Jeg driver en bette webshop, men støder ind i mellem på problemet med, at folk ikke får hentet pakken på posthuset. Det betyder, at jeg får en ekstra fragtomkostning på, at få den retur, samt sende den en gang mere! Hvordan gør i andre - sender i den blot igen?
Når det er privatsalg, skal kunden have dit fulde beløb tilbage - altså også fragtomkostningerne. Det må du tage med i din prissætning eller finde en billigere løsning.
En forbruger kan ikke fortryde købet alene ved ikke at afhente pakken. Der skal også gives meddelelse til sælger. Samtidig er det køberen, der skal afholde udgiften til returneringen, så den udgift er du i princippet berettiget til at modregne.
Det er altid lidt et gyngerne/karusellen spørgsmål, da du må vurdere hvor firkantet du vil holde dig til lovgivningen contra evt. badwill fra kundens side.
Det er ikke unormalt at gøre kunderne opmærksom på at fragten for ikke afhentede pakker, fejladdressering osv. er for kundens regning.
I værste fald sender du pakken til kunden igen, uden at pålægge kunden yderligere omkostninger og kunden fortryder så efterfølgende og returnerer pakken. Du har nu tabt 2 x fragt.
Nu skriver du ikke hvad størrelsen er på dine pakker, men hvis de er over 5 kg og har stor værdi, så kan Pakke.dk tilbyde at levere dem med UPS til en brøkdel af hvad de normalt tager. Det vil betyde at pakken bliver leveret til døren med fuld tracking, og der er 3 leveringsforsøg med i prisen, før modtager bliver kontaktet for at få aftalt hvordan leveringen kan ske (også inkluderet i prisen).
Det er hvad vi gør, og vi har derfor stort set aldrig returforsendelser.