Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startkapital og skat?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Bent

Der er tale om konti oprettet for 15 - 20 år siden hvorfor jeg går ud fra at beskatningsgrundlaget udgør 8% årligt i 10 år af kr 250.000,-

altså en forhøjelse af den personlige skattepligtige indkomst med kr 20.000,- årligt - er det rigtigt forstået ?

Der indskydes kr 125.000,- som selskabskapital og de resterende 125.000,- indsættes  på en driftskonto hvor den løbende drift kørers over.

driften kører i 5 år, man tømmer driftskontoen i form af udbetalt udbytte og likviderer selskabet der kun indeholder anpartskapitalen på 125.000

kan jeg i denne situation få fradrag for tab af de 125.000,- der i starten blev sat ind på driftskontoen ? og hvad sker der skattemæssigt med

anpartskapitalen ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:00

Det er helt korrekt opfattet begge dele hvis de 125.000 du indskyder på driftskontoen er indskudt som overkurs. Har du derimod kørt dem ind som tilgodehavende er din anskaffelsessum = anpartskapitalen på de 125.000 og så går det i 0. Jeg skal understrege at der ikke er nogen fidus i det du vil lave. Modstykket til et evt. tabsfradrag er jo at du er blevet beskattet af udbyttet.

Havde ejeren nu været et selskab ville der derimod være tabsbegrænsning med de modtagne - skattefri - udbytter. Den er der rigtig mange revisorer som er kommet i klemme på.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 02:33

Hej igen Bent - og tak for din tid.

Problemet ( hvis man kan kalde det et problem ) er at jeg i dag driver konsulentvirksomhed som enkeltmandsvirksomhed,

og har i min grønne ungdom indskudt på etableringskonto i nogle år. Der blev for nogle år siden åbnet for at disse konti

kunne anvendes til netop opstart i selskab, umiddelbart ser det mere attraktivt ud med et skattemæssigt tillæg på 10 gange 8%

end blot lade stå til, og stå med en tikkende bombe i form af efterbeskatning når man fylder 60år,  eller er det ændret til 65 år?

Den eneste umiddelbare mulighed jeg kan se i nuværende virksomhed, er køb af bil der udelukkende anvendes til erhverv,

dette er jeg ikke synderlig interesseret i, da en lettere brugt bil sammen med kørselsgodtgørelse efter statens takster

faktisk er en helt fin forretning.  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:24

Det har du 100 % styr på kan jeg se og jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg gjorde mig faktisk selv de samme overvejelser og gør mig også de samme overvejelser med hensyn til anvendelse af selskabets midler og bil-ordning. Da jeg uvilkårligt kommer ind i 60 dages reglen for en del af min kørsel, uanset hvordan jeg tilrettelægger den hælder jeg dog mest til en fri bil-ordning: Den skattefri godtgørelse vil kunne dække mine private udgifter på bildrift, men penge til køb af bil kan kun komme fra selskabet og det udløser som bekendt skat, hvor det for mig handler om at holde min indkomst nede på topskattegrænsen og udbytte op til bundgrænsen. 

Et andet aspekt er det du selv er inde på med konsulentvirksomheder og selskaber. Hvad skal man bruge pengene til når man nu ikke vil tage dem ud. Jeg er umiddelbart mere tilbøjelig til at smide flere penge efter en bil i selskabet end privat. Herudover har jeg så valgt at investere lidt i børsnoterede aktier, men tiden er ikke til det lige nu medmindre man har noget man tror meget på. Herudover er pensionsordninger jo en mulighed.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:51

himynameismads:

Hvordan er det fungere med startkapitalen og skat?

Altså hvad skal man betale skat af?

Hvis man selv har en opsparing, og smider det hele i sit projekt, skal man så betale skat af beløbet?

Hvis Man låner kapitalen, skal man så betale skat af beløbet?

Hvis man låner af en 3 person, skal man så betale skat af beløbet?

Håber i kan hjælpe...

Mads 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)