Hej, Jeg har et lille aps, hvor jeg står i den situation at jeg skal sælge min firmabilen (på hvide plader). Jeg vil herefter købe en gul-plade bil for at herignnem at fradrage momsen, da den kun skal køre erhverv. Jeg har kig på en BMW X5, men jeg synes at udvalget/prisenrne i DK er for dårlige så derfor har jeg vendt blikket mod Tyskland og så er det at spørgsmålene hober sig op.
Jeg har fra T&S hjemmeside fundet frem til at en x5 skal der betales 0 kr for de første 34100 og herefter 30% af resten, men hvad er beregningsgrundlaget? Der står også på denne hjemmeside at en X% typisk koster 75,000 i reg.afgift, så langt så godt.
Nu har jeg fundet en x5''er til 30,000 euro og mit spørgsmål er så hvad kommer det til at koste mig? denne pris er jo incl. tysk moms så skal den tyske moms først løftes af og derpå pålægges en dansk moms for så at blive fradraget i mit regnskab.
Jeg virker nok lidt forvirret, men jeg har søgt i øst og vest bl.a på tkrath, men er altså ikke blevet meget klogere.
Jeg kan også se på de tyske hjemmesider at der sælges biler under et begreb der hedder mwst ausweisbar, betyder det at prisen er uden tysk moms eller at den tyske moms kan fratrækkes dvs. jeg selv skal beregne slagsprisen ved at tage prisen og fratrække 16%
Det er en ordentlig omgang, men jeg håber der er en der har et overblik over disse regler, specielt mht. de gule plader.
Jeg har postet i denne gruppe og i import/eksport gruppen, da jeg var i tvivl om hvor det skulle postes
mvh
Fjunk |
Hej Fjunk. Sådan X5 hører ind under varebiler over T: 3000, og disse har en afgiftsloft på 56.800 kr. i afgift, uanset om den importeres eller købes ny her hjemme.
Dvs. for dit vedkommende vil du kunne finde en brugt i Tyskland, spækket med udstyr, uden at skulle betale vildt meget for det ![]()
Du skal trække den tyske moms fra, og pålægge den danske, såfremt du vil køre +moms.
Den du har fundet til 30.000 euro vil koste dig:
Bilen: 224.000
Ombygning: 10.000 (cirka)
Afgift: 56.800 (afgiften er momsfri)