Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpart i mindre virksomhed - Bør jeg oprette holdingselskab?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg har en aftale om at købe 15% af en lille nystartet virksomhed - en fysisk butik der åbner i august. Aftalen er at jeg køber en andel samt låner virksomheden et mindre beløb.

Jeg overvejer i den forbindelse om jeg bør oprette et holdingselskab som ejer denne anpart og låner pengene til virksomheden. Det virker som om der er en del løbende omkostninger i forbindelse med at eje et holding - arbejdskadeforsikring, nem-konto - der måske ikke helt står i mål med det forventede udbytte de første par år. Det kan endda ikke garanteres at butikken vil lave overskud.

På den anden side kan det være besværligt at oprette et holding senere, hvis det viser sig vi får succes.

Hvad mener i?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er vanskelig. Som du er inde på koster det let 1800 arbejdsskadeforsikring - let 2000 bank - du har årsrapport og selskabsselvangivelse osv. Omvendt er det jo en fin nok måde at eje butikken på. Er den et IVS eller I/S formentlig? IVS anparter er jo uden anden risiko end tab af kapital så der er privat jo ikke dumt, I/S er nok klogt at have andel i som holding

Det er klart det er billigere at eje anparterne privat og som du beskriver det, ville jeg nok tøve. Det afgørende er, at det er anparter og ikke noget du komme til ansvar for.

Lånet, hvis det er mange penge, kan gives som kompertibelt - hvilket skal være indbygget som mulighed i den nystartede før det kan gøres. Omvendt er du jo ikke hovedejer her, og vil vel under alle omstændigheder have fradrag hvis lånet tabes.

Fordele/ulemper http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger også af, om det er for denne ene gang, eller det måske er en øvelse, du vil gentage. Det kunne også være med eget selskab, som Holding lisså godt kunne eje. Men hvis vi taler om en relativ lille investering, ville jeg nok ikke tage besværet.
Mig bekendt må Holding ikke lege bank uden tilladelse, så her er det med tungen lige i munden, jf. Johns indlæg.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)