Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man tage sig betalt for at skrive skole/eksamens opgaver for andre?

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har iøvrigt fået svar på mit spørgsmål så jeg smutter. Moralrytterne skal være velkommen til at blive, så kan i jo diskutere etik mens i ånder hinanden i munden til i er blå i hovedet. Go sommer ! 

Og hey, hvis der sidder nogle gymnasie eller handelsskole unger og kigger med, i skriver bare, så skriver jeg!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:22

Chrkoepke:
Jeg har aldrig selv snydt, men hvis der er demand for en service jeg kan tilbyde, og tage mig betalt for den, er jeg ligeglad med hvad andre vælger og bruge den til.
Det kører vist i ring for dig. Du tager dig gerne betalt for at medvirke til snyd, derved er du da medskyldig og altså snyder. Det har selvfølgelig konsekvenser for dig også. Instruér en dummert til at lave et tricktyveri på den berømte gamle dame - og så er du uden ansvar?? Moral?? Er det umoralsk at gå over for rødt? Ikke efter min mening, med mindre det har som konsekvens, at en bilist for at undvige dig kører den berømte gamle dame ned. Det er umoralsk, når det går ud over andre mennesker. Og selvfølgelig kan du ikke forvente, at vi ikke taler moral til dig - - - hvor der er liv, er der håb. Du vil forholde dig til loven. Du skal som tidligere nævnt forholde dig til Retten og dén har det med at se en lille smule negativt på det, hvis man er umoralsk og er medvirkende til snyd, som går ud over andre mennesker. Du kan ikke forholde dig til hverken Loven og Retten uden at forholde dit til moral. Er Loven ikke netop med til at sørge for, at vi har en høj moral, hvor det ikke er tilladt at snyde hinanden? Og er Retten ikke med til at håndhæve det?

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 19:40

Jørgen Kirkegaard:

Det kører vist i ring for dig. Du tager dig gerne betalt for at medvirke til snyd, derved er du da medskyldig og altså snyder. Det har selvfølgelig konsekvenser for dig også. Instruér en dummert til at lave et tricktyveri på den berømte gamle dame - og så er du uden ansvar?? Moral?? Er det umoralsk at gå over for rødt? Ikke efter min mening, med mindre det har som konsekvens, at en bilist for at undvige dig kører den berømte gamle dame ned. Det er umoralsk, når det går ud over andre mennesker. Og selvfølgelig kan du ikke forvente, at vi ikke taler moral til dig - - - hvor der er liv, er der håb. Du vil forholde dig til loven. Du skal som tidligere nævnt forholde dig til Retten og dén har det med at se en lille smule negativt på det, hvis man er umoralsk og er medvirkende til snyd, som går ud over andre mennesker. Du kan ikke forholde dig til hverken Loven og Retten uden at forholde dit til moral. Er Loven ikke netop med til at sørge for, at vi har en høj moral, hvor det ikke er tilladt at snyde hinanden? Og er Retten ikke med til at håndhæve det?

Jeg er sådan set ikke uenig i ovenstående, men hele humlen her, er jo netop, at det ikke er ulovligt i henhold til lovgivningen at skrive andres opgaver. At det er ulovligt for den studerende, i henhold til tilknytningen til uddannelsen er en anden sag. Og når der opdages snyd, er det jo netop - som det er nu - den enkelte uddannelsesinstitution, der sanktionerer straffen over den enkelte studerende.

Jeg er så sikker på, at politikerne ændrer lovgivningen, så det også bliver ulovligt for den, der skriver en andens opgave. Som en anden her i tråden har bemærket vil det være dybt alvorligt, hvis samfundet mister troen på, at et eksamensbevis er retvisende. Et sådan problem vil langt overstige de problemer uddannelsessektoren ellers kæmper med.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:58

deltro:
det ikke er ulovligt i henhold til lovgivningen at skrive andres opgaver.
Det er jeg nu ikke så sikker på. Jeg håber da, at der er en paragraf vedrørende medvirken til bedrageri, eller måske kan man henføre det til, at man ikke må udgive sig for at være en anden person, hvilket man jo i realiteten gør. Men enig, en klar lovgivning på området vil da være til stor hjælp for hele samfundet.

