Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig..og nogle gange honorar...må man det..??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er selvstændig og lever af min virksomhed

Vi laver primært lydinstallationer på spillesteder, auditorier, kirker osv. 

Ved siden af det afvikler vi også koncerter hvor vi sender en momsfaktura for leje af udstyr samt tekniker eller lydmand. 

Mit spørgsmål går på følgende:

Nogle gange tournerer jeg rundt med et band som lydmand, altså udelukkende arbejdskraft på samme vilkår som bandet. Vi kører sammen i turbussen osv.

Må jeg modtage honorar for mit arbejde der - altså uden at sende en momsfaktura fra min virksomhed...? Arbejdet minder jo ret meget om det vi laver i virksomheden, og så alligevel ikke helt... Det er noget jeg har diskuteret i flere år og meningerne er mange...

Hvem kan sige noget klogt ...? :) 

Vh. Lydmanden 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:13

Anders En:

Mit spørgsmål går på følgende:

Nogle gange tournerer jeg rundt med et band som lydmand, altså udelukkende arbejdskraft på samme vilkår som bandet. Vi kører sammen i turbussen osv.

Må jeg modtage honorar for mit arbejde der - altså uden at sende en momsfaktura fra min virksomhed...? Arbejdet minder jo ret meget om det vi laver i virksomheden, og så alligevel ikke helt... Det er noget jeg har diskuteret i flere år og meningerne er mange...

Ja, du må gerne modtage honorarer uden at det skal faktureres gennem virksomhed. Det helt afgørende er om den ydelse du leverer eller det arbejde du udfører kan betegnes som selvstændig virksomhed.

Prøv at læse JV http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048532&chk=214126 afsnittet "beskatning når honorarmodtager hverken er selvstændig erhvervsdrivende eller lønmodtager"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30

Jeg vil sige, at hvis du er selvstændig med noget der minder om det du laver i din virksomhed, så ville det nok være naturligt med moms, da det ikke som sådan handler om forskellige brancher men OM du her faktisk er selvstændig eller rent faktisk er honoraransat. Jeg er ikke så vild med at "arbejdet minder ret meget om de vi laver i virksomheden" for din risiko er, at HVIS det ses som del af det og som selvstændigt uanset "kører sammen" - så kan du skulle af med moms af det + samme i bod

Afgørende er om det virkeligt adskiller sig og ikke er selvstændigt - og at betaler så indberetter til skat som honorar

JEG ville nok frygte sammenhæng når det minder om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:20

Det er netop dette diskussionen før har gået på... Jeg plejer at fakturere med moms for den slags tournearbejde som lydmand for det siger min revisor jeg skal :) men jeg møder ofte kollegaer i samme situation der får honorar og derfor opstår forvirringen og diskussionen... 

I virksomheden kan vi godt komme ud til en kunde hvor vi udelukkende leverer ydelsen som "Lydmand" og det er derfor jeg nævner at arbejdet kan minde om...

Når jeg er afsted med bandet på tour tilpasser jeg ind under deres forhold. f.eks. mad, hotel, kørsel og den slags. Alt dette skal jeg ikke sørge for, og det er vel her man kan være i tvivl om jeg udfører selvstændigt arbejde....

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:21

Cookie - John Hannover:

Jeg vil sige, at hvis du er selvstændig med noget der minder om det du laver i din virksomhed, så ville det nok være naturligt med moms, da det ikke som sådan handler om forskellige brancher men OM du her faktisk er selvstændig eller rent faktisk er honoraransat. Jeg er ikke så vild med at "arbejdet minder ret meget om de vi laver i virksomheden" for din risiko er, at HVIS det ses som del af det og som selvstændigt uanset "kører sammen" - så kan du skulle af med moms af det + samme i bod

Afgørende er om det virkeligt adskiller sig og ikke er selvstændigt - og at betaler så indberetter til skat som honorar

JEG ville nok frygte sammenhæng når det minder om

vh John Hannover

"Minder om" kan hverken Skat eller Honorarmodtageren støtte ret på.

Hvis den ydelse der leveres når man turnerer rundt med et band som lydmand ikke i sig selv kan betegnes som selvstændig erhvervsvirksomhed (økonomisk risiko m.m.), så kan den heller ikke indgå i virksomheden. Så er der tilbage, kun enten honorar eller regulær løn.

Anders En:

Det er netop dette diskussionen før har gået på... Jeg plejer at fakturere med moms for den slags tournearbejde som lydmand for det siger min revisor jeg skal :) men jeg møder ofte kollegaer i samme situation der får honorar og derfor opstår forvirringen og diskussionen... 

Det samme arbejde skal i princippet behandles ens, så at det overhovedet er muligt at en person kan få honorar og en anden får samme "honorar" på faktura burde ikke kunne lade sig gøre. Men det er nærmere et problem for den som betaler honoraret/fakturaen ikke så meget for dig.

Hvis du ellers følger din revisors anvisninger, vil du nærmest per definition være i god tro og kan højst blive tvunget til at rette fejlen ved en kontrol fra Skat, du vil ikke kunne få nogen tillægsstraf/bøde for at være i god tro.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)