Jeg er ved at starte op som selvstændig og i den forbindelse skal jeg have købt nogle materialer ind.
Problemet er at jeg ikke har en erhvervs dankort (eller lign, hvilket er den nemmeste måde at købe ind med.
Mit spørgsmål er: kan jeg godt bruge min private dankort, som "mellemmand' til køb af materialer og samtidig trække momsen fra i virksomhedens regnskab?
Skal man i dette tilfælde overføre det brugte beløb fra sin erhvervskonto til sin privat konto, for at kunne trække moms fra?
Eller kan man godt bare købe fra sin private konto, uden at modregne beløbet fra sin erhvervskonto, men samtidig trække momsen fra?
I personlig virksomhed bogfører du så som udgift - og modpost er mellemregning - indskudt ejer under egenkapital, og den kan du bruge hvis du vil overføre fra firma til dig selv eller lade stå som "tilgodehavende"
I selskab - bogføres som udgift og modpost er kortfristet gæld for selskabet - og den udlignes (gerne rimeligt hurtigt) ved debet kortfristet gæld - kredit firma bank Lang tid vil kunne være lån og så kræves markedsrente mm
Husk uanset hvad, skal du bruge en bankkonto med dit CVR tilknyttet som nemKonto - også normalt jo et tilknyttet alm visadankort ret naturligt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Skal betalingen i et selskab altid ind over mellemregning? Lad os sige at man betaler med sit private kort og derefter samme dag flytter pengene direkte fra erhverskonto til privat konto og bogføre faktura som et normalt køb i ApS?
Skal betalingen i et selskab altid ind over mellemregning? Lad os sige at man betaler med sit private kort og derefter samme dag flytter pengene direkte fra erhverskonto til privat konto og bogføre faktura som et normalt køb i ApS?
det bør den gøre - da det jo forklarer flyting af penge fra erhverv til privat, noget der ALDRIG må ske uden selskabet INDEN skylder den private, så klart ja
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nu har jeg altid et forholdsvist stort beløb tilgode i aps og jeg har i 20 år praktiseret at flytte beløbet direkte uden mellemregning og ingen er nogensinde faldet over det, heller ikke mit landsdækkende revisionsselskab. Så jeg tænker lidt om det er mere bogføringsmæssigt ukorrekt end det er decideret ulovligt. Hvor meget tror du man kan komme i klemme på det?
jeg kan ikke komme det nærmere end jeg aldrig ville undlade det og det andet KAN klart skabe problemer i en skattekontrol når du fra ApS har beløb der er overført fra bank erhverv til bank privat,- uden netop mellemregning - Ulovligt vel næppe men meget uhensigtmæssigt ved en kontrol hvor beviset er dit - ikke skats
Du har kontoudtog fra bank der viser du hæver privat fra ApS uden direkte i selve bogføring se forklaring - meget dumt/risikofyldt i mine øjne
Går ud fra købene alle tydeligt er med faktura til ApS (bon kan gå op til 3000 kr men igen betales privat så få firmanavn på som butikker er forpligtet til)
vh John Hannover