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 20:40

Jørgen Kirkegaard:

Det er jeg nu ikke så sikker på. Jeg håber da, at der er en paragraf vedrørende medvirken til bedrageri, eller måske kan man henføre det til, at man ikke må udgive sig for at være en anden person, hvilket man jo i realiteten gør. Men enig, en klar lovgivning på området vil da være til stor hjælp for hele samfundet.

Hvis det var ulovligt, er jeg sikker på, at vores uddannelsesminister allerede for nogle måneder siden havde sat ministeriets advokater i gang med at anmelde de firmaer, der har slået sig op på at tilbyde denne service. Men det er ikke sket, hvilket jo må være en ret god rettesnor for, at det endnu ikke er ulovligt. Og der er da ingen, der udgiver sig for at være en anden person. De her kunder køber en service, der er lavet inden for lovens rammer. At kunderne så overtræder nogle regler på deres uddannelsesinstitution er en helt anden sag.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 07:49

Chrkoepke:

Jeg har flere gange hjulpet mine venner med universitets opgaver/eksamen. Da jeg er god til at skrive opgaver/akademisk research, og der lader til at være et marked for det, er mit spørgsmål: Hvordan ser loven på det at tage penge for at skrive skoleopgaver for andre mod betaling?

Jeg er udemærket godt klar over at det er forbudt i forhold til skolernes/universiteternes regler, men er det ulovligt i forhold til den "rigtige" lovgivning? og i så fald, er det så ikke personen der afleverer opgaven som har skylden, og ikke personen som skrev den? 

Søger udelukket info omkring lovgivningen, ingen etisk eller moralsk inspiration.

Mange tak

Ja, hvis man er ligeglad med sin karakter for grammatik, og at den akademiske research ikke omhandler jura, så hvorfor ikke bruge dine evner Stick out tongue

Kom til at tænke på en historie, fra da jeg gik på Østhimmerlands efterskole i Bælum.

Vores forstander fortalte os, at han havde gået på universitet med Dan Turèll, dog nogle klasser under ham, og måske ikke med samme fag. (kan ikke huske alle detaljer desværre, men der er så meget fra folkeskolen jeg ikke kan huske nu) Skype-Wink

Men onkel Danny, så skarp med det danske sprog som han var, så tilbød han de andre studerende, at skrive deres opgaver for dem.

Og på forhånd, så skulle de fortælle ham, hvilken karakter de ønskede.

Og der var så lagt en fast pris for hver karakter. Et 6 tal, hvis man ville bestå, anden pris for et 10 tal, og så videre, 13 kostede selvfølgelig ekstra Skype-TongueOut

Dette var jo forståeligt nok, man får jo ikke en top karakter, uden at det koster en noget.

Men han var så dygtig med det danske sprog, at han vidste lige hvordan man skulle skrive for præcist, at ramme den ønskede karakter, og han gjorde det med den garanti, pengene tilbage hvis ikke tilfreds.

Dette er selvfølgelig bare en historie, og jeg kan ikke vide om den er sand.

Men jeg har altid syntes, at det var en god historie, beklager dog, at jeg ikke kan fortælle den ligeså godt som min forstander gjorde det.

Min forstander var aldrig inde på etikken bag det. Men han lovede os bare, at hvis vi snyd, 'så ville han vide det'.

Han var meget vellidt, og tror ikke, at der var nogen der, som ville være ligeglad med at miste hans respekt.

Dette var bare en historie fra hans unge dage, som han valgte at dele med os elever, og som jeg nu deler med jer.

Mvh Allan

Min forstander nægtede dog at have brugts Dan Turells service, tro mig, vi var flere der spurgte Skype-Wondering

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)