Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg tage min kæreste med hjem i firmabil?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino jeg står i den situtation jeg bor i Jylland og har hentet en firma bil på fuld guldplade i Kbh... min kæreste er med her overe må jeg tag hende med i bilen? Firmaet betaler broen hvis det gør nogle forskel

Syntes alle har ders mening om det... så prøver her :)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan vist købe et dagsbevis hos SKAT.
Ellers er det ulovligt, og kan vist udløse STORE udgifter til skat, moms og bøde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis hun er med for selskabets skyld og turen går direkte hjem er der Ikke noget privat kørsel i en tur. Omvendt hvis bilen bliver brugt til private ærinder så skal der købes dagsbevis(er).

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må godt tage hende med uden dagsbevis:

  • I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer kan der foretages svinkeærinder på op til 1.000 km/år, som fx at aflevere/hente børn eller handle. Små svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.

https://www.advodan.dk/nyheder/2014/8/skat-praeciserer-reglerne-for-privat-brug-af-firmabilen/

Din tur fra København til Jylland skal du foretage uagtet om hun er med eller ej samt er det i erhvervsmæssig sammenhæng. Da du ikke skal køre ekstra samt ikke får nogle økonomisk gevinst ud af det personligt, så skal du ikke have dagsbevis. 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Du må godt tage hende med uden dagsbevis:

  • I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer kan der foretages svinkeærinder på op til 1.000 km/år, som fx at aflevere/hente børn eller handle. Små svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.

https://www.advodan.dk/nyheder/2014/8/skat-praeciserer-reglerne-for-privat-brug-af-firmabilen/

Din tur fra København til Jylland skal du foretage uagtet om hun er med eller ej samt er det i erhvervsmæssig sammenhæng. Da du ikke skal køre ekstra samt ikke får nogle økonomisk gevinst ud af det personligt, så skal du ikke have dagsbevis. 

Gælder det alle gulpladebiler?

Eller kun de specialindrettede? 

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Fra  Ingen Alger - Fliserens og Algebehandling Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gælder alle guleplader

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Du må godt tage hende med uden dagsbevis:

  • I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer kan der foretages svinkeærinder på op til 1.000 km/år, som fx at aflevere/hente børn eller handle. Små svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.

https://www.advodan.dk/nyheder/2014/8/skat-praeciserer-reglerne-for-privat-brug-af-firmabilen/

Din tur fra København til Jylland skal du foretage uagtet om hun er med eller ej samt er det i erhvervsmæssig sammenhæng. Da du ikke skal køre ekstra samt ikke får nogle økonomisk gevinst ud af det personligt, så skal du ikke have dagsbevis. 

Jeg kan erklære mig betinget enig i din konklusion, men ikke helt i din henvisning til regler.
Betingelserne for at det kan gøres lovligt og gratis tror jeg er som følger:

Med mindre det er en specialindrettet bil, så må der - mig bekendt - slet ikke foretages svinkeærinder. 
Kørsel i bilen skal således være 110% erhvervsmæssigt begrundet. Hver en meter.

Føreren må altså godt have kæresten med i bilen, hvis det kan gøres HELT uden omveje.
Ikke noget med at hente hende 2 km væk fra ruten.
Ikke noget med at køre en omvej på 10 km for at spise parmiddag på en god restaurant på vejen hjem.
Ikke noget med at køre en omvej på 2 km tæt på hjemmet for at sætte hende af. 

"FAKTA: SÅDAN MÅ DU BRUGE FIRMABILEN UDEN AT KØBE DAGSBEVIS

  • Kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer.
  • I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer kan der foretages svinkeærinder på op til 1.000 km/år, som fx at aflevere/hente børn eller handle. Små svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.
  • Undtagelsesvis kørsel mellem hjem og arbejde op til 25 gange om året, når bilen den efterfølgende dag skal anvendes erhvervsmæssigt, fx til kørsel til et møde, et kursussted eller en lufthavn med henblik på videretransport til møde mv. Det gælder også kørsel mellem hjem og arbejde op til 25 gange om året dagen efter, bilen har været anvendt erhvervsmæssigt. I dette eksempel tæller kørslen 2 gange.
  • I tilknytning til kørsel mellem hjem og skiftende arbejdssteder kan der køres ubegrænset mellem skiftende arbejdssteder og virksomhedens faste forretningssted. Der er ikke knyttet betingelser til formålet med at køre fra det skiftende arbejdssted til det faste forretningssted.
  • Der kan køres til spisning eller hentes mad, når kørslen sker i arbejdstiden.
  • I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde kan der afhentes/afsættes kollegaer, når arbejdsgiveren beordrer det. Arbejdsgiveren kan beordre det mundtligt og generelt, og det behøver ikke vedrøre en specifik situation.

    Kilde: skat.dk"

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er enige og det er også det jeg skriver kortfattet i nederste linje i mit indlæg. Som det fremgår er det ikke min opfattelse at det er planen at han vil køre en omvej. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)