Hej Aminoer, Overvejer at lukke mit IVS. Kort fortalt har jeg via 'kasselån fra anpartshaver' finansieret driften i en snart længere periode således at firmaet har opbygget en gæld til mig personlig som eneste anpartshaver på omkring 320.000 kr, af likvide 'værdier' befinder der sig ca. 200.000 kr i form af en ejendom samt andre driftsmidler. Hvis jeg nu ønsker at gøre selskabet klar til lukning, hvordan gøres dette så smartest? Min forestilling er lidt i denne retning: 1. Realisere alle værdier/ driftmidler og bruge provenuet herfra til nedbringelse af gælden til anpartshaver (mig) 2. Opgøre og konvertere den resterende gæld til anparter og foretage en kapitalforhøjelse hermed. 3. Lukke selskabet med en betalings erklæring samt kvittance erklæring fra Skat. Er dette en helt forkert fremgangsmåde eller ..... På forhånd tak for jeres hjælp |
Kimama:2. Opgøre og konvertere den resterende gæld til anparter og foretage en kapitalforhøjelse hermed.
Ja - det er vejen frem hvis du har finansieret driften via et konvertibelt lån.
Er det ikke konvertibelt så kan punkt 2 klares ved at du rent bogholdermæssigt nulstiller dit mellemværende. Så spiller det ingen rolle i forhold til SKAT, da der ikke vil være fradrag for tabet.