Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for deep linking - Må man linke til andre på ens hjemmeside?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

BroncofanDK:

Alle der skriver at du kan linke frit er fuldstændig galt på den!

Dette er fra Kroman Reumert advokatfirmaet - https://www.kromannreumert.com/Nyheder/2014/05/Brug-af-dybe-links-er-ikke-altid-lovligt

Dette er Autouncles tabte retssag - hvor links til information der er offentliggjort ikke må bruges.

http://www.dr.dk/nyheder/penge/dansk-bil-soegemaskine-i-knae-efter-aarelang-retssag

https://www.fdih.dk/nyheder/2016/juni/autouncle-tabte-sag-til-bil-markedet-og-ebay

https://www.autouncle.dk/da/nyt_om_sagen_autouncle_ebay

Hvis du læser trådstarters indlæg, vil du se, at der aldrig vil være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven. Så dem der siger, at der frit må linkes, har faktisk ret.

Og hvad angår Autouncle sagen, så drejer det sig om indsamling af data mm, det har intet med deep linking at gøre...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:
Hvis du læser trådstarters indlæg, vil du se, at der aldrig vil være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven. Så dem der siger, at der frit må linkes, har faktisk ret.

Og så ikke helt alligevel:

"OVERFØRINGSRETTEN" FORTABES IKKE PERMANENT

Hvis artiklerne efterfølgende fjernes fra hjemmesiden, der lovligt har tilgængeliggjort dem, eller hvis adgangen til artiklerne begrænses, og der linkes til en hjemmeside, hvor artiklerne er tilgængelige uden ophavsmandens samtykke, er der derimod tale om "overføring til almenheden" i InfoSoc direktivets forstand. 

Der vil derfor være tale om en ophavsretskrænkelse, hvis der linkes til materiale, der ikke længere er frit tilgængeligt med ophavsmandens samtykke.  

Det er med dommen afklaret, at der kan linkes til ophavsretligt beskyttede værker, som uden begrænsninger lovligt er gjort tilgængelige, så længe de er tilgængelige med ophavsmandens samtykke. 

-

Der er strammet omkring cookies, og hvis du eksempelvis bypasser en cookie krævende landing page før du kommer til det dybe link har du en klar gråzone. Spørger må sandsynligvis ikke deep linke til dine billeder selcom de som de ophavsretsbeskyttede artikler også er offentligt tilgængelige.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Proton:

Må man godt sende en mail med følgende tekst:

"Hej X, jeg finder din hjemmeside relevant i forhold til vores nye frivillige intiativ, der forsøger at samle alle sportsudbud i hovedstadsområdet, og har derfor tilladt mig at linke til jer, så folk har nemmere ved at finde jer i mængden. Håber det er ok med jer, og at vil bakke op om initiativet. Hvis I ønsker jeres link fjernet, så accepterer vi naturligvis dette, og fjerner det med det samme i anmoder herom. Venlig hilsen" 

Eller gælder det stadig som en "salgs-mail", og dermed ulovlig henvendelse?

Takker

Det bliver klart en gråzone - du sælger eller markedsfører ikke noget direkte. Du skal passe på med at beskrive din service for så er det branding hvilket du ikke må, du må ikke have logo på, billeder af hjemmesiden... men du er nok der hvor der er hundredevis af overtrædelser som Forbrugerombudsmanden hellere vil gå efter

Hvis du sendte det som en text mail ville det sandsynligvis gå!

Tilmeldt 27. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vist mere komplekst end jeg lige havde regnet med. 

Jeg formoder, at jeg skal gå til en advokat for at få skriftlig og endegyldigt korrekt svar på spørgsmålet.

Men hvem går man til? Findes der start-up venlige advokater eller IT-kyndige advokater? Og kan advokaten tage fejl? Lidt naivt spørgsmål, men jeg er ny i det her game, så spørger hellere en gang for meget :) 

Kulturministeriet skriver dette på deres hjemmeside:

"Linking

Der er ingen specifikke regler i ophavsretsloven, der handler om linking. I Danmark har domstolene tidligere slået fast, at det var ulovligt at linke til en række musiknumre, der var lagt ud på en anden hjemmeside uden samtykke fra rettighedshaverne. Det har endvidere været omdiskuteret, om det har været lovligt at linke til hjemmesiders undersider (såkaldt deep link) uden at spørge rettighedshaverne om tilladelse først.

