Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til valg af plader til lille varebil (måske to varebiler)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp til valg af plader til lille varebil (måske to varebilder)

Hej kloge hoveder. Jeg skal til at starte en enkeltmandsvirksomhed op og vil i den forbindelse anskaffe mig en lille varebil til arbejdet. Jeg kan ikke hitte hoved og hale i reglerne for gule plader og pappegøjeplader og jeg kan slet ikke finde ud af, hvad der kan betale sig bedst for mig? Bilen skal specialindrettes, så jeg har mulighed for at køre lidt nødvendige private svinkeærinder i den.

Info:
Bil: Dacia Dokker (inkl. ekstraudstyr – EX MOMS): 102.000 kr.
Kørte firma-km pr. år: 30.000 km.
Kørte private-km pr. år: ca. 1.000 km.
Reelt diseludgift pr. år (INKL. moms): ca. 15.000 kr.
Jeg forventer at beholde bilen til den er brugt op (100 procent afskrivning på 6-8 år)

Hvad kan bedst betale sig for mig – gule plader eller pappegøjeplader? Og hvordan ser regnestykket ud?

Supplerende spørgsmål:
Jeg får muligvis brug for at ansætte en person til at hjælpe mig, som skal køre i en bil magen til. Hvilke plader skal denne bil nr. 2 have? Forbruget for bilen vil være omtrent det samme som ved bil 1, på nær at der ikke vil blive kørt private km. i den.

Umiddelbart tænker jeg at papegøjeplader er en god ide, da jeg jo er meget billigt kørende og (så vidt jeg ved) kan trække kørepengene (3,xx fra i virksomhedens overskud)? Men kan jeg det? Og hvad hvis virksomheden ikke har nok overskud til at dække kørepengene? Hvad sker der så? Men på den anden siden har jeg læst en artikel i en netavis, hvor hovedpointen er at papegøjeplader kun kan betale sig, hvis man køber en meget dyr bil og jeg køber jo tvært imod en meget billig bil.

Håber godt nok I kan hjælpe mig, for sidder meget fast her.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Den bil du skal køre i selv køber du på papegøjeplader, da du ellers skal købe tilladelser hver gang du skal buge den privat. Du kan få kørselsgodtgørelse køb den i dit eget navn i tilfælde af du anvende virksomhedsordningen.

2 bil købes på gule plader ikke til privat ikke kørselgodtgørelse.

Er kørselsgodtgørelsen større end overskuddet og dette ikke ønskes kan du fratrække kørselsgodtgørelsen når du regulere dit overskud og derved undgå underskud

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)