kr. i selskabskapital ????????

Du indskyder kr.t. 50 kontant i ApS (30 t.kr egne + 20 lån). ApS køber efterfølgende et aktiv af dig for kr.t. 40.

Herefter har ApS en balance på kr.t. 50 (kr.t. 10 i likvid + kr.t. 40 i anlægsaktiv)

Af de kr.t. 40 du modtager - betaler du kr.t. 20 tilbage i lån og har så 20 tilbage. Der vil være skat på evt. avancegevinst på aktivet.

Jeg synes ikke det er svært at forstå!?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - lån 20.000 og stift ApS med ialt de 50.000 du så har (eller lån lidt mere hvis du vil have ApS til at betale stiftelsesomkostninger). Om det så køber aktiver af dig for 20.000 eller 40.000 har ikke betydning så længe du har noget der klart sandsynliggør værdien af disse. Du behøver ikke oprette med 70t i kapital for at gøre det

Det afgørende er at du helt klart kan vise, at værdien FULDT ud er 40.000 kr så du ikke bevidst udhuler dit kapitalgrundlag fra start (tidl. måtte man ikke stifte med henblik på at købe egne aktiver for kapitaen som jeg husker det, det var omgåelse af apportstiftelse - men det er stadigt uhyre vigtigt at værdien virkeligt ER til stede)

At du ikke selv beskattes af salget af aktiverne til f.eks 40.000 skyldes så det er noget du har som "privat indbo" og ikke har trukket fra tidligere i en eller anden sammenhæng ved personlig virksomhed eller andet.

Jeg ved du vil spare nogle få tusinde med gør det selv løsning - men man skal ikke ryste ret meget på hånden før det er den dummeste besparelse nogensinde - og man står og glemmer korrekte ejerregistreringer, glemmer momsregistrering, overser lovpligtig arbejdsskadeforsikring, får valgt uhensigtmæssigt regnskabsår ( her nok ret let tag 1/1-18 til 31/12 18) mm. Jeg er ikke sikker på meget andet end, at du ville kunne have fordel af at tage hjælp hos f.eks Jacob Tøjner www.ditselskab.dk og sige han skal sikre alt lovpligt er klart

Alt. så check hver af disse 12 punkter af et efter et - de gælder både for IVS og ApS http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)