EU-Domstolen har i februar 2014 taget stilling til, om der lovligt kunne linkes til artikler på hjemmesiden for en svensk avis. Domstolen kom frem til at den konkrete form for linking var lovlig, da artiklerne var lovligt gjort tilgængelig for alle med rettighedshavernes samtykke. EU-Domstolen kom herudover frem til, at det ikke er tilladt at linke til materiale på internettet, hvis linket omgår restriktive foranstaltninger og dermed giver en adgang, som ellers ikke var mulig.

Hvis en hjemmeside selv opfordrer til, at du deler linket til en underside med andre, f.eks. en virksomhedsprofil på Facebook eller Twitter kan dette ofte betragtes som en tilladelse fra rettighedshaveren."

http://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/ophavsret-paa-internettet/

Det giver mig lidt håb trods alt :) Det vilel bare være et mareridt, hvis man lige fik et par retssager på nakken

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 3 person

BroncofanDK:

Fashion-Seller:
Hvis du læser trådstarters indlæg, vil du se, at der aldrig vil være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven. Så dem der siger, at der frit må linkes, har faktisk ret.

Og så ikke helt alligevel:

"OVERFØRINGSRETTEN" FORTABES IKKE PERMANENT

Hvis artiklerne efterfølgende fjernes fra hjemmesiden, der lovligt har tilgængeliggjort dem, eller hvis adgangen til artiklerne begrænses, og der linkes til en hjemmeside, hvor artiklerne er tilgængelige uden ophavsmandens samtykke, er der derimod tale om "overføring til almenheden" i InfoSoc direktivets forstand. 

Der vil derfor være tale om en ophavsretskrænkelse, hvis der linkes til materiale, der ikke længere er frit tilgængeligt med ophavsmandens samtykke.  

Det er med dommen afklaret, at der kan linkes til ophavsretligt beskyttede værker, som uden begrænsninger lovligt er gjort tilgængelige, så længe de er tilgængelige med ophavsmandens samtykke. 

-

Der er strammet omkring cookies, og hvis du eksempelvis bypasser en cookie krævende landing page før du kommer til det dybe link har du en klar gråzone. Spørger må sandsynligvis ikke deep linke til dine billeder selcom de som de ophavsretsbeskyttede artikler også er offentligt tilgængelige.

Har du læst trådstarters indlæg? Vedkommende spørger til f.eks foreninger i København, og et link til deres hjemmeside, kan aldrig være en overtrædelse af hverken markedsføringsloven eller ophavsretloven.

Så du er helt forkert på den her, sorry to say, og du henviser altså til sager, som omhandler helt andre problemstillinger. F.eks er det tydeligt, at du ikke kender Autouncle sagen, når du henviser til den...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:
Har du læst trådstarters indlæg? Vedkommende spørger til f.eks foreninger i København, og et link til deres hjemmeside, kan aldrig være en overtrædelse af hverken markedsføringsloven eller ophavsretloven.

Med al ære og respekt for hvordan du læser spørgsmålet så er det stillet generelt, og er mere et sandsynligvis end et klart ja. Den pågældende dom vedr. avisartikler er ret specifik på det, og der er igen en række ting der er forbudte hvis du henter adresserne fra en listeservice der har det fra CVR.

Som trådstarter selv kommer med så er det smarte - lav en mockup som du vil have det og snak en time eller to med en advokat der kan give dig mere end lægmandsinput. Alternativt tag chancen og accepter tæskene.

De fleste lister der linker til noget har en kort beskrivelse udover linket som eksempelvis Booking.com eller hotels.com - den beskrivelse er nøjagtig hvad Autouncle sagen drejede sig om, hvor man beskrev, linkede med dybe links og analyserede disse. Hvis trådstarter vil lave en portal som Booking.com så rammer de præcios ind i basis af Autouncle sagen, men slipper formodentlig med at have ebay som modstander i retten.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:

Fashion-Seller:
Har du læst trådstarters indlæg? Vedkommende spørger til f.eks foreninger i København, og et link til deres hjemmeside, kan aldrig være en overtrædelse af hverken markedsføringsloven eller ophavsretloven.

Med al ære og respekt for hvordan du læser spørgsmålet så er det stillet generelt, og er mere et sandsynligvis end et klart ja. Den pågældende dom vedr. avisartikler er ret specifik på det, og der er igen en række ting der er forbudte hvis du henter adresserne fra en listeservice der har det fra CVR.

Som trådstarter selv kommer med så er det smarte - lav en mockup som du vil have det og snak en time eller to med en advokat der kan give dig mere end lægmandsinput. Alternativt tag chancen og accepter tæskene.

De fleste lister der linker til noget har en kort beskrivelse udover linket som eksempelvis Booking.com eller hotels.com - den beskrivelse er nøjagtig hvad Autouncle sagen drejede sig om, hvor man beskrev, linkede med dybe links og analyserede disse. Hvis trådstarter vil lave en portal som Booking.com så rammer de præcios ind i basis af Autouncle sagen, men slipper formodentlig med at have ebay som modstander i retten.

Nu har jeg prøvet flere gange at sige, at du skal læse trådstarters oplæg! Gør du det, vil du også vide, at der aldrig kan være tale om noget, ala de sager du henviser til, og slet ikke Autouncle sagen. 

Nu har jeg markeret det vigtige med fed...

Proton:

Jeg roder lidt med en ny hjemmeside. Jeg vil gerne linke til forskellige virksomheder og foreninger. Det er en non-profit hjemmeside. Det vil sige, at man ikke skal betale, for at få adgang til indholdet på hjemmesiden. Der er heller ikke krav om medlemskab eller log-in. Det er frit tilgængeligt for alle 24/7. 

Lige et tænkt eksempel. Lad os sige, at jeg gerne vil lave en hjemmeside med en sorteret oversigt over alle sportsudbud i og omkring hovedstadsområdet. Det vil så kræve et link til alle sportsklubber, fitnesscentre, yogahold, karateskoler osv. Det kunne så også være med links til alle sportsbutikker inkl. der, hvor man kan få sat nye snører på sin tennisketcher osv. 

Dermed kan der aldrig være tale om en ophavsretlig krænkelse i henhold til den dom, som omhandler artikler, som evt måtte ligge bagved en betalingsmur. Hermed er alt vedrørende ophavsret udelukket.

Da trådstarters side, og de andre sider, ikke er konkurrenter, vil det heller ikke komme på tale, at linkningen skulle overtræde markedsføringsloven. Dermed er det sidste issue udelukket.

Så som jeg nu har skrevet adskillige gange, så læs trådstarters indlæg, deri ligger de fakta, som alle i tråden svarer ud fra, med undtagelse af dig...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Goodness gracious.... Hold nu op.

Man må gerne deeplinke. Punktum.

Man må ikke omgå beskyttelse af adgangskontrol og derved give direkte adgang til indhold som ellers er beskyttet af eksempelvis cookies eller password.

Tilmeldt 27. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, tak for jeres svar. Det er en stor hjælp for mig. 

Det vil være en hjemmeside, hvor alle links bliver tastet ind manuelt, og hvor der ikke bliver hentet data fra andre sider til automatisk opdatering. Helt old school hjemmeside med links og beskrivende tekst for hver af disse. Beskrivelserne vil være noget, jeg selv forfatter baseret på viden fra hjemmesiderne. Så det vil ikke være "stjålet" tekst så at sige.

Lige for at summere op i forhold til, hvordan jeg forstår jeres svar:

1: Det er forbudt at linke til sider, der er bagved en betalingsmur.

2: Det er lovligt at linke til frit tilgængelige sider (der ikke er bag en betalingsmur) og samtidig lovligt at linke til disse uden at skulle hente accept fra dem, der linkes til (selv om det er god stil at henvende sig først).

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 02:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i begge dele.

Bortset fra at jeg ikke nødvendigvis betragter det som god stil at spørge om man må linke til nogen. Jeg ville synes det var mærkeligt hvis nogen skrev og spurgte om de måtte linke til mig. Men jeg sætter meget pris på det. når de gør det :-)